Rubrika Filmové postřehy

Filmový postřeh: Lekce středoškolského života míří Ke hvězdám, ale nedosáhne na ně

Střední škola je pro světové filmaře věčnou inspirací. Tématem se často opájí i američtí nezávislí („indie“) tvůrci, kteří skrze něj přibližují jak největší životní tragédie, tak i radosti. Kdo zhlédne film Ke hvězdám, bude v tomto subžánru číst jako v knize. Jedná se o snímek vypravěčsky přímočarý, jemný k postavám a na všech úrovních srozumitelný.
6. 7. 2019|

Filmový postřeh: Tiché doteky s Eliškou Křenkovou jsou hrdě odtažitým uměním

Ještě než FAMU začaly zmítat debaty o budoucnosti instituce a připravenosti filmařů, absolvoval Michal Hogenauer katedru režie a svůj středometrážní film Tambylles uvedl v Cannes. Není tak divu, že byl jeho dlouho připravovaný celovečerní debut očekáván. Tiché doteky jsou v kontextu domácí kinematografie nevídaným zjevem. Jsou chladné, vyjadřují se tajnosnubně a neposkytují při sledování mnoho jistot.
5. 7. 2019|

Filmový postřeh: Bulharsko-řecký Otec v sobě má něco z formanovské poetiky

Režisérská dvojice Kristina Grozevová a Petar Valčanov si vydobyla místo na festivalové scéně filmem Sláva. V něm prostřednictvím postavy chudého železničního zaměstnance ostře kritizovali bezcitnou bulharskou společnost. Pro karlovarský festival je jistě dobrou zprávou, že může uvést nový snímek dua: tragikomickou etudu Otec.
4. 7. 2019|

Filmový postřeh: Když nahý Patrick hledá kladivo

Patrickovi je čtyřicet a je synem majitele soukromého nudistického kempu. Má rád svůj řád a pořádek. A proto ho znejistí, když zjistí, že se mu ztratilo jeho oblíbené kladivo. A chaotická situace se ještě stupňuje poté, co kromě kladiva ztratí také otce. Tak začíná belgický soutěžní film Patrick režiséra Tima Mielantse.
4. 7. 2019|

Filmový postřeh: Slovinská Nevlastní sestra je všední, přesto zapamatovatelná

Kdykoliv přijede slovinský režisér Damjan Kozole se svým novým filmem na festival do Karlových Varů, přitáhne k sobě pozornost. Nikoliv nefilmovou výstředností, ale obsahem svých titulů. Bývají na první pohled zcela běžné, přesto uvíznou v paměti. Platí to i pro Nevlastní sestru (Polsestra), promítanou letos v hlavní soutěži.
4. 7. 2019|

Filmový postřeh: Narušitel systému pobuřuje a citově vydírá

Současný německý sociální systém je často dáván za vzor díky péči, kterou dítěti dokáže poskytnout. Celovečerní hraný debut režisérky Nory Fingscheidtové na tuto skutečnost upozorňuje. K problémovému jedinci je přidělen celý tým, jenž má rodině pomoci z nejhoršího. Přesto existují případy, s kterými si neví rady ani rozvinutý systém. Snímek Narušitel systému uvedl festival v nesoutěžní sekci Horizonty.
3. 7. 2019|

Filmový postřeh: Apollo 11 uchvátilo nikdy neviděnými záběry

K padesátému výročí přistání člověka na Měsíci vznikl dokumentární snímek prostě pojmenovaný Apollo 11 podle první společné mise astronautů Neila Armstronga, Edwina „Buzze“ Aldrina a Michaela Collinse. Nesměle by mohl tvořit tandem s rok starým Prvním člověkem, jenž vypráví o stejných událostech. Sdílí s ním rovněž snahu vše postihnout z bezprostřední blízkosti a smysl pro úchvatné, až nadpozemské vyznění scén.
2. 7. 2019|

Filmový postřeh: Takové krásné šaty překvapí i hledače „bizáru“

Nejnovější film britského režiséra Petera Stricklanda rozhodně nevychází publiku vstříc přímočarým parodizováním a posměchem. Takové krásné šaty jsou excentrickou hororovou komedií, nicméně dokážou uštědřit i několik nepříjemných ran. Karlovarský festival snímek letos uvedl v sekci Jiný pohled.
2. 7. 2019|

Filmový postřeh: Budiž světlo. A pod ním strach a nacionalismus

Jak se proměňuje slovenská společnost a jak tyto změny dopadají na rodinu? Aktuální sondou do témat nacionalismu a rodinných vztahů je slovensko-české drama Budiž světlo. Snímek režiséra Marka Škopa uvádí karlovarský festival v hlavní soutěži.
1. 7. 2019|

Filmový postřeh: Single Srpnová madona neví, co se sebou, a my nevíme, co s ní

Je to skvělé, když vám někdo půjčí na měsíc hezký byt v centru města a vy si tak můžete prožít příjemnou dovolenou. Nebo aspoň srovnat své myšlenky, pokud máte období rozvah a nejistot. Takhle si zařídí byt v horkém letním Madridu třicetiletá Eva v soutěžním filmu Srpnová madona (La virgin de Agosto, režie: Jonás Trueba). Dobrý námět pro film o singles nejen pro singles.
30. 6. 2019|