Ostrava řeší spor o výstavbu nové tramvajové trati. Město se chce řídit průzkumem veřejného mínění

2 minuty
Ostrava řeší výstavbu tramvajové trati
Zdroj: ČT24

V Ostravě-Porubě se ve čtvrtek sejdou odpůrci výstavby nové tramvajové trati. Veřejnost chtějí seznámit s námitkami, které podali v rámci takzvaného procesu EIA. Ten posuzuje vlivy záměru na životní prostředí. Zástupci Ostravy již na některé dříve uvedené stížnosti proti výstavbě zareagovali – nechají udělat v souvislosti s plánovanou tratí v Porubě a Pustkovci průzkum veřejného mínění, kterým se chtějí řídit.

Odpůrci trati se bojí úbytku zeleně a hluku ze stavby, preferovali by jinou formu MHD, například elektrobusy.

„Místní obyvatelé, kteří se stavbou nesouhlasí, argumentují i tím, že je tramvaj hlasitá,“ uvedla redaktorka České televize Pavla Daňková, podle níž však existuje i skupina lidí, kteří naopak tramvajovou linku v místě chtějí.

Jedním z důvodů stavby nové trati má být takzvaná ekologizace dopravy. Tramvaje mají podle města nižší emisní stopu než autobusy, či dokonce automobily. „Dnes Porubou brázdí zhruba sto autobusů a my jsme si propočetli, že několik desítek autobusů díky tramvajím může být staženo. Navíc technologie, které se použijí pro stavbu této tratě, umožní, aby byla výrazně klidnější a tišší,“ řekl již dříve ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys.

Rozhodnout má 1500 obyvatel dotčených čtvrtí

O projektu za přibližně miliardu korun chce Ostrava rozhodnout do konce roku. Potvrdil to primátor Ostravy Tomáš Macura (ANO). 

„Jsme si vědomi, že existuje velká skupina odpůrců tohoto projektu. Na druhou stranu ale existují i tací, kteří jej podporují, a ti zase nejsou tak slyšet,“ řekl primátor. Proto radnice s vybranou společností uzavře smlouvu a názor obyvatel Poruby, Pustkovce i dalších čtvrtí nechá zjistit. Tazatelé by ještě během podzimu měli přímo v ulicích oslovit 1500 obyvatel. 

Výsledek (závěr dotazníkového šetření k výstavbě trati, pozn. red.) budeme brát vážně. Bude to jeden z hlavních faktorů při rozhodování o stavbě nové trati.
Tomáš Macura
primátor Ostravy

Verdikt by měl podle primátora padnout ještě do konce roku, aby se stihly čerpat peníze z evropských fondů. Ty by měly pokrýt až 85 procent nákladů.

Trať by měla vést od křižovatky u Slovanu k obchodnímu středisku Duha a dál k hypermarketu Globus. To se obyvatelům dotčené části města nelíbí. Podle nich trať a s ní související stavební úpravy výrazně poškodí kvalitu života lidí žijících v těchto ulicích a v okolí.

Podle členky petičního výboru Markéty Vysloužilové se odpůrci trati obávají například i kácení stromů a zániku zelených ploch. Petici proti výstavbě trati podle Vysloužilové podepsaly více než 4 tisíce lidí.

Pro Porubu by výstavba nové trati mohla znamenat i šanci na přemístění stávající tramvajové vozovny, která se nyní nachází uprostřed zástavby. Nově by mohla vzniknout právě na konci tramvajové trati u hypermarketu Globus. To však lze řešit až po dostavbě trati, kterou by město potřebovalo dokončit do roku 2022, aby na výstavbu mohlo získat dotaci.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů nabírají zpoždění až devadesát minut

Zpoždění až devadesát minut nabírají od rána vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží. Jezdí se tam nyní jen po jedné koleji. Opravy zřejmě potrvají asi do 15 hodin, oznámil mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout.
10:15Aktualizovánopřed 17 mminutami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 1 hhodinou

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 1 hhodinou

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 2 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 17 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 17 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...