Návrh Janáčkova kulturního centra se opět změnil. Práce by měly začít na jaře 2022

Brno získalo stavební povolení pro koncertní sál filharmonie. Druhá etapa projektu stavby Janáčkova kulturního centra naváže na vybudované podzemní garáže v prostoru mezi Veselou a Besední ulicí v centru města. Primátorka Markéta Vaňková (ODS) doufá, že stavební práce začnou nejpozději na jaře 2022. Návrh koncertního sálu se kvůli soudním tahanicím změnil, vycházet bude víc z původního návrhu Atelieru M1 architekti.

Brněnská primátorka předpokládá, že je stavební povolení pravomocné, lhůta pro podání odvolání totiž už uplynula. Může proto začít práce na podrobné dokumentaci, což potrvá necelý rok. Zároveň vznikne akustický model sálu pod patronací zkušeného Japonce Jasuhisa Tojoty. Následně začne výběr zhotovitele.

Brno i přes očekávaný hospodářský propad očekává, že stát bude projekt spolufinancovat. Na celkových nákladech kolem dvou miliard korun by se měl podílet nejméně 600 miliony korun. Radní pro kulturu Marek Fišer (Piráti) jednal s ministrem kultury Lubomírem Zaorálkem (ČSSD), ten jej prý ujistil o trvající podpoře. Město se pokusí ještě vyjednat zvýšení státního příspěvku. Kraj by měl poskytnout 100 milionů, zbytek Brno.

Městu se podařilo domluvit se sousedícím hotelem

S komplikovanou přípravou výstavby Janáčkova kulturního centra je dlouhodobě spojený problém trafostanice hotelu International, kterou se město snaží získat víc než patnáct let. „Po řadě složitých jednání se podařilo najít s majiteli hotelu dohodu na formě majetkového vypořádání, ke které se v současnosti ladí technické detaily,“ uvedl radní pro majetek Róbert Čuma (Piráti).

Do podzemních garáží se vejde až 180 aut. Zatím jsou ale zavřené. Kvůli změnám v projektu sálu je totiž nutné upravit statiku a nosnost podzemní části stavby. Do hlediště sálu vybaveného varhanami a prostorným pódiem se vejde až 1200 lidí.

Prostranství před sálem se bude pravděpodobně jmenovat náměstí Ludvíka Kundery. Město tak uctí klavíristu, muzikologa, žáka Leoše Janáčka a prvního rektora Janáčkovy akademie múzických umění.

Podoba koncertního sálu se ještě změní

Mezinárodní architektonickou soutěž vypsanou před 20 lety vyhrál Atelier M1 architekti. Město ale ještě za minulého vedení v čele s ANO svěřilo dopracování projektu mezinárodnímu týmu kolem Poláka Tomasze Koniora, který před posledními komunálními volbami představil pozměněnou koncepci.

Ateliér M1 se obrátil na soud. Nová koalice vedená ODS dojednala s architekty dohodu o narovnání sporu, která zahrnovala to, že konečný projekt bude respektovat principy vítězného návrhu z architektonické soutěže. Hrůša původně spolupracoval s Koniorem, nyní rozpracovává vnější podobu budovy podle původního návrhu Atelieru M1 architekti.

„Není to žádné trauma,“ zdůraznil ve čtvrtek Hrůša, podle kterého původní návrh vycházel z principů architektonického minimalismu. „My to chceme dopracovat, dopilovat, aby byl veřejnosti srozumitelnější a dostupný,“ řekl Hrůša.

Vnitřní podoba sálu je už plně v gesci nového projekčního týmu ve spolupráci s japonským akustikem Jasuhisou Tojotou. Architekti se rozhodli opustit koncepci rovnoběžných stěn, které by způsobovaly nežádoucí třepotavou ozvěnu. „Boční stěny je nutné natvarovat tak, aby byla akustika co nejlepší,“ zdůraznil Hrůša. Kvůli změně vnitřních dispozic musí projektanti promyslet a upravit také statiku celé stavby.