Dopravní špunt se přesouvá jinam. Brno v předstihu otevře Dornych, neprůjezdná bude Plotní

Po roce a půl se v Brně v pátek v noci otevře ulice Dornych, což výrazně zjednoduší cestu z centra na jih směrem k dálnici D2. Naopak se uzavře souběžná ulice Plotní, kam se přesouvají tramvajové koleje z Dornychu. Průjezd na velkém městském okruhu kolem autobusového nádraží zůstane stále ztížený. Ulice Zvonařka bude průjezdná jen jedním pruhem v každém směru.

Po čtrnácti měsících je rekonstrukce Dornychu hotová, dokonce s předstihem. „Původně se mělo otevření uskutečnit později, ve spolupráci s investory se podařilo termín prací zkrátit,“ řekl brněnský radní David Grund (ODS).

Na ulici vznikla nová páteřní kanalizační stoka a dělníci vyměnili inženýrské sítě. Pod Dornychem také vede kabelovod, od kterého vedou šachty, a v případě prací pod zemí tak nebude nutné rozkopávat silnici.

Řidiči budou muset Zvonařkou znovu jezdit jen dvěma pruhy

Ulice Dornych se sice otevře, ovšem Plotní se uzavře. Vrátí se i omezení v ulici Zvonařka, které řidičům komplikovalo cestu kolem autobusového nádraží. Opět musí počítat jen s jedním pruhem tam a s jedním zpátky.

Projekt „Tramvaj v Plotní“
Zdroj: ČT24

Autům, která budou projíždět křižovatkou ulic Zvonařka a Dornych, nebude umožněno odbočit doleva od východu na Dornych ve směru do Komárova. V opačném směru nebude možno odbočit doleva na Dornych ve směru do centra.

Dále budou uzavřené ulice Spěšná, Kovářská a Široká i část Železniční a Komárovské ulice. Objízdné trasy povedou ulicemi Jeneweinova, Kšírova a Sokolovova. Od Poříčí bude nutno místo objíždět ulicemi Heršpickou a Vídeňskou. Zákaz odbočení na Dornych směrem z centra bude možno objet Masnou a Kalovou ulicí.

Dornych má větší kapacitu, problémy by měly být menší

Dornych má pro dopravu výrazně větší kapacitu než současná Plotní, pravděpodobně se proto zmenší kolony, které se v oblasti denně objevovaly nejen v dopravní špičce. „Větší kapacitu má nejen ulice, ale i křižovatky. Díky tomu už neočekáváme tak velká zpoždění jak na linkách, které obsluhují centrum města, tak na okružních linkách 44 a 84. Problémy se odtud přenášely na provoz i do jiných částí města,“ řekl provozní ředitel dopravního podniku Jan Seitl.

Výluky DPMB „Tramvaj Plotní“
Zdroj: dpmb

Autobusy začnou jezdit po Dornychu už od soboty. Tramvaje do Komárova se rozjedou po nové trati po Plotní ulici až po kompletním dokončení stavby. „Celá stavba má být hotová do konce září 2020, ale vzhledem ke složitosti stavby zatím nelze termín dokončení garantovat,“ řekl radní Grund.

Původně měla začít rekonstrukce Dornychu, která je součástí projektu „Tramvaj Plotní“, v září 2017. Poslední tramvaj se ale po Dornychu projela až o půl roku později. Loni v červenci pak dělníci zrušili i původní tramvajovou smyčku a celou ulici uzavřeli i pro auta. Od této doby museli řidiči po Zvonařce jezdit v obou směrech jen jedním pruhem.

V ranních špičkách v koloně jezdili řidiči rychlostí maximálně pět kilometrů v hodině. Letos v létě se proto radní rozhodli řidičům alespoň trochu ulevit a ve směru do centra na dva měsíce jeden pruh přidali.

V Bohunické ulici budou rekonstruovat kanalizaci

Po otevření Dornychu se kvůli rekonstrukci vodovodu a kanalizace uzavře také ulice Bohunická. „Auta budou tento úsek objíždět po Hněvkovského, Dornychu a městském okruhu zpět na Vídeňskou. Mezi ulicí Pražákovou a mimoúrovňovým křížením s Vídeňskou bude i v průběhu stavebních prací zachován průjezd vozidel v režimu 1+1,“ uvedla Anna Dudková z tiskového střediska magistrátu.

Doplnila, že městská hromadná doprava bude přibližně do poloviny října projíždět stavbou, pro cestující se tak nic nezmění. Objízdné trasy pro následující období jsou zatím v jednání.