V Praze přibylo cestujících bez jízdenky, v Brně jich je méně. Rozdíl je i v počtu revizorů

2 minuty
UDÁLOSTI: V Praze loni dostalo pokutu za jízdu na černo skoro čtvrt milionu cestujících
Zdroj: ČT24

Zatímco z Brna přicházejí zprávy, že v městské hromadné dopravě ubývá cestujících bez jízdenky, z Prahy zní opak – černých pasažérů přistihli revizoři loni více než v roce 2018. Dopravní podnik se ale domnívá, že je to hlavně díky intenzivnější práci revizorů. Těch je v Praze také podstatně více. Množství cestujících, které každý z nich denně přistihne bez lístku, je přitom srovnatelné.

V Praze loni rozdali revizoři ve městské hromadné dopravě 246 427 pokut, podle dopravního podniku je to šestiprocentní nárůst oproti roku předchozímu, kdy jich bylo asi 233 tisíc. Tehdy si dopravní podnik pochvaloval, jak díky kampani proti jízdě načerno cestujících bez jízdenek ubylo, ale ani nyní nepanuje v metropoli nespokojenost.

„Domníváme se, že to neznamená absolutní nárůst černých pasažérů v pražské MHD, ale meziroční změna je způsobena především změnou organizace a zvýšením efektivity práce revizorů,“ uvedla mluvčí firmy Aneta Řehková.

Málo pokut, ale také málo revizorů

Brno naopak hlásí pokles počtu černých pasažérů. Revizoři jich v uplynulém roce polapili 55 531 oproti předloňským 59 tisícům. V Brně je ovšem výrazně méně revizorů, byť je nižší také počet obyvatel města. Čísla, která charakterizují práci jednoho kontrolora, jsou totiž v obou městech podobná.

Jeden ze 140 pražských revizorů odhadl, že za den zkontroluje 300 až 400 cestujících denně a z nich 15 až 20 nemá jízdenku. Ačkoli v Praze funguje systém, který motivuje k zakoupení předplatní jízdenky, přičemž se výše pokuty snižuje na polovinu, zaznamenal loni dopravní podnik především větší zájem o platbu pokut na místě. To je totiž nově možné kartou. „Evidujeme nárůst o 25 procent,“ podotkla mluvčí Řehková.

Brněnská revizorka rovněž odhalí za den kolem 15 cestujících bez jízdenky, ovšem ve městě se pohybuje pouze 44 kontrolorů. „O víkendech bývá (počet) snížený, přibližně třetinový,“ uvedla mluvčí městského dopravního podniku Hana Tomaštíková. V Brně je výrazně méně revizorů i ve srovnání s Ostravou, kde jich včetně asistentů jezdí tramvajemi, trolejbusy a městskými autobusy asi sto. Loni přistihli 42 638 cestujících bez jízdenky.

Počty pokut a revizorů v roce 2019
Zdroj: ČT24

Nejagresivnější cestující? Ti s jízdenkou

Rozpoznat černého pasažéra přitom není ani pro zkušené revizory snadné. Bývá na nich sice patrná nervozita a snaha rychle vystoupit, ale neexistuje žádný rys charakteristický pro „typického“ cestujícího bez platného jízdního dokladu.

Načerno jezdí ženy i muži, lidé starší i mladší. V Praze je ovšem čím dál pravděpodobnější, že jízdenku nebude mít turista. A kdo bývá při kontrolách nejagresivnější? „Většinou to bývají cestující s platným dokladem, kteří pospíchají,“ zjistil pražský revizor.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 4 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 7 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 8 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 10 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 12 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 14 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 23 hhodinami
Načítání...