Stavba koncertního sálu v Brně se protáhne. Nejméně o dva roky

Podzemní garáže už jsou hotové. Koncertní sál nad nimi zatím nestojí (zdroj: ČT24)

Stavba Janáčkova kulturního centra v Brně se opozdí nejmíň o dva roky. V pondělí to přiznal náměstek primátora Matěj Hollan. Na sociálních sítích zároveň obvinil bývalé ministry kultury z nečinnosti a nezájmu o ambiciózní stavbu. Na šest set milionů, slíbených státem už před dvěma lety, město stále čeká. Podle ministra město nepředložilo projekt.

Podívejte se, jak jsme daleko, stojí na plachtách kolem staveniště. Pohled kukátkem ale nabídne jen prázdnou plochu, dělníci už nemají co na práci. Podzemní parkoviště, tedy první etapa stavby, je prakticky hotové. Jenže využívat se nemůže až do doby, než bude hotové i Janáčkovo kulturní centrum. To totiž bude stát přímo na parkovišti a bude s ním úzce propojené.

Koncertní sál teprve kreslí projektanti. Podle vedení magistrátu měl být hotový v roce 2020. Kvůli zdlouhavému výběrovému řízení se ale počítá s nejméně dvouletým zpožděním. „Účastníci kladli spoustu oprávněných dotazů, aby si byli jistí, co po nich přesně chceme, my, respektive Brněnské komunikace jim odpovídaly,“ řekl náměstek primátora Matěj Hollan (Žít Brno).

Příspěvek slíbil už Herman, podle Staňka se čeká jen na Brno

Od doby, co na místě zástupci kraje, města i státu podepsali slavnostně memorandum, uplynuly dva roky. V resortu kultury se od té doby vystřídali tři ministři za tři různé strany. Příspěvek 600 milionů tehdy slíbil Daniel Herman. Dnes Antonín Staněk tvrdí, že státní pokladna čeká jen na Brno.

„Čekáme na projekt a na to, co nám předloží Brno, aby to bylo připraveno. Peníze na ministerstvu jsou alokovány,“ řekl Staněk (ČSSD). Brněnský politik Hollan ale s tvrzením nesouhlasí. „Ministerstvo kultury už dlouho disponuje veškerými informacemi, které jsou potřebné k tomu, aby ministr kultury předložil do vlády materiál,“ oponoval Hollan.

Brněnští filharmonici si na místě budoucího sálu zatím zahráli jen při happeningu a jinak, i kvůli opravám Janáčkova divadla, mezitím hrají a zkouší, kde se dá, třeba i v sokolovně. „Vize otevření v roce 2020 se vázala na projekty a nápady spojené s otevřením, ale na druhé straně jsme praktici,“ vysvětlila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Alespoň podoba sálu už by měla být zanedlouho známá. V půli září chce město představit vizualizace a doufá, že budou stejně působivé jako podoba koncertní haly v Katowicích, na které architekt Tomasz Konior a akustik Yasuhisa Toyota spolupracovali naposledy.