Ostrava řeší spor o výstavbu nové tramvajové trati. Město se chce řídit průzkumem veřejného mínění

2 minuty
Ostrava řeší výstavbu tramvajové trati
Zdroj: ČT24

V Ostravě-Porubě se ve čtvrtek sejdou odpůrci výstavby nové tramvajové trati. Veřejnost chtějí seznámit s námitkami, které podali v rámci takzvaného procesu EIA. Ten posuzuje vlivy záměru na životní prostředí. Zástupci Ostravy již na některé dříve uvedené stížnosti proti výstavbě zareagovali – nechají udělat v souvislosti s plánovanou tratí v Porubě a Pustkovci průzkum veřejného mínění, kterým se chtějí řídit.

Odpůrci trati se bojí úbytku zeleně a hluku ze stavby, preferovali by jinou formu MHD, například elektrobusy.

„Místní obyvatelé, kteří se stavbou nesouhlasí, argumentují i tím, že je tramvaj hlasitá,“ uvedla redaktorka České televize Pavla Daňková, podle níž však existuje i skupina lidí, kteří naopak tramvajovou linku v místě chtějí.

Jedním z důvodů stavby nové trati má být takzvaná ekologizace dopravy. Tramvaje mají podle města nižší emisní stopu než autobusy, či dokonce automobily. „Dnes Porubou brázdí zhruba sto autobusů a my jsme si propočetli, že několik desítek autobusů díky tramvajím může být staženo. Navíc technologie, které se použijí pro stavbu této tratě, umožní, aby byla výrazně klidnější a tišší,“ řekl již dříve ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys.

Rozhodnout má 1500 obyvatel dotčených čtvrtí

O projektu za přibližně miliardu korun chce Ostrava rozhodnout do konce roku. Potvrdil to primátor Ostravy Tomáš Macura (ANO). 

„Jsme si vědomi, že existuje velká skupina odpůrců tohoto projektu. Na druhou stranu ale existují i tací, kteří jej podporují, a ti zase nejsou tak slyšet,“ řekl primátor. Proto radnice s vybranou společností uzavře smlouvu a názor obyvatel Poruby, Pustkovce i dalších čtvrtí nechá zjistit. Tazatelé by ještě během podzimu měli přímo v ulicích oslovit 1500 obyvatel. 

Výsledek (závěr dotazníkového šetření k výstavbě trati, pozn. red.) budeme brát vážně. Bude to jeden z hlavních faktorů při rozhodování o stavbě nové trati.
Tomáš Macura
primátor Ostravy

Verdikt by měl podle primátora padnout ještě do konce roku, aby se stihly čerpat peníze z evropských fondů. Ty by měly pokrýt až 85 procent nákladů.

Trať by měla vést od křižovatky u Slovanu k obchodnímu středisku Duha a dál k hypermarketu Globus. To se obyvatelům dotčené části města nelíbí. Podle nich trať a s ní související stavební úpravy výrazně poškodí kvalitu života lidí žijících v těchto ulicích a v okolí.

Podle členky petičního výboru Markéty Vysloužilové se odpůrci trati obávají například i kácení stromů a zániku zelených ploch. Petici proti výstavbě trati podle Vysloužilové podepsaly více než 4 tisíce lidí.

Pro Porubu by výstavba nové trati mohla znamenat i šanci na přemístění stávající tramvajové vozovny, která se nyní nachází uprostřed zástavby. Nově by mohla vzniknout právě na konci tramvajové trati u hypermarketu Globus. To však lze řešit až po dostavbě trati, kterou by město potřebovalo dokončit do roku 2022, aby na výstavbu mohlo získat dotaci.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 12 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 16 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 19 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 21 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 22 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
17. 12. 2025
Načítání...