Opava přidá do vozového parku nové trolejbusy. Část cesty urazí na baterie

Nové trolejbusy (zdroj: ČT24)

Flotila nových trolejbusů za více než 167 milionů korun ještě do konce tohoto roku posílí opavský dopravní podnik. Už v polovině listopadu by totiž Opavou mělo začít jezdit deset nových trolejbusů od plzeňské Škody Electric.

Opavští zastupitelé již pro podnik schválili půjčku na koupi trolejbusů více než 130 milionů korun. Trolejbusy budou mít zároveň pohon na baterie, a zhruba třetinu trasy tak budou moci jet bez trolejového vedení.

Bez drátů na trakční baterie ujedou až deset kilometrů, po připojení k elektrickému vedení si zase baterie dobijí. Podnik je bude nasazovat primárně na linku 221, kde nyní jezdí trolejbusy, které si na části trasy vyrábějí elektřinu ze svých dieselových agregátů.

Bude to (nasazení nových trolejbusů, pozn. red.) výhoda pro lidi, kteří bydlí na Pekařské. Velmi si stěžují na hluk. Stávající dieselagregáty jsou opravdu hlučné.
Jaromír Walaski
ředitel Městského dopravního podniku Opava

Staré vozy se špatně opravují

Podnik chce novými vozy nahradit staré trolejbusy TR14, které v Opavě jezdí už desítky let. Kromě hlučnosti těchto strojů si vedení podniku stěžuje i na nedostatek náhradních dílů. „Firma, která jejich motory vyráběla, je už nevyrábí. Opravdu se těšíme na to, až budeme mít nové vozy,“ uvedl ředitel Městského dopravního podniku Opava Jaromír Walaski s tím, že údržba vozů je nyní značně obtížná.

Trolejbusy s dieselovými agregáty ale z ulic nezmizí. „Nebudou nasazovány do provozu jako dieselagregát, ale budeme je provozovat jako trolejbusy na elektriku. Dieselagregát zůstane jako záloha, kdyby náhodou se něco stalo,“ doplnil Walaski.

První nový trolejbus by měl opavský dopravce testovat na přelomu září a října. Novinky budou mít klimatizovaný prostor pro cestující i řidiče a moderní informační systém včetně možnosti USB připojení.

Škodovka dodá trolejbusy za miliardu korun

Opavský dopravní podnik má nyní více než 30 červeno-bílých trolejbusů, které ročně přepraví téměř šest milionů cestujících. Nové vozy z Plzně pomohou obnovit městský vozový park.

Škodovka loni uzavřela kontrakty na nové trolejbusy i pro další města v Česku. Objem obchodů dosahuje zhruba miliardu korun. Nové trolejbusy zamíří například do Hradce Králové, Brna, Ostravy, Pardubic, Českých Budějovic, Chomutova či Jirkova.

Škoda Electric je největším evropským výrobcem trolejbusů; vyrobila jich už více než 14 tisíc. Její vozy jsou nasazovány ve 30 zemích v Evropě, Asii a v Severní Americe. Podnik ročně utrží mezi pěti až šesti miliardami korunami.