Letadlo indonéské společnosti Lion Air z Jakarty na Sumatru v pondělí havarovalo a zřítilo se do moře u ostrova Jáva. Na palubě se podle záchranářů nacházelo 189 lidí, cestujících a členů posádky. Spojení s letadlem typu Boeing 737 MAX 8 se přerušilo třináct minut po startu. Podle posledních informací všichni pasažéři pravděpodobně zahynuli. Zatím se podařilo najít šest těl.
U Jávy spadl do moře boeing. Na palubě bylo 189 lidí
Nehoda u Jávy se zapíše černě do historie jako první vážná havárie nové řady Boeingů 737 – šlo o podtyp 737-8 MAX. Havarovaný stroj byl dva roky starý, v provozu byl od letošního 15. srpna. Nicméně redaktor časopisu Letectví a kosmonautika Tomáš Soušek připomněl, že je důležité zvážit, jakým způsobem měly aerolinky zajištěnou údržbu letadla.
Na palubě mezi cestujícími bylo nejméně 23 vládních úředníků, řekl novinářům místní šéf záchranářů. „Předpokládám, že mnoho obětí zůstává stále na palubě. Musíme tedy co nejdříve najít trup letadla,“ uvedl velitel pátrací a záchranné operace Bambang Suryo Aji.
Letištní halu zaplnili pozůstalí v slzách. Pokud se obavy naplní, půjde o šestou nejtragičtější leteckou nehodu za posledních deset let. „Soucítím s rodinami obětí. Doufáme ale, že v klidu vyčkají na výsledky pátracích a záchranných týmů,“ prohlásil indonéský prezident Joko Widodo.
Cílovým místem bylo letiště Depati Amir ve městě Pangkalpinang na ostrově Bangka. Pilot prý po startu požádal, aby se mohl vrátit zpět na Jakartu. Pak řízení provozu ztratilo kontakt.
Z Jakarty startoval po šesté hodině ráno místního času (tj. po půlnoci našeho času). „Je pravda, že byl před odletem nahlášen technický problém. My jsme ho ale podle postupu výrobce opravili,“ konstatoval ředitel firmy Lion Air Edward Sirait.
„Když přilétal z Bali, tak měl údajně poruchu indikace výšky a rychlosti. Letoun se pohyboval v nižší letové hladině než normálně. Už přílet z Bali byl nestandardní. Během noci měla být závada odstraněna. Když se podívám jen na neoficiální radarové záznamy letu, tak z nich je patrné, že letoun měl problém udržet výšku a rychlost,“ upozornil redaktor Soušek.
Podle BBC byl pilot zkušený
Lion Air jsou jednou z nejmladších a největších leteckých společností Indonésie, denně vypravují desítky letů, domácích i mezinárodních. Pilot i kopilot havarovaného letounu patřili podle informací BBC ke zkušeným. Jeden měl nalétáno 6000 a druhý 5000 hodin. Počasí bylo příznivé.
Vzhledem k okolnostem – první havárii Boeingu 737 MAX – se stručně vyjádřil výrobce stroje, který vzkázal, že situaci pozorně sleduje.
Indonésie je rozsáhlé souostroví silně závislé na letecké dopravě. Podle BBC má mnoho místních leteckých společností problémy s dodržováním bezpečnostních pravidel.
Lion Air je největším nízkonákladovým dopravcem v Indonésii, provozuje domácí i mezinárodní lety. Podílí se na zajištění tras v jihovýchodní Asii, Austrálii a na Středním východě.
Společnost vznikla roku 1999. Za dobu své existence měla problémy s bezpečností a špatným vedením, což dospělo k tomu, že až do roku 2016 nesměla létat do evropského vzdušného prostoru.
V roce 2013 letadlo Lion Air muselo nouzově přistát na moři u ostrova Bali, tehdy všech 108 lidí na palubě přežilo. V roce 2004 se zřítil let 538 z Jakarty při přistání v Solo City a zabilo se 25 lidí. Problémy měli i piloti aerolinek, v roce 2011 a 2012 u některých byli těsně před startem nalezeny tvrdé drogy.
Boeing 737-8 MAX létá i v Česku
První verze boeingů 737 létaly již na konci 60. let, MAXy jsou čtvrtou nejnovější generací těchto letadel, přičemž první pasažéry začaly přepravovat loni na jaře.
Jde o dvoumotorový proudový letoun určený pro krátké a střední tratě, oproti starší verzi NG, která létá od konce 90. let, je úspornější, používá nové křídlo a – podobně jako dreamlinery a poslední verze boeingů 747 – moderní kompozitní materiály.
V Česku létá typ Boeing 737-8 MAX u Smartwings.