Pardubice mají web o školách i novou školskou strategii. Město míří na kvalitu výuky i zázemí

Město Pardubice má nový školský web, který doprovází nová školská strategie do roku 2030. Má pomoci efektivnímu rozvoji mateřských a základních škol, uvedli zástupci radnice. Školy mají mít podle strategie dostatečnou kapacitu, kvalitní zázemí, kde se žáci cítí dobře, a také vzdělané a správně motivované zaměstnance. Web prezentuje všechny školy zřizované městem, je na něm i mapa, aktuality, akce nebo zhotovená strategie.

„Pod úspěšnou školou si osobně představuji děti, které se do pardubické mateřské, základní školy těší. Zažívají podnětné prostředí, pedagog je jim partnerem, mentorem, ke kterému mají důvěru,“ řekl náměstek primátora Jakub Rychtecký (ČSSD). Dodal, že jeho definice je cílem, kterého chce město dosáhnout.

Strategie s webem vznikala od června 2019. Vypracovala ji společnost AQE advisors, město přišla na 450 tisíc korun. „Při přípravě strategie jsme spolupracovali participativním způsobem. Navržené cíle vycházejí z výzkumu více než devíti tisíc respondentů. Kromě ředitelů, pedagogických i nepedagogických pracovníků byli zapojeni i žáci a jejich rodiče,“ řekl odborný garant firmy Jan Havránek.

Cílem projektu je například modernizace školství

Výzkumníci chtěli znát upřímný názor na školství ve městě, proto byl dotazník anonymní. U žáků od pátých tříd, kteří směli odpovídat, byla návratnost dotazníků přes devadesát procent.

„Potřebujeme vědět, jak děti školu vnímají, čemu dávají prioritu. To samé rodiče, kvalita a prestiž jsou faktory, podle kterých se rozhodují, kam dají dítě do školy. Ještě jsme se nesetkali s tak pozitivní odpovědí všech zájmových skupin. Základní aspekt je modernizovat školství, zavádět nové formy výuky, zmenšovat třídy, podporovat alternativní formy výuky a dát školství větší prestiž,“ řekl Havránek.

Pandemie covidu například posílila potřebu konektivity tříd, zvyšování digitální a mediální gramotnosti. Výzkumníci pracovali s různými daty, co se ale podle Havránka měřit nedá, je kvalita výuky kvůli proměnlivosti skupin, každá třída je složením žáků a jejich nadáními jiná.

Přeplněné školy?

„Jsou školy, které jdou po kvalitě a nevěnují pozornost komplexitě vzdělávání. Zaměřili jsme se měření soft faktorů, ale v rámci tvrdých dat se věnujeme ekonomickým parametrům, kolik máme žáků, jaká je obsazenost tříd, kolik dáváme vzdělávání, do informačních technologií, jak vycházejí parametry na žáka. Z toho poznáme, jestli Pardubice trend udávají, nebo následují,“ řekl Havránek.

Jedním z cílů školské strategie je, aby bylo dost míst v mateřských a základních školách. Pardubice jsou jedno z měst, které má podle Havránka největší dynamiku růstu, lze proto předpokládat, že lidé se do Pardubic budou stěhovat.

Podle Havránka jsou v současné době školy obsazené z více než devadesáti procent. „Obecný trend je snižovat podíl žáků ve třídách, toho docílíme jedině tak, že vybudujeme dostatečnou kapacitu,“ řekl Havránek.

Z výzkumu podle něj vyplynuly spíš přednosti, snad jediným mírným rizikem je, že školy nemusí zvládat nové trendy, nové metody výuky. „Je potřeba, aby ředitelé, pedagogové byli schopní trendy následovat,“ doplnil. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 2 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 5 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 8 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 9 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 18 hhodinami

Přes Frýdlantské mosty v Ostravě opět jezdí tramvaje

Dopravní podnik Ostrava (DPO) obnovil tramvajový provoz přes Frýdlantské mosty. Pro cestující městské hromadné dopravy tak po zhruba pěti měsících skončila výluka. Další etapy modernizace dopravního uzlu ale pokračují. Nové nástupiště na náměstí Republiky bude hotové až za několik měsíců.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami
Načítání...