V Olomouci zbourají lávku přes trať. V pražské Troji poprvé vyplul přívoz

Olomoucká radnice příští týden kvůli špatnému technickému stavu uzavře a poté odstraní starou lávku pro pěší přes železniční trať mezi ulicemi Václavkova a Na Trati, která lidem zkracuje cestu do centra města. O stavbě nové lávky město zatím neuvažuje, řekl primátor Antonín Staněk (ČSSD). V sobotu pak poprvé vyplul přívoz, který dočasně nahradí zřízenou lávku v pražské Troji.

„Závěr z aktuálně provedené odborné prohlídky, která se uskutečnila letos 28. listopadu, potvrdil havarijní stav lávky a nutnost uzavření pro veřejný provoz,“ uvedl primátor Staněk. Lávka se podle něj uzavře ve čtvrtek 28. prosince a její odstranění je naplánováno na příští rok.

Radní před dvěma roky rozhodli o nejnutnější údržbě této letité lávky, která nakonec stála půl milionu korun. Oprava podle Staňka zajistila bezpečný provoz a prodloužila životnost lávky o dva roky. Stavba nové lávky na tomto místě zatím není v plánu.

Jsme vedeni snahou minimalizovat dopad takové investice na rozpočet města. Původní odhady na zřízení bezbariérového přechodu pro pěší totiž předpokládaly částku až 15 milionů korun.
Antonín Staněk

Odborníci v září spočítali, že lávku spojující ulice Na Trati a Václavkova za jeden den využilo zhruba devět desítek osob. Dalších 130 lidí si zkrátilo cestu přímo přes železniční trať.

Na začátku prosince byly v Olomouci zprovozněny dvě opravené lávky. Jedna z nich nedaleko centra města překonává Mlýnský potok a druhá řeku Bystřici v okrajové části. Oprava obou lávek stála celkem 3,2 milionu korun. Město na opravy lávek pro pěší a cyklisty letos vyčlenilo téměř pět milionů korun.

V Česku se houfně uzavírají lávky

Není to jediná lávka, která byla v Česku nedávno uzavřena. V prosinci uzavřela lávku pro pěší přes řeku Otavu mezi sídlištěm Portyč a nábřežím 1. máje písecká radnice. Je stejné konstrukce jako zřícená lávka v pražské Troji, proto ji radnice raději nechá prověřit.

Lávka spojující Císařský ostrov s Trojou se ze zatím neznámých příčin zřítila počátkem prosince. Při nehodě utrpěli zranění čtyři lidé. Také pražská zkratka pro pěší přes Vltavu ze smíchovského břehu na vyšehradský je uzavřena. Železniční most, jehož součástí jsou po obou stranách i lávky pro pěší, by totiž potřeboval rekonstrukci a postranní lávky jsou dokonce už v havarijním stavu.

K uzavření lávky přes Labe, která je totožné konstrukce a od stejného projektanta jako zřícená lávka v Praze-Troji, přistoupilo závěrem roku rovněž město Nymburk.

V pražské Troji v sobotu kolem osmé hodiny poprvé vyplul přívoz, který dočasně nahradí zřícenou lávku. Provoz zajišťuje společnost Pražská paroplavba. Loď Vltavu přejíždí ve dvacetiminutových intervalech a cestu mají lidé zdarma.

Převozníci se zde musí přizpůsobovat zejména silnému toku a také nedalekým mělčinám, kde by hrozilo uvíznutí. Museli proto zvolit netradiční styl přeplouvání koryta, kdy loď nesmí otočit bokem proti proudu. Celkem se zde budou o provoz starat tři převozníci. 

Přívoz v pražské Troji (zdroj: ČT24)