Archeologové objevili na zřícenině hradu Hartenberg původní vstup a na nádvoří odvodňovací systém

Archeologové z karlovarského muzea zkoumají nádvoří hradu Hartenberg v Hřebenech na Sokolovsku. Objevili tam původní odvodňovací systém z 18. až 19. století. Zajímají se také o východní stranu hradu, kde byl patrně původní vstup. Hrad, který byl na pokraji zániku, se nyní postupně obnovuje.

Průzkumy ukazují, že když hrad vznikl, měl patrně vstup z opačné strany než teď. „Ukazuje se, že naše předpokládaná orientace hradu z východu na západ a ne ze západu na východ existuje. Jsou tam konstrukce související pravděpodobně s nejstarší podobou hradu,“ vysvětlil archeolog Muzea Karlovy Vary Jiří Klsák. „Našli jsme tam kamenné konstrukce, které zatím nedokážeme přesně identifikovat, ale souvisí s původním vstupem. Snažíme se potvrdit příkop a další konstrukce, třeba bránu nebo můstek přes příkop,“ dodal.

Nálezy potvrdily založení hradu ve 12. století

Přístup z opačné strany hradu fungoval patrně v době jeho vzniku. Při průzkumech archeologové našli úlomky keramiky už ze 13. století, dále zvířecí kosti či staré hřebíky. Díky tomu se potvrzují dřívější výzkumy, které datují vznik hradu už z přelomu 12. až 13. století. Od 14. století byl přístup na hrad z opačné strany, tedy jako nyní.

Archeologové na nádvoří zkoumají také původní odvodňovací systém i kašnu, která tam dříve stála. „Zjišťujeme průběh odpadové vody, která šla z hradu. Máme tu náznak bazénku, už původu barokního a mladšího z 19. století, možná septiku, kam byla svedena voda z okapů, zároveň tam pravděpodobně tekly i odpady a splašky. Zároveň byla na nádvoří kašna, která byla rovněž odvodňována,“ řekl Klsák.

Před dvaceti lety stála jen torza zdí

Hrad Hartenberg byl po desetiletích chátrání a zejména po ničivých požárech v letech 1985 až 1991 na pokraji zániku. Když se s jeho záchranou v roce 2000 začínalo, v zalesněném prostoru stála jen torza některých zdí. Po několika letech práce se hrad postupně obnovuje a je i dějištěm mnoha oblíbených kulturních akcí.

Archeologický průzkum je financován z prostředků Karlovarského kraje. Na letošní rok obdrželo Muzeum Karlovy Vary 250 tisíc korun, na výzkum hradu Hartenberg z toho šlo asi 70 tisíc korun. Podílí se na něm okolo deseti lidí, odborníci i brigádníci, nejčastěji studenti archeologie. Práce neomezují návštěvnický provoz hradu. Archeologové budou letos pokračovat ještě v průzkumu zaniklé středověké vesnice Obora na Linhartu u Karlových Varů či kostela v Brložci u Štědré. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 2 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 6 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 9 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 11 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 12 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 22 hhodinami
Načítání...