Nová stanice lanovky na Pustevnách láká turisty na velkolepý pohled do okolí

Horní stanice lanovky vedoucí z Trojanovic na beskydské Pustevny už slouží turistům. Novostavba nahradila původní budovu z roku 1937, která byla ve špatném stavu a provozovatelé dráhy ji tak museli nechat v květnu loňského roku zbourat a začít budovat její nástupkyni. Stavba stála desítky milionů korun.

„Oproti původnímu výstupu z lanovky, který byl vlastně vždycky bokem, dnes už návštěvníci vyjdou po schodech přímo nahoru a projdou novou stanicí lanové dráhy,“ sdělila mluvčí areálu na Pustevnách Dita Korčák Hrtusová.

Uvnitř turisté najdou pokladny, veřejné toalety a také zázemí pro půjčovnu koloběžek a lyží. Budovu navrhl architekt Kamil Mrva, který s obcí Trojanovice dlouhodobě spolupracuje.

Stavba samotná oproti projekčním pracem trvá velmi krátce, ta byla vlastně do roka hotova.
Jiří Novotný
starosta Trojanovic

Kvůli terénu a špatnému počasí byla ale náročná. Podle spolumajitele areálu Petra Chrostka patří lanová dráha na Pustevny k jedněm z nejstarších určených k přepravě lidí. Už teď se plánuje její obměna. Místo otevřené dvousedačky by se tak turisté a návštěvníci mohli na Pustevny dostat kabinkou nové lanovky.

Trojanovičtí už mají připravenou projektovou dokumentaci na novou lanovou dráhu. „Teď se to projednává v rámci územního řízení. A samozřejmě jedná se o relativně dost velký balík peněz. Jedná se o zhruba 150 milionů korun,“ dodal starosta Trojanovic Jiří Novotný (nestraník).

Obec ve spolupráci s dalšími majiteli lanové dráhy usiluje o evropské dotace. Nová lanovka by měla vést stejnými místy, návštěvníci se jí ale dostanou na Pustevny v mnohem kratším čase.

Bývalá budova horní stanice původní lanovky z roku 1940
Zdroj: Jaroslav Ožana/ČTK

Sedačková lanová dráha ročně dopraví na beskydské Pustevny na 200 000 turistů.

Lanová dráha patří mezi lanovky klasického typu – její sedačky jsou stále pevně spojeny s lanem. V případě, že nastupují či vystupují, jak v horní, tak dolní stanici například rodiče s malými dětmi, starší spoluobčané nebo osoby s pohybovým handicapem, obsluha lanovku zpomalí nebo případně zcela dočasně zastaví.

Lanovka na Pustevny se ze stanice Ráztoka v Trojanovicích běžně rozjíždí každou půlhodinu denně od 08:00 do 18:00. Jednosměrná jízda stojí dospělého 150 korun a děti 90, obousměrná dospělého 170 a děti do výšky 140 centimetrů 120 korun. Děti do pěti let jezdí zdarma.

  • Lanová dráha Ráztoka - Pustevny se nachází v oblasti Radhošťské hornatiny ve výšce 620 m až 1020 m n.m. Leží ve vzdálenosti 6 kilometrů od Frenštátu pod Radhoštěm. Autobusové spojení z Frenštátu, směr Trojanovice, konečná stanice Ráztoka (záchytné parkoviště pro automobily).
  • Nástupní stanice sedačkové lanovky je poblíž hotelu Ráztoka v Trojanovicích v nadmořské výšce 620 m. Výstavba původní lanovky proběhla v neuvěřitelně krátké době a za mimořádně nepříznivých klimatických podmínek, kdy mrazy dosahovaly téměř -30 stupňů Celsia. Osmého ledna 1940 bylo zahájeno zakládání horní stanice.
  • Zkušební jízda se konala v sobotu 3. března 1940 a následující den začal pravidelný provoz. V prvním měsíci bylo přepraveno více než 3000 osob. Zároveň se sedm nákladních vozů využívalo pro přepravu zavazadel návštěvníků. V roce 1956 zahájili ČSD generální rekonstrukci lanovky. Strojní a elektrické zařízení bylo modernizováno a původní podpěry nahrazeny příhradovými ocelovými konstrukcemi. Dopravní lano neslo 89 nových sedaček, při rychlosti 1,7 m/s se kapacita zvýšila na 321 osob za hodinu a jízdní doba se zkrátila na 8,1 min. V pravidelném provozu sloužila do 31. prosince 1982. Za dobu své existence přepravila téměř 6 milionů cestujících.
  • Koncem 70. let bylo rozhodnuto o její náhradě za novou lanovku. Ta byla vybudována v letech 1983 až 1986 a provoz zahájila 1. ledna 1987. Dodavatelem nové lanové dráhy byl Tatranský podnik miestneho priemyslu okresu Poprad v Kežmaroku. Jedná se o jednolanovou oběžnou dráhu Tatrapoma TS-2 s dvoumístnými sedačkami. Dolní stanice je umístěna podstatně níže v údolí Ráztoky, takže se šikmá délka lanové dráhy téměř zdvojnásobila. Nová trasa má celkové převýšení 400 metrů. Na dopravním laně je po dvaceti metrech umístěny 162 sedaček, její kapacita je v letních měsících 720 osob za hodinu při rychlosti 2 m/s, v zimních měsících pak 900 osob za hodinu při rychlosti 2,5 m/s. Ročně se lanovkou přepraví přes 200 000 osob.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 11 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 12 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
19. 12. 2025

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
19. 12. 2025
Načítání...