Filmový postřeh: Narušitel systému pobuřuje a citově vydírá

Současný německý sociální systém je často dáván za vzor díky péči, kterou dítěti dokáže poskytnout. Celovečerní hraný debut režisérky Nory Fingscheidtové na tuto skutečnost upozorňuje. K problémovému jedinci je přidělen celý tým, jenž má rodině pomoci z nejhoršího. Přesto existují případy, s kterými si neví rady ani rozvinutý systém. Snímek Narušitel systému uvedl festival v nesoutěžní sekci Horizonty.

Diagnóza devítileté Benni (Helena Zengelová) není ve filmu nikdy plně vysvětlena. Rychle ale poznáme, že jí neustále cloumá hněv, je hyperaktivní a neuvěřitelně náladová. Hlavním spouštěčem jejího chování je dotek obličeje, po němž nezastavitelně zraňuje sebe i ostatní. Doma je ohrožením pro sourozence a dětské domovy ji nechtějí. Zůstává proto v krizových centrech a psychiatrických léčebnách. Osud poskytne Benni několik cest, tou nejméně pravděpodobnou, ale možná nejvhodnější je pobyt s novou výpomocí – chápavým a odolným Michou (Albrecht Schuch).

Režisérka se při vyprávění příběhu Benni a jejích vychovatelů ukazuje jako velmi cílevědomá autorka. V prvé řadě povahu a násilnické činy protagonistky převádí do filmového stylu. Obraz se třese, naklání a zbarvuje se, zatímco zvuková složka sílí do nepříjemných decibelů.

Fingscheidtová je nezpochybnitelně energická realizátorka a jednotlivé scény nebo jen záběry zanechávají silný dojem. Nejde však o nikterak sofistikovaný přístup. Ačkoli při interpretaci užívá všechny myslitelné formální triky, skrumáž postupů vlastně není pohromadě objevná a je k zahlédnutí v leckterém současném artovém filmu.

Narušitel systému se často nebezpečně blíží hranici emocionálního vyděračství. Nejznatelněji je to poznat na souslednosti sekvencí, jejichž model Fingscheidtová užívá po celou stopáž. Vždy se drží hlediska Benni, kterou nechá rozdmýchat konflikty, poté je hasí a naznačuje zlepšení, jen aby znovu šokovala další krizí. Tato taktika, která v nás má nepochybně vzbudit pocity zoufalství z neřešitelnosti situace, je ale čitelná a průhledná. Bohatě jí porozumíme už v první hodině a není třeba, aby časem eskalovala do ještě větší hysterie a formálních excesů.

Herecký objev

Na snímku zůstává nejvíce působivé, jak se komplikované role zhostila herečka Helena Zengelová. Máme co dočinění se zcela přirozeným talentem, který se může stát pro německou kinematografii skutečným zlatem. Jako Benni během několika sekund mění nálady – například s naprostou věrohodností přechází z radosti do vzteku. Oddanost její roli je v tak mladém věku (Zengelové bylo při natáčení pouhých devět let) zkrátka obdivuhodná.

Na filmovém festivalu v Berlíně obdržel Narušitel systému prestižní Cenu Alfreda Bauera, která se udílí filmům otevírajícím nové perspektivy filmové řeči. V tomto případě jde přinejlepším o perspektivy tematické. Film upozorňuje na pálivé téma, jeho balanc na hraně citového vyděračství a absence hlubší analýzy už ale tak hodnotné nejsou. Stejně jako někteří vychovatelé si ani Fingscheidtová nezvládla udržet od příběhu Benni jistý odstup.

Zajímají vás další filmové postřehy z festivalu v Karlových Varech? Přečtěte si je ve speciálu na webu ČT24.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Filmový festival Karlovy Vary 2019

Z festivalu do kina. Vybrané filmy z Varů je možné vidět i v jiných městech

Filmy, které se promítaly na letošním festivalu v Karlových Varech, se dostanou i do biografů po celé republice. Od 8. července je možné na festivalový výběr zajít díky dvěma projektům: Oficiálním ozvěnám Šary Vary a také přehlídce Vary ve vašem kině. Mezi snímky je třeba dokument o Maradonovi nebo drama Parazit, které vyhrálo letošní festival v Cannes.
8. 7. 2019

Glosa o festivalu ve Varech: Budiž světlo, pro rodinu i český film

Křišťálový globus 54. karlovarského festivalu vyhrál film o rozpadlé bulharské rodině s názvem Otec. Skutečnými vítězi letošního ročníku ale byly německý snímek Lara od režiséra Jana-Oleho Gerstera a slovensko-české drama Budiž světlo od slovenského režiséra Marko Škopa. Ty získaly ocenění napříč různými dalšími porotami a zároveň sympatie diváků v anketách. Jde o tituly, k nimž se veřejný diskurz bude zcela jistě vracet. A v souvislosti s Vary se vrací i diskuse o stavu české kinematografie.
7. 7. 2019

Jaký byl 54. festival v Karlových Varech? Podívejte se na sestřih zajímavých momentů

Julianne Mooreová, Casey Affleck, Patricia Clarksonová, ale také Jiří Suchý, Jiří Bartoška nebo Aňa Geislerová přijeli letos na festival do Varů. A jak hvězdy na červeném koberci, tak zákulisí filmové přehlídky zachytily kamery České televize. Z natočených záběrů vzniklo střihové ohlédnutí za právě skončeným 54. ročníkem.
7. 7. 2019

Na festivalu ve Varech jsou nejlepší otcové. Ceny obdržel bulharský i slovenský

Hlavní festivalová porota 54. ročníku filmového festivalu v Karlových Varech se jednoznačně shodla, že nejlepší je Otec. Hlavní postava bulharsko-řeckého dramatu si s osobitým humorem hledá cestu ke svým blízkým. Jednu z hereckých cen získal slovenský herec Milan Ondrík za ztvárnění role ve slovenském dramatu Budiž světlo. Koprodukčně se na tomto snímku podílela i Česká televize.
6. 7. 2019

Herečka Patricia Clarksonová přijela do Varů s Řidičským průkazem. Odveze si cenu

Řadu slavných hostů, kteří kdy zavítali na karlovarský festival, rozšířila na závěr 54. ročníku Patricia Clarksonová. Americká herečka přijela do Varů představit svůj Řidičský průkaz, tedy film, který má ráda, protože, jak sama říká, je o důležitých setkáních v životech. Při sobotním závěrečném ceremoniálu také převezme ocenění za přínos kinematografii.
6. 7. 2019

Filmový postřeh: Sláva a démoni. Záhadu Michaela Hutchence odkrývá dokument

Mystify: Michael Hutchence je dokumentární životopis o australském rockovém zpěvákovi, frontmanovi skupiny INXS, který předčasně ukončil svůj život v 37 letech. Režisér tohoto snímku Richard Lowenstein byl i častým autorem Hutchenceových klipů a v Praze s ním dokonce natočil i videoklip k jedné z nejznámějších písní INXS Never Tear Us Apart.
6. 7. 2019

Filmový postřeh: Lekce středoškolského života míří Ke hvězdám, ale nedosáhne na ně

Střední škola je pro světové filmaře věčnou inspirací. Tématem se často opájí i američtí nezávislí („indie“) tvůrci, kteří skrze něj přibližují jak největší životní tragédie, tak i radosti. Kdo zhlédne film Ke hvězdám, bude v tomto subžánru číst jako v knize. Jedná se o snímek vypravěčsky přímočarý, jemný k postavám a na všech úrovních srozumitelný.
6. 7. 2019

Festivalové vteřiny Marka Ebena: Co to včera bylo? A co to bude za rok?

Co se vešlo do posledních festivalových vteřin 54. ročníku? Připomínka, že lepší je být bohatý a zdravý než chudý a nemocný; co na kameramanech nemají rády herečky či jak se řeší, aby basketbalisté z NBA nezacláněli v kině ve výhledu ostatním. A na závěr  i Marek Eben prozradí, co ho dojímá.
6. 7. 2019
Načítání...