Kraj chce co nejdřív obnovit lety mezi Brnem a Mnichovem. Zkrachovalé aerolince vypověděl smlouvu a hledá novou

Jihomoravský kraj odstoupil od smlouvy s britskou společností BMI Regional, která provozovala leteckou linku mezi Brnem a Mnichovem. Firma zkrachovala a zrušila přes dvě desítky letů. Kraj chce po firmě vrátit dotaci za část února a chystá výběrové řízení na nového dopravce.

Letecká linka Brno–Mnichov
Zdroj: ČTK Autor: Václav Šálek

Kraj má zájem zachovat linku z Brna do Mnichova ve stejném režimu, v jakém fungovala. Výběrové řízení na nového provozovatele nemůže vyhlásit okamžitě, proto hledá přechodného dopravce.

„Výběrové řízení je vázané evropskou legislativou, což zabere čas. Variantou je možnost takzvaného přechodného dopravce na omezenou dobu maximálně sedmi měsíců. Když ho nalezneme, může létat obratem hned po oznámení Evropské komisi,“ řekl hejtman Jihomoravského kraje Bohumil Šimek (ANO). Podle něj kraj pracuje jak na získání přechodného dopravce, tak na novém výběrovém řízení.

Linku dotoval kraj i Brno 

Kraj i město Brno podporovaly linku miliony korun. Brno předloni dalo 18 milionů, kraj loni poskytl 22 milionů a stejnou částku mělo na letošní rok vyčleněné Brno. „S ohledem na podstatné porušení smlouvy provozovatelem letecké linky se kraj rozhodl odstoupit od stávající smlouvy,“ uvedl hejtman.

Podle něj bude kraj žádat po dopravci peníze zpět, a to zejména část zálohové platby za neposkytnutí plnění od 17. února. Částka zatím není jasná, neměla by ale přesáhnout dva miliony korun. Kraj dával firmě peníze zálohově každý měsíc.

Letadla z Brna do Mnichova začala létat v listopadu 2015. Od té doby se nabídka spojů rozšířila na dva denně v každém směru od pondělí do pátku, v neděli se létalo tam a zpět. Měsíčně linku využily přes dva tisíce lidí, loni dosáhla vytíženosti přes padesát procent.

Společnost BMI Regional (Flybmi) létala se sedmnácti stroji do pětadvaceti zemí světa. Krach firma zdůvodnila nárůstem cen paliv a nejistotou ohledně chystaného odchodu Velké Británie z Evropské unie.