Filmový postřeh: Když nahý Patrick hledá kladivo

Patrickovi je čtyřicet a je synem majitele soukromého nudistického kempu. Má rád svůj řád a pořádek. A proto ho znejistí, když zjistí, že se mu ztratilo jeho oblíbené kladivo. A chaotická situace se ještě stupňuje poté, co kromě kladiva ztratí také otce. Tak začíná belgický soutěžní film Patrick režiséra Tima Mielantse.

Režisér před festivalovou projekcí přiznal, že se inspiroval ve vlastním dětství. „V roce 1985 jsme byli s rodiči v nudistickém kempu v Pyrenejích. Na ten výlet nikdy nezapomenu. Nešlo ani tak o nahotu samotnou, ale o podivné existence, na které jsem tam narazil,“ zavzpomínal.

Za zvláštní lze označit i členy filmové nudistické komunity, které poznáváme při pátrání po ztraceném kladivu. I Patrick vyznává stejný styl života. V nudistickém kempu pracuje jako údržbář, je šikovný a málomluvný, málokdo však tuší, že umí navrhnout a vyrobit i krásný nábytek ze dřeva. Jenže nastalého chaosu v jeho duši chtějí  někteří členové komunity využít a násilím převzít správu nad kempem.

Film o nudistech je také nudistický: Téměř všechny hlavní postavy jsou celou dobu obnažené. Přesto film nepůsobí vulgárně. Navíc všudypřítomná nahota začne divákovi velmi brzo  připadat přirozená, ač vede k často bizarním a komickým situacím. V humoru se ale neskrývá žádná ironie nebo cynismus. A nezakrývá ani vyznění příběhu: že i když je člověk nahý, může mít kolem sebe slupku, skrze niž je nesnadné dostat se k jeho citlivé duši.

Zajímají vás další filmové postřehy z festivalu v Karlových Varech? Přečtěte si je ve speciálu na webu ČT24.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Filmový festival Karlovy Vary 2019

Z festivalu do kina. Vybrané filmy z Varů je možné vidět i v jiných městech

Filmy, které se promítaly na letošním festivalu v Karlových Varech, se dostanou i do biografů po celé republice. Od 8. července je možné na festivalový výběr zajít díky dvěma projektům: Oficiálním ozvěnám Šary Vary a také přehlídce Vary ve vašem kině. Mezi snímky je třeba dokument o Maradonovi nebo drama Parazit, které vyhrálo letošní festival v Cannes.
8. 7. 2019

Glosa o festivalu ve Varech: Budiž světlo, pro rodinu i český film

Křišťálový globus 54. karlovarského festivalu vyhrál film o rozpadlé bulharské rodině s názvem Otec. Skutečnými vítězi letošního ročníku ale byly německý snímek Lara od režiséra Jana-Oleho Gerstera a slovensko-české drama Budiž světlo od slovenského režiséra Marko Škopa. Ty získaly ocenění napříč různými dalšími porotami a zároveň sympatie diváků v anketách. Jde o tituly, k nimž se veřejný diskurz bude zcela jistě vracet. A v souvislosti s Vary se vrací i diskuse o stavu české kinematografie.
7. 7. 2019

Jaký byl 54. festival v Karlových Varech? Podívejte se na sestřih zajímavých momentů

Julianne Mooreová, Casey Affleck, Patricia Clarksonová, ale také Jiří Suchý, Jiří Bartoška nebo Aňa Geislerová přijeli letos na festival do Varů. A jak hvězdy na červeném koberci, tak zákulisí filmové přehlídky zachytily kamery České televize. Z natočených záběrů vzniklo střihové ohlédnutí za právě skončeným 54. ročníkem.
7. 7. 2019

Na festivalu ve Varech jsou nejlepší otcové. Ceny obdržel bulharský i slovenský

Hlavní festivalová porota 54. ročníku filmového festivalu v Karlových Varech se jednoznačně shodla, že nejlepší je Otec. Hlavní postava bulharsko-řeckého dramatu si s osobitým humorem hledá cestu ke svým blízkým. Jednu z hereckých cen získal slovenský herec Milan Ondrík za ztvárnění role ve slovenském dramatu Budiž světlo. Koprodukčně se na tomto snímku podílela i Česká televize.
6. 7. 2019

Herečka Patricia Clarksonová přijela do Varů s Řidičským průkazem. Odveze si cenu

Řadu slavných hostů, kteří kdy zavítali na karlovarský festival, rozšířila na závěr 54. ročníku Patricia Clarksonová. Americká herečka přijela do Varů představit svůj Řidičský průkaz, tedy film, který má ráda, protože, jak sama říká, je o důležitých setkáních v životech. Při sobotním závěrečném ceremoniálu také převezme ocenění za přínos kinematografii.
6. 7. 2019

Filmový postřeh: Sláva a démoni. Záhadu Michaela Hutchence odkrývá dokument

Mystify: Michael Hutchence je dokumentární životopis o australském rockovém zpěvákovi, frontmanovi skupiny INXS, který předčasně ukončil svůj život v 37 letech. Režisér tohoto snímku Richard Lowenstein byl i častým autorem Hutchenceových klipů a v Praze s ním dokonce natočil i videoklip k jedné z nejznámějších písní INXS Never Tear Us Apart.
6. 7. 2019

Filmový postřeh: Lekce středoškolského života míří Ke hvězdám, ale nedosáhne na ně

Střední škola je pro světové filmaře věčnou inspirací. Tématem se často opájí i američtí nezávislí („indie“) tvůrci, kteří skrze něj přibližují jak největší životní tragédie, tak i radosti. Kdo zhlédne film Ke hvězdám, bude v tomto subžánru číst jako v knize. Jedná se o snímek vypravěčsky přímočarý, jemný k postavám a na všech úrovních srozumitelný.
6. 7. 2019

Festivalové vteřiny Marka Ebena: Co to včera bylo? A co to bude za rok?

Co se vešlo do posledních festivalových vteřin 54. ročníku? Připomínka, že lepší je být bohatý a zdravý než chudý a nemocný; co na kameramanech nemají rády herečky či jak se řeší, aby basketbalisté z NBA nezacláněli v kině ve výhledu ostatním. A na závěr  i Marek Eben prozradí, co ho dojímá.
6. 7. 2019
Načítání...