Elektrické tramvaje jezdí ostravskými ulicemi už 120 let

Před 120 lety Ostravou projela první elektrická tramvaj. Nový dopravní prostředek se v roce 1901 objevil v ulicích tehdy ještě samostatných obcí Moravské Ostravy, Přívozu, Vítkovic a Mariánských Hor. Elektrické tramvaje nahradily v osobní dopravě předchozí vozy parní.

Za elektrizací ostravských drah v roce 1901 stály dva zásadní impulzy – výstavba městské elektrárny a dražší parní provoz. „První tramvaj v Ostravě – ale parní, nikoliv elektrická – vyjela už v roce 1894. Spojovala Přívoz s Moravskou Ostravou a Vítkovicemi,“ uvedla historička a ředitelka Archivu města Ostravy Hana Šústková.

Do roku 1953 dráhy provozovaly Vítkovické železárny. Tou dobou byla ve městě k vidění hlavně tramvaj přezdívaná komárek. „Je to vlastně zlidovělý název, který pochází od parních motorových vozů. Ty vyráběla vídeňská továrna, která se jmenovala Komarek,“ vysvětlil referent historického fondu Dopravního podniku Ostrava Jiří Boháček.

Prvním moderním vozem byla tramvaj T1, takzvaná žehlička. „Tyto vozy byly po dodání do Ostravy takovým velkým konstrukčním zlomem,“ dodal Boháček. Průlomové T1 měly zavírací dveře, byly vytápěné a jezdily až padesátikilometrovou rychlostí.

3 minuty
Události v regionech: Elektrické tramvaje v Ostravě slaví 120 let
Zdroj: ČT24

Zatímco vozový park se neustále modernizoval, síť kolejí se zmenšovala. „Tramvajová síť kdysi spojovala Ostravu nejen s místními částmi ostravskými, ale také s Karvinou, Bohumínem a Hlučínem. Byly plánovány tratě přes Bělou až do Štramberka,“ přiblížila Šústková.

V budoucnu se tramvajová síť možná opět rozšíří. Nový úsek v části Poruba by se mohl začít stavět v roce 2025. Na konci října se pak na kolejích objeví zcela nové typy vozů. „Tramvaj bude mít nepatrně větší kapacitu, než je tomu u společnosti Stadler, má modernější konstrukcí,“ nastínil generální ředitel ostravského dopravního podniku Daniel Morys. Dodal také, že bude zároveň přibývat úseků, na nichž se tramvaje budou moci pohybovat i osmdesátikilometrovou rychlostí.

Ostravský dopravní podnik aktuálně zaměstnává přibližně dva tisíce lidí a každý rok tam vychovají přibližně sto nových profesionálních řidičů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Začínajícím lékařům by v regionech s nedostupnou péčí mohly přispět pojišťovny

Lékařům na startu kariéry by v příštím roce mohly začít přispívat zdravotní pojišťovny, rozdělit chtějí přes sto milionů do lokalit, kde je péče nedostatková. Po dokončení specializace by museli v regionu dál pracovat. Jde o peníze navíc k dotacím na takzvaná rezidenční místa pro začínající lékaře. Ministerstvo jich letos schválilo celkem 250, půjde na ně přes půl miliardy. Odborné společnosti ale dlouhodobě upozorňují, že to nestačí.
před 24 mminutami

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 43 mminutami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
před 14 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
včera v 20:40

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
včeraAktualizovánovčera v 18:25

Primátor Olomouce Žbánek rezignoval kvůli zvolení poslancem. Nahradí ho Ferancová

Olomoucký primátor a poslanec Miroslav Žbánek (ANO) v pátek kvůli svému říjnovému zvolení do sněmovny složil funkci v čele stotisícového města. Z postu odejde k 31. prosinci. Novou primátorkou zastupitelstvo zvolilo dosavadní Žbánkovu náměstkyni Miroslavu Ferancovou (ANO), funkce se ujme 1. ledna. Stane se první primátorkou v historii Olomouce.
včeraAktualizovánovčera v 14:50

Na řece Opavě chtějí vodohospodáři nové protipovodňové zábrany

Na řece Opavě by měla mezi plánovanou přehradou Nové Heřminovy a městem Krnovem vyrůst nová protipovodňová opatření. Tři úseky, na kterých vzniknou, představil státní podnik Povodí Odry. Nejvíce jich je plánováno v obci Brantice. Návrh už vodohospodáři projednali s místními obyvateli a od příštího roku chtějí zahájit přípravu výkupů pozemků. Opatření by měla vyjít na dvě miliardy korun.
včera v 11:43

Města stěhují kvůli novele novoroční ohňostroje. Někde i jen o pár metrů

Některá města zrušila klasické novoroční podvečerní ohňostroje a nahradila je například videomappingem nebo opékáním buřtů. Jinde pouze radnice mění místa konání, aby vyhověly novým pravidlům platným od prosince. Třeba v Dobřanech v Plzeňském kraji nebo v Karviné v Moravskoslezském kraji stačilo posunout odpaliště o pár desítek metrů.
včera v 06:30
Načítání...