Olomouc připravuje další část nové tramvajové linky. Lidé s ní dojedou až na Nové Sady

Nová linka v Olomouci (zdroj: ČT24)

Olomouc pokračuje v přípravách další etapy tramvajové linky na Nové Sady. Výstavba její první části, která vozy MHD dovedla ze Šantovky na ulici Trnkova, již skončila.

Druhá etapa začne příští rok. Už loni Olomouc vykoupila potřebné pozemky, město se muselo domluvit i na koupi dvojdomu v Rooseveltově ulici.

„Dům totiž stojí tramvajové trati v cestě, bourat by se měl příští rok,“ uvedl redaktor České televize Marek Vrlák.

Plán připravované tramvajové linky
Zdroj: DPMO

Většinu prostředků na vybudování další části tratě pokryjí z 85 procent evropské dotace. Odhadované náklady na stavbu činí 300 milionů korun. „Třetí etapa pak tramvaji umožní dojet až na ulici Jižní,“ dodal Marek Vrlák s tím, že nad termínem vybudování této dopravní spojnice zatím visí otazník.

Město chce nakoupit elektrobusy

Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) letos plánuje nákup deseti nových či modernizovaných tramvají, stejného počtu nízkopodlažních autobusů a pořídí také první elektrobus. Nákup vozidel bude stát více než čtvrt miliardy korun, také v tomto případě značnou část nákladů pokryje dotace z evropských fondů. Autobusy a tramvaje budou dodány v létě a na podzim, řekl ředitel DPMO Jaromír Machálek.

Na letošním nákupním seznamu DPMO je také deset nízkopodlažních autobusů, které mají být dodány v létě. Do konce října má do Olomouce dorazit i první elektrobus.

Letos plánujeme nakoupit dvě modernizované tramvaje a osm nízkopodlažních tramvají.
Jaromír Machálek
ředitel DPMO

Deset nízkopodlažních autobusů bude podle Machálka stát zhruba 50 milionů korun, osm tramvají přijde na 180 milionů korun, dvě modernizované tramvaje 36 milionů korun a elektrobus 14 milionů korun.

Olomoucký dopravní podnik investuje do modernizace vozového parku průběžně a loni na jaře díky tomu vyřadil z provozu poslední letité autobusy Karosa. Na linkách MHD v Olomouci od té doby jezdí pouze nízkopodlažní autobusy. DPMO provozuje osm desítek nízkopodlažních autobusů, jejichž průměrné stáří díky nákupu nových vozů kleslo na sedm let. Podle směrnic nesmí průměrné stáří autobusů MHD překročit devět let.

DPMO postupně modernizuje také tramvaje. Například v roce 2013 hlavně kvůli zprovoznění nové trati na lidnaté sídliště Nové Sady pořídil 18 nových či modernizovaných tramvají za 370 milionů korun. Jejich nákup byl ze 75 procent financován dotací z Regionálního operačního programu Střední Morava.

Podnik v roce 2016 po Olomouci přepravil 54,7 milionu lidí, stejně jako v roce 2015, kdy se ve městě zastavil několikaletý pokles počtu cestujících v tramvajích a autobusech městské hromadné dopravy. Údaje za loňský rok zatím nebyly zveřejněny.

Načítání...