Správa železniční dopravní cesty chce letos v Moravskoslezském kraji opravit celkem osm nádraží. Největší investice bude směřovat do Havířova, konkrétně 120 milionů korun. Nově by kromě cestujících mělo nádraží sloužit i sportovcům nebo kulturním akcím. Objekt se přitom měl před lety bourat.
Začne přestavba havířovského nádraží. V cenné hale bude sport i kavárna
Havířovské nádraží patří k několika málo budovám v Česku vystaveným v takzvaném bruselském stylu. Navrhl ho architekt Josef Hrejsemnou, dokončeno bylo v roce 1969. Na stavbě se podílel také sochař Václav Uruba, autor plastiky Směrník, která stála do roku 2015 před nádražím. Poté byla odvezena do Ostravy, kde byla zrestaurována a umístěna před sídlo tamních památkářů. Západní stěnu haly pokrývá barevná skleněná mozaika od sklářského výtvarníka a malíře Vladimíra Kopeckého.
Kvůli plánované přestavbě nádraží se měla hodnotná stavba zbourat. Havířovští zastupitelé o tom rozhodli už před osmi lety. Architekti a mnozí patrioti se s tím ale nechtěli smířit. Na záchranu budovy uspořádali například několik přednášek a výstav. Nakonec se podařilo Správu železniční dopravní cesty a město přesvědčit o důležitosti vstupní haly. Železničáři se pak dohodli s magistrátem na spolupráci při opravě.
Hala v budoucnu nebude sloužit pouze cestujícím. Umístí se tam například squashové kurty, horolezecká stěna nebo kavárna. V okolním areálu se také počítá se služebnou městské policie. Rekonstrukce a přestavba nádraží by měla začít letos a bude trvat dva roky.
Kromě Havířova půjdou peníze i do Frenštátu pod Radhoštěm, konkrétně dvacet pět milionů, nebo do hlavního nádraží v Ostravě, kde se postaví dva nové eskalátory. Oprav se dočká i Vítkov nebo třeba Opava-východ.