Filmový postřeh: Apollo 11 uchvátilo nikdy neviděnými záběry

K padesátému výročí přistání člověka na Měsíci vznikl dokumentární snímek prostě pojmenovaný Apollo 11 podle první společné mise astronautů Neila Armstronga, Edwina „Buzze“ Aldrina a Michaela Collinse. Nesměle by mohl tvořit tandem s rok starým Prvním člověkem, jenž vypráví o stejných událostech. Sdílí s ním rovněž snahu vše postihnout z bezprostřední blízkosti a smysl pro úchvatné, až nadpozemské vyznění scén.

Základem se pro počin režiséra a střihače Todda Douglase Millera staly pět dekád staré filmové materiály, které měly být již v roce 1969 užity v chystaném celovečerním dokumentu. Ten se však nerealizoval a obdivuhodně kvalitní záznam v 65milimetrovém formátu zůstal nezúročen. Nyní přichází zadostiučinění.

Radou všem by mělo být nalézt plátno s co největšími rozměry a zhlédnout Apollo 11 na něm. Vzhledem k tomu, že snímek se k nám do distribuce nechystá, poskytuje útěchu alespoň karlovarský festival, který ho zařadil do nesoutěžní sekce Jiný pohled. 

Režisér užívá metody střihového dokumentu, svůj projekt tak sestavil výhradně z archivních záběrů a zvukových nahrávek. Kdysi šlo o spíše okrajový přístup, nyní se ovšem rozmáhá i v mainstreamu na úkor „mluvících hlav“, které by záběry didakticky komentovaly. Jedinými novými přídavky jsou grafická znázornění mise, která osvětlují základní body. Jinak se Miller spoléhá čistě na účinnost obrovského množství záznamů, například více než 11 tisíc hodin zvukových nahrávek, z nichž bylo několik málo minut vybráno a důkladně synchronizováno s obrazem.

Více než cokoli jiného film ukazuje, jak ohromně medializovaná celá událost byla. Mise Apollo 11 k sobě stahovala všechny technologické vymoženosti. Kamery s různými rychlostmi, délkami objektivů, s různou kvalitou a rozměry materiálů, se zvukem či bez něj.

Film připomene, že my všichni nejspíše vnímáme ony dny jen medializovaně – na známých záběrech a vždy s klidným hlasem reportéra Waltera Cronkitea. Je pak cosi obohacujícího na tom, když nám Miller nabídne pohled na první krok a slavnou Armstrongovu větu z jiného úhlu pohledu. V takové chvíli přichází pocit, že se před námi mění samy dějiny.

Při délce 93 minut se jedná o mimořádně svižný zážitek. Tvůrci si jsou dobře vědomi, kde se v dokumentu nachází nejvděčnější scény, není na škodu, že to předem tuší i diváci, pro které budou vesmírné lety vždy nejzáživnější ve chvílích startů a přistávání. Film se na rozdíl od Prvního člověka nezaobírá přípravami a výcvikem, místo toho se nás svým virtuózním nakládáním s materiály snaží dostat do sedačky přímo vedle astronautů. Millerova střihová montáž je dynamická, a přitom dokonale srozumitelná.

Zajímají vás další filmové postřehy z festivalu v Karlových Varech? Přečtěte si je ve speciálu na webu ČT24.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Filmový festival Karlovy Vary 2019

Z festivalu do kina. Vybrané filmy z Varů je možné vidět i v jiných městech

Filmy, které se promítaly na letošním festivalu v Karlových Varech, se dostanou i do biografů po celé republice. Od 8. července je možné na festivalový výběr zajít díky dvěma projektům: Oficiálním ozvěnám Šary Vary a také přehlídce Vary ve vašem kině. Mezi snímky je třeba dokument o Maradonovi nebo drama Parazit, které vyhrálo letošní festival v Cannes.
8. 7. 2019

Glosa o festivalu ve Varech: Budiž světlo, pro rodinu i český film

Křišťálový globus 54. karlovarského festivalu vyhrál film o rozpadlé bulharské rodině s názvem Otec. Skutečnými vítězi letošního ročníku ale byly německý snímek Lara od režiséra Jana-Oleho Gerstera a slovensko-české drama Budiž světlo od slovenského režiséra Marko Škopa. Ty získaly ocenění napříč různými dalšími porotami a zároveň sympatie diváků v anketách. Jde o tituly, k nimž se veřejný diskurz bude zcela jistě vracet. A v souvislosti s Vary se vrací i diskuse o stavu české kinematografie.
7. 7. 2019

Jaký byl 54. festival v Karlových Varech? Podívejte se na sestřih zajímavých momentů

Julianne Mooreová, Casey Affleck, Patricia Clarksonová, ale také Jiří Suchý, Jiří Bartoška nebo Aňa Geislerová přijeli letos na festival do Varů. A jak hvězdy na červeném koberci, tak zákulisí filmové přehlídky zachytily kamery České televize. Z natočených záběrů vzniklo střihové ohlédnutí za právě skončeným 54. ročníkem.
7. 7. 2019

Na festivalu ve Varech jsou nejlepší otcové. Ceny obdržel bulharský i slovenský

Hlavní festivalová porota 54. ročníku filmového festivalu v Karlových Varech se jednoznačně shodla, že nejlepší je Otec. Hlavní postava bulharsko-řeckého dramatu si s osobitým humorem hledá cestu ke svým blízkým. Jednu z hereckých cen získal slovenský herec Milan Ondrík za ztvárnění role ve slovenském dramatu Budiž světlo. Koprodukčně se na tomto snímku podílela i Česká televize.
6. 7. 2019

Herečka Patricia Clarksonová přijela do Varů s Řidičským průkazem. Odveze si cenu

Řadu slavných hostů, kteří kdy zavítali na karlovarský festival, rozšířila na závěr 54. ročníku Patricia Clarksonová. Americká herečka přijela do Varů představit svůj Řidičský průkaz, tedy film, který má ráda, protože, jak sama říká, je o důležitých setkáních v životech. Při sobotním závěrečném ceremoniálu také převezme ocenění za přínos kinematografii.
6. 7. 2019

Filmový postřeh: Sláva a démoni. Záhadu Michaela Hutchence odkrývá dokument

Mystify: Michael Hutchence je dokumentární životopis o australském rockovém zpěvákovi, frontmanovi skupiny INXS, který předčasně ukončil svůj život v 37 letech. Režisér tohoto snímku Richard Lowenstein byl i častým autorem Hutchenceových klipů a v Praze s ním dokonce natočil i videoklip k jedné z nejznámějších písní INXS Never Tear Us Apart.
6. 7. 2019

Filmový postřeh: Lekce středoškolského života míří Ke hvězdám, ale nedosáhne na ně

Střední škola je pro světové filmaře věčnou inspirací. Tématem se často opájí i američtí nezávislí („indie“) tvůrci, kteří skrze něj přibližují jak největší životní tragédie, tak i radosti. Kdo zhlédne film Ke hvězdám, bude v tomto subžánru číst jako v knize. Jedná se o snímek vypravěčsky přímočarý, jemný k postavám a na všech úrovních srozumitelný.
6. 7. 2019

Festivalové vteřiny Marka Ebena: Co to včera bylo? A co to bude za rok?

Co se vešlo do posledních festivalových vteřin 54. ročníku? Připomínka, že lepší je být bohatý a zdravý než chudý a nemocný; co na kameramanech nemají rády herečky či jak se řeší, aby basketbalisté z NBA nezacláněli v kině ve výhledu ostatním. A na závěr  i Marek Eben prozradí, co ho dojímá.
6. 7. 2019
Načítání...