Doprava zůstává v Plzeňském kraji hlavním problémem, v kampaních se ale mluví i o kriminalitě

Záchranná služba má kratší dojezdy k pacientům, desítky let odkládaná dostavba západního okruhu začala, po Plzeňském kraji jezdí 315 zbrusu nových autobusů. Takto bilancoval už bývalý hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard na začátku června, kdy ho zastupitelstvo odvolalo z funkce. Návrh podal sám. Kvůli stranickým neshodám vystoupil z ČSSD, která vládla v koalici. Do konce volebního období je Plzeňský kraj bez hejtmana.

Na koaliční spolupráci se před čtyřmi lety dohodla druhá ČSSD s devíti mandáty, třetí ODS s osmi křesly, Starostové a Patrioti se čtyřmi a Koalice pro Plzeňský kraj se dvěma mandáty. Vítězné ANO skončilo v opozici.

Desítky let dopravu po Plzeňském kraji zajišťovala společnost ČSAD Plzeň. Tendr na další období ale nevyhrála. Hejtmanství ve výběrovém řízení požadovalo zcela novou flotilu, nejnižší cenu podala společnost Arriva. Zastupitele od podpisu smlouvy neodradily ani problémy, které dopravce má v ostatních krajích v Česku.

Autobusy jsou sice nové a nabízí pro cestující lepší komfort, problémy jsou ale s dopravní obslužností. Podle opozice linky nejezdí na čas, spoje se ruší a zmatek je i v cenách jízdného.

Špatně dostupná zdravotní péče

Nejpostiženější oblastí v dostupnosti zdravotní péče je Tachovsko. Už několik let tam chybí chirurgická ambulance. Tamní lidé tak musí dojíždět desítky kilometrů daleko na ošetření. Nejblíž je nemocnice ve Stodu a v Plzni. Problém ale nastává v takzvané spádovosti pacientů, která sice neexistuje, nemocnice se podle ní ale stále řídí. A tak přišlo několik stížností, kdy pacienti popisovali, že si je lékaři „přehazovali“ z nemocnice do nemocnice.

Dalším problémem v oblasti zdravotnictví jsou chybějící praktičtí lékaři. Nejvíc jich je zapotřebí v příhraničí. Tamní lékaři totiž odchází za prací do sousedního Německa. Hlavním důvodem jsou peníze.

Zdravotnictví navíc v tomto čtyřletém volebním období ovlivnily potíže v Sušické nemocnici. Soukromý majitel omezil péči na minimum. Mezi obyvateli se zvedla vlna nevole, která vedla až k protestům. Nemocnici proto zpět odkoupilo město. To žádá po kraji peníze na provoz.

Kriminalita ve městech s průmyslovými zónami

Mezi hlavní témata kampaní opět patří doprava, zdravotnictví, ekologie, ale také kriminalita spojená se zaměstnáváním a ubytováním agenturních zahraničních pracovníků. To je problém, který se netýká už pouze krajského města Plzně, ale i dalších měst, jejichž součástí jsou průmyslové zóny. Obyvatelé se v těchto oblastech necítí bezpečně.

Někteří pracovníci z cizích zemí se opilí potulují v ulicích, na ubytovnách kvůli potyčkám často zasahuje záchranná služba. Důležitým krokem a jedním z řešení tohoto problému je podle kandidátů právní odpovědnost pracovních agentur za své zaměstnance. V Česku pro tento krok ale zatím není dostatečná legislativa.