Splavnění Vltavy stálo dvě miliardy, kvůli suchu ale lodě z jihu Čech na Orlík stejně nemůžou

Události: Hladina Orlíku klesla a zastavila vltavskou plavební cestu (zdroj: ČT24)

Sucho boří plány na splavnění Vltavy na jihu Čech. Po letech příprav správci letos otevřeli vodní cestu, která měla spojit České Budějovice s Prahou. Teď už se po ní zase plavit nedá, vody je málo.

Kvůli nízké hladině vody na Orlíku musela být uzavřena plavební komora Kořensko. Hladina je o metr a půl níž, než by umožnilo splavnost Kořenska.

Vltavská vodní cesta stála dvě miliardy. Plavební komoru Hněvkovice otevřeli na Vltavě před dvěma měsíci. Z Českých Budějovic teď ale lodě doplují pouze ke Kořensku, což je necelých 40 kilometrů. Na Orlík se už nedostanou.

Místní podnikatelé už pociťují úbytek turistů. Aleši Hadrávkovi z Hluboké nad Vltavou, který půjčuje hausboty, odhlásila rezervace zhruba desetina klientů. „Uvidíme, jak to tady bude do budoucna. Je to samozřejmě nepříjemné jak pro nás, tak pro všechny ostatní, kteří chtějí na té řece plout,“ říká Hadrávek.

Hladina Orlíku klesá poměrně často, ne ale tak brzy na začátku sezony jako letos. Správce vodního toku se obává toho, že se to v budoucnu ještě zhorší.

„U nás dojde k ohrožení více než padesáti procent zdrojů, což v objemu vody znamená miliardy kubíků. Vodu nelze nahradit nijak jinak, než výstavbou nových nádrží,“ tvrdí ředitel závodu Horní Vltava státního podniku Povodí Vltavy Zdeněk Zídek.

Lodní doprava na Vltavě
Zdroj: ČT24

„My potřebujeme naopak retenci vody v krajině, zvýšit retenci na polích, v lesích. Nikoli stavět další přehrady. To nic neřeší. Když není voda, budou prázdné,“ oponuje přírodovědec Jaroslav Vrba z Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.

Provozu na Vltavě v jižních Čechách by teď pomohlo, kdyby Orlík vypouštěl méně vody. Pak by ale zase chyběla v Praze. Správci toků i majitelé lodí tak dál čekají na vydatnější deště.