Ostrava řeší spor o výstavbu nové tramvajové trati. Město se chce řídit průzkumem veřejného mínění

Ostrava řeší výstavbu tramvajové trati (zdroj: ČT24)

V Ostravě-Porubě se ve čtvrtek sejdou odpůrci výstavby nové tramvajové trati. Veřejnost chtějí seznámit s námitkami, které podali v rámci takzvaného procesu EIA. Ten posuzuje vlivy záměru na životní prostředí. Zástupci Ostravy již na některé dříve uvedené stížnosti proti výstavbě zareagovali – nechají udělat v souvislosti s plánovanou tratí v Porubě a Pustkovci průzkum veřejného mínění, kterým se chtějí řídit.

Odpůrci trati se bojí úbytku zeleně a hluku ze stavby, preferovali by jinou formu MHD, například elektrobusy.

„Místní obyvatelé, kteří se stavbou nesouhlasí, argumentují i tím, že je tramvaj hlasitá,“ uvedla redaktorka České televize Pavla Daňková, podle níž však existuje i skupina lidí, kteří naopak tramvajovou linku v místě chtějí.

Jedním z důvodů stavby nové trati má být takzvaná ekologizace dopravy. Tramvaje mají podle města nižší emisní stopu než autobusy, či dokonce automobily. „Dnes Porubou brázdí zhruba sto autobusů a my jsme si propočetli, že několik desítek autobusů díky tramvajím může být staženo. Navíc technologie, které se použijí pro stavbu této tratě, umožní, aby byla výrazně klidnější a tišší,“ řekl již dříve ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys.

Rozhodnout má 1500 obyvatel dotčených čtvrtí

O projektu za přibližně miliardu korun chce Ostrava rozhodnout do konce roku. Potvrdil to primátor Ostravy Tomáš Macura (ANO). 

„Jsme si vědomi, že existuje velká skupina odpůrců tohoto projektu. Na druhou stranu ale existují i tací, kteří jej podporují, a ti zase nejsou tak slyšet,“ řekl primátor. Proto radnice s vybranou společností uzavře smlouvu a názor obyvatel Poruby, Pustkovce i dalších čtvrtí nechá zjistit. Tazatelé by ještě během podzimu měli přímo v ulicích oslovit 1500 obyvatel. 

Výsledek (závěr dotazníkového šetření k výstavbě trati, pozn. red.) budeme brát vážně. Bude to jeden z hlavních faktorů při rozhodování o stavbě nové trati.
Tomáš Macura
primátor Ostravy

Verdikt by měl podle primátora padnout ještě do konce roku, aby se stihly čerpat peníze z evropských fondů. Ty by měly pokrýt až 85 procent nákladů.

Trať by měla vést od křižovatky u Slovanu k obchodnímu středisku Duha a dál k hypermarketu Globus. To se obyvatelům dotčené části města nelíbí. Podle nich trať a s ní související stavební úpravy výrazně poškodí kvalitu života lidí žijících v těchto ulicích a v okolí.

Podle členky petičního výboru Markéty Vysloužilové se odpůrci trati obávají například i kácení stromů a zániku zelených ploch. Petici proti výstavbě trati podle Vysloužilové podepsaly více než 4 tisíce lidí.

Pro Porubu by výstavba nové trati mohla znamenat i šanci na přemístění stávající tramvajové vozovny, která se nyní nachází uprostřed zástavby. Nově by mohla vzniknout právě na konci tramvajové trati u hypermarketu Globus. To však lze řešit až po dostavbě trati, kterou by město potřebovalo dokončit do roku 2022, aby na výstavbu mohlo získat dotaci.