Elektrické tramvaje jezdí ostravskými ulicemi už 120 let

Před 120 lety Ostravou projela první elektrická tramvaj. Nový dopravní prostředek se v roce 1901 objevil v ulicích tehdy ještě samostatných obcí Moravské Ostravy, Přívozu, Vítkovic a Mariánských Hor. Elektrické tramvaje nahradily v osobní dopravě předchozí vozy parní.

Za elektrizací ostravských drah v roce 1901 stály dva zásadní impulzy – výstavba městské elektrárny a dražší parní provoz. „První tramvaj v Ostravě – ale parní, nikoliv elektrická – vyjela už v roce 1894. Spojovala Přívoz s Moravskou Ostravou a Vítkovicemi,“ uvedla historička a ředitelka Archivu města Ostravy Hana Šústková.

Do roku 1953 dráhy provozovaly Vítkovické železárny. Tou dobou byla ve městě k vidění hlavně tramvaj přezdívaná komárek. „Je to vlastně zlidovělý název, který pochází od parních motorových vozů. Ty vyráběla vídeňská továrna, která se jmenovala Komarek,“ vysvětlil referent historického fondu Dopravního podniku Ostrava Jiří Boháček.

Prvním moderním vozem byla tramvaj T1, takzvaná žehlička. „Tyto vozy byly po dodání do Ostravy takovým velkým konstrukčním zlomem,“ dodal Boháček. Průlomové T1 měly zavírací dveře, byly vytápěné a jezdily až padesátikilometrovou rychlostí.

Video Události v regionech (Ostrava)
video

Události v regionech: Elektrické tramvaje v Ostravě slaví 120 let

Zatímco vozový park se neustále modernizoval, síť kolejí se zmenšovala. „Tramvajová síť kdysi spojovala Ostravu nejen s místními částmi ostravskými, ale také s Karvinou, Bohumínem a Hlučínem. Byly plánovány tratě přes Bělou až do Štramberka,“ přiblížila Šústková.

V budoucnu se tramvajová síť možná opět rozšíří. Nový úsek v části Poruba by se mohl začít stavět v roce 2025. Na konci října se pak na kolejích objeví zcela nové typy vozů. „Tramvaj bude mít nepatrně větší kapacitu, než je tomu u společnosti Stadler, má modernější konstrukcí,“ nastínil generální ředitel ostravského dopravního podniku Daniel Morys. Dodal také, že bude zároveň přibývat úseků, na nichž se tramvaje budou moci pohybovat i osmdesátikilometrovou rychlostí.

Ostravský dopravní podnik aktuálně zaměstnává přibližně dva tisíce lidí a každý rok tam vychovají přibližně sto nových profesionálních řidičů.