Filmový postřeh: Budiž světlo. A pod ním strach a nacionalismus

53 minut
Beseda: Herci a tvůrci o filmu Budiž světlo
Zdroj: ČT24

Jak se proměňuje slovenská společnost a jak tyto změny dopadají na rodinu? Aktuální sondou do témat nacionalismu a rodinných vztahů je slovensko-české drama Budiž světlo. Snímek režiséra Marka Škopa uvádí karlovarský festival v hlavní soutěži.

Čtyřicátník Milan pracuje jako gastarbeitr v Německu. Na Vánoce se vrací domů na konzervativní slovenskou vesnici a všímá si změny, kterou postupně prochází jeho příbuzní i slovenská společnost. Do zahraničí odjel za prací proto, aby se jeho nejbližší měli lépe, paradoxně ale se rodina rozpadá. A když se ukáže, že se jeho syn zapletl s polovojenskou nacionalistickou organizací, vycítí hrozbu. Musí se náhle proměnit v zodpovědného otce, který by měl dobře vychovávat své děti.

Marko Škop se svým filmem přesně trefil do citlivého tématu dnešní společnosti. Nacionalistická témata v ní rezonují a nikdo s nimi moc nezmůže. Film ukazuje nebezpečné prorůstání nacionalismu do církve nebo do policie. Potenciální zkáza Milanovy rodiny je metaforou celé slovenské společnosti – může dojít ke zhoubě, pokud se zlo nechá bez povšimnutí bujet.

„Jsou tu nepřátelé, na které se musíme připravit. Takový strach ale neexistuje jen na Slovensku,“ podotýká ke snímku Marko Škop. Jak ukazuje i dokument Až přijde válka od Jana Geberta z roku 2018, na Slovensku vznikají mládežnické nacionalisticky orientované a polovojensky organizované skupiny.

Škopův film, navíc podpořený poctivými rešeršemi ze života gastarbeitrů i nacionalistických ogranizací, se tak ukazuje jako velmi potřebný.

Zajímají vás další filmové postřehy z festivalu v Karlových Varech? Přečtete si je ve speciálu na webu ČT24.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Filmový festival Karlovy Vary 2019

Z festivalu do kina. Vybrané filmy z Varů je možné vidět i v jiných městech

Filmy, které se promítaly na letošním festivalu v Karlových Varech, se dostanou i do biografů po celé republice. Od 8. července je možné na festivalový výběr zajít díky dvěma projektům: Oficiálním ozvěnám Šary Vary a také přehlídce Vary ve vašem kině. Mezi snímky je třeba dokument o Maradonovi nebo drama Parazit, které vyhrálo letošní festival v Cannes.
8. 7. 2019

Glosa o festivalu ve Varech: Budiž světlo, pro rodinu i český film

Křišťálový globus 54. karlovarského festivalu vyhrál film o rozpadlé bulharské rodině s názvem Otec. Skutečnými vítězi letošního ročníku ale byly německý snímek Lara od režiséra Jana-Oleho Gerstera a slovensko-české drama Budiž světlo od slovenského režiséra Marko Škopa. Ty získaly ocenění napříč různými dalšími porotami a zároveň sympatie diváků v anketách. Jde o tituly, k nimž se veřejný diskurz bude zcela jistě vracet. A v souvislosti s Vary se vrací i diskuse o stavu české kinematografie.
7. 7. 2019

Jaký byl 54. festival v Karlových Varech? Podívejte se na sestřih zajímavých momentů

Julianne Mooreová, Casey Affleck, Patricia Clarksonová, ale také Jiří Suchý, Jiří Bartoška nebo Aňa Geislerová přijeli letos na festival do Varů. A jak hvězdy na červeném koberci, tak zákulisí filmové přehlídky zachytily kamery České televize. Z natočených záběrů vzniklo střihové ohlédnutí za právě skončeným 54. ročníkem.
7. 7. 2019

Na festivalu ve Varech jsou nejlepší otcové. Ceny obdržel bulharský i slovenský

Hlavní festivalová porota 54. ročníku filmového festivalu v Karlových Varech se jednoznačně shodla, že nejlepší je Otec. Hlavní postava bulharsko-řeckého dramatu si s osobitým humorem hledá cestu ke svým blízkým. Jednu z hereckých cen získal slovenský herec Milan Ondrík za ztvárnění role ve slovenském dramatu Budiž světlo. Koprodukčně se na tomto snímku podílela i Česká televize.
6. 7. 2019

Herečka Patricia Clarksonová přijela do Varů s Řidičským průkazem. Odveze si cenu

Řadu slavných hostů, kteří kdy zavítali na karlovarský festival, rozšířila na závěr 54. ročníku Patricia Clarksonová. Americká herečka přijela do Varů představit svůj Řidičský průkaz, tedy film, který má ráda, protože, jak sama říká, je o důležitých setkáních v životech. Při sobotním závěrečném ceremoniálu také převezme ocenění za přínos kinematografii.
6. 7. 2019

Filmový postřeh: Sláva a démoni. Záhadu Michaela Hutchence odkrývá dokument

Mystify: Michael Hutchence je dokumentární životopis o australském rockovém zpěvákovi, frontmanovi skupiny INXS, který předčasně ukončil svůj život v 37 letech. Režisér tohoto snímku Richard Lowenstein byl i častým autorem Hutchenceových klipů a v Praze s ním dokonce natočil i videoklip k jedné z nejznámějších písní INXS Never Tear Us Apart.
6. 7. 2019

Filmový postřeh: Lekce středoškolského života míří Ke hvězdám, ale nedosáhne na ně

Střední škola je pro světové filmaře věčnou inspirací. Tématem se často opájí i američtí nezávislí („indie“) tvůrci, kteří skrze něj přibližují jak největší životní tragédie, tak i radosti. Kdo zhlédne film Ke hvězdám, bude v tomto subžánru číst jako v knize. Jedná se o snímek vypravěčsky přímočarý, jemný k postavám a na všech úrovních srozumitelný.
6. 7. 2019

Festivalové vteřiny Marka Ebena: Co to včera bylo? A co to bude za rok?

Co se vešlo do posledních festivalových vteřin 54. ročníku? Připomínka, že lepší je být bohatý a zdravý než chudý a nemocný; co na kameramanech nemají rády herečky či jak se řeší, aby basketbalisté z NBA nezacláněli v kině ve výhledu ostatním. A na závěr  i Marek Eben prozradí, co ho dojímá.
6. 7. 2019
Načítání...