Zatímco z Brna přicházejí zprávy, že v městské hromadné dopravě ubývá cestujících bez jízdenky, z Prahy zní opak – černých pasažérů přistihli revizoři loni více než v roce 2018. Dopravní podnik se ale domnívá, že je to hlavně díky intenzivnější práci revizorů. Těch je v Praze také podstatně více. Množství cestujících, které každý z nich denně přistihne bez lístku, je přitom srovnatelné.
V Praze přibylo cestujících bez jízdenky, v Brně jich je méně. Rozdíl je i v počtu revizorů
V Praze loni rozdali revizoři ve městské hromadné dopravě 246 427 pokut, podle dopravního podniku je to šestiprocentní nárůst oproti roku předchozímu, kdy jich bylo asi 233 tisíc. Tehdy si dopravní podnik pochvaloval, jak díky kampani proti jízdě načerno cestujících bez jízdenek ubylo, ale ani nyní nepanuje v metropoli nespokojenost.
„Domníváme se, že to neznamená absolutní nárůst černých pasažérů v pražské MHD, ale meziroční změna je způsobena především změnou organizace a zvýšením efektivity práce revizorů,“ uvedla mluvčí firmy Aneta Řehková.
Málo pokut, ale také málo revizorů
Brno naopak hlásí pokles počtu černých pasažérů. Revizoři jich v uplynulém roce polapili 55 531 oproti předloňským 59 tisícům. V Brně je ovšem výrazně méně revizorů, byť je nižší také počet obyvatel města. Čísla, která charakterizují práci jednoho kontrolora, jsou totiž v obou městech podobná.
Jeden ze 140 pražských revizorů odhadl, že za den zkontroluje 300 až 400 cestujících denně a z nich 15 až 20 nemá jízdenku. Ačkoli v Praze funguje systém, který motivuje k zakoupení předplatní jízdenky, přičemž se výše pokuty snižuje na polovinu, zaznamenal loni dopravní podnik především větší zájem o platbu pokut na místě. To je totiž nově možné kartou. „Evidujeme nárůst o 25 procent,“ podotkla mluvčí Řehková.
Brněnská revizorka rovněž odhalí za den kolem 15 cestujících bez jízdenky, ovšem ve městě se pohybuje pouze 44 kontrolorů. „O víkendech bývá (počet) snížený, přibližně třetinový,“ uvedla mluvčí městského dopravního podniku Hana Tomaštíková. V Brně je výrazně méně revizorů i ve srovnání s Ostravou, kde jich včetně asistentů jezdí tramvajemi, trolejbusy a městskými autobusy asi sto. Loni přistihli 42 638 cestujících bez jízdenky.
Nejagresivnější cestující? Ti s jízdenkou
Rozpoznat černého pasažéra přitom není ani pro zkušené revizory snadné. Bývá na nich sice patrná nervozita a snaha rychle vystoupit, ale neexistuje žádný rys charakteristický pro „typického“ cestujícího bez platného jízdního dokladu.
Načerno jezdí ženy i muži, lidé starší i mladší. V Praze je ovšem čím dál pravděpodobnější, že jízdenku nebude mít turista. A kdo bývá při kontrolách nejagresivnější? „Většinou to bývají cestující s platným dokladem, kteří pospíchají,“ zjistil pražský revizor.