Lanovka na Pustevny slaví osmdesát let. K jubileu dostane kabinky pro deset lidí

Provozovatel lanové dráhy z Ráztoky na Pustevny v Beskydech chystá její výměnu, sedačkovou lanovku nahradí kabinková. Náklady na modernizaci se odhadují na zhruba 150 milionů korun, firma už má vydaná stavební i územní povolení, nyní řeší financování.  Nejstarší sedačková lanovka v Česku funguje už osmdesát let. V roce 1956 prošla kompletní rekonstrukcí, zcela nová a delší lanová dráha začala na Pustevny jezdit v roce 1987.

„Projekt je zhotovený. Povolení jsme získali loni po třech letech. Až se vyřeší financování, bude se vyhlašovat výběrové řízení na dodavatele,“ řekla mluvčí společnosti Pustevny Dita Korčák Hrtusová. Na Pustevnách už byla před třemi lety otevřena nová horní stanice lanovky za více než dvacet milionů korun.

Mluvčí Moravskoslezského kraje Nikola Birklenová řekla, že vzhledem k velké finanční náročnosti se kraj snaží pomoci nalézt financování z externích zdrojů. „I z tohoto důvodu je modernizace lanovky součástí záměru Turistické využití Beskyd, který je jedním ze strategických projektů v Re:Startu,“ uvedla s tím, že vládní program Re:Start je určený na revitalizaci regionů postižených těžbou uhlí.

Kabinky ve výšce 70 metrů

Po modernizaci budou na lanovce kabinky pro deset lidí. „Cestující přepraví lanovka nahoru za deset minut a zvládne za hodinu přepravit 1100 lidí,“ doplnila Hrtusová. Nyní je hodinová kapacita lanovky 720 osob.

Lanová dráha má převýšení čtyři sta metrů. Místo nynějších šestnácti sloupů jich nová lanovka bude mít jen osm. Největší výška, ve které se pasažéři ocitnou, bude sedmdesát metrů nad zemí.

Otevřena od roku 1940

Lanovka, která se nachází v katastru obce Trojanovice na Novojičínsku, je nejstarší sedačkovou lanovkou v Česku i Evropě. V příštích dnech oslaví osmdesát let od zprovoznění. Provozovatel chystá oslavy na tento víkend, kdy se na Pustevnách chystá doprovodný program a vstup na lanovku za symbolických 80 korun.

Původní lanovka se stavěla jen dva měsíce v zimě 1940, kdy mrazy dosahovaly téměř minus 30 stupňů Celsia. Její vybudování tehdy stálo 350 tisíc korun. Dráha měla sedačky z dubových prken, s košíkem a hákem po straně pro uložení lyží. Pravidelný provoz začal v březnu, kdy lanovka přepravila více než tři tisíce lidí.

V roce 1956 prošla dráha kompletní opravou a v letech 1983 až 1986 byla vybudována zcela nová dráha na delší a výškově členitější trase. Dolní stanice se posunula níže do údolí. Provoz byl zahájen 1. ledna 1987, přičemž stará lanovka definitivně dojezdila v roce 1985.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 5 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 6 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánovčera v 18:56

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánovčera v 15:53

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
včera v 15:48

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
včera v 15:11

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
včeraAktualizovánovčera v 15:09

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
včera v 13:47
Načítání...