Lodí z Budějovic do Týna, člunem až do Hamburku. Vltavská vodní cesta se prodlužuje

6 minut
Události v regionech: Menší plavidla mohou plout z Budějovic až do Hamburku
Zdroj: ČT24

První lodi s cestujícími vyplují po Vltavě z Týna nad Vltavou až do Českých Budějovic. Vodohospodáři odpoledne otevřou pro plavbu nové zdymadlo v Hněvkovicích. Díky němu je Vltava nově splavná od Budějovic až po orlickou přehradní hráz. Plavební komora zároveň spojuje již dříve splavněné úseky u krajského města a u Týna nad Vltavou.

Vltavská vodní cesta začíná pod českobudějovickým Dlouhým mostem. Do pátku bylo ale možné plout pouhých 33 kilometrů na Hněvkovickou přehradu. Od sobotních 15 hodin to ale platit přestane. Splavných bude již více než sto kilometrů až na Orlickou přehradu.

„Menšími loděmi do šířky 3 metrů a hmotnosti 3,5 tuny se dostanete dokonce až do Prahy, protože tyto lodě jsou schopny překonat přehradní hráze Slapy a Orlík,“ upozornil zástupce ředitele Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.

Etapy splavnění střední Vltavy
Zdroj: ČT24/ŘVC ČR

Poslední překážka: týnský most

Větší lodi mají cestu otevřenou zatím z krajského města po orlickou přehradu, ovšem s jednou výhradou. Překážku představuje historický most v Týně nad Vltavou, mezi jehož konstrukcí a hladinou Vltavy jsou jen tři metry.

Například větší výletní lodi, které se zatím plaví mezi Budějovicemi, Hlubokou a Hněvkovicemi, se pod něj již nevejdou. Potřebují totiž průjezdní výšku 4,5 metru. Problém se týká jak lodí maďarské výroby, tak i těch zkonstruovaných v Brně. 

Podle týnského starosty Milana Šnorka existuje návrh, že by „jedno pole mostu, to bližší k centru města, bylo zdvižné“. Alternativou může být přesun mostu na jiné místo. Majitel společnosti Jihočeská plavební David Machart však zdůraznil, že se omezení v Týně týká jen těch největších lodí, které jsou na horní Vltavě k vidění. „Pro malá plavidla není most žádným problémem,“ ujistil.

Železný most v Týně nad Vltavou
Zdroj: ČT24

Přehrada přerušila běh staletí

Po vodě z Českých Budějovic až do Hamburku – taková plavba je po otevření hněvkovické plavební komory možná, byť zatím pouze pro malé čluny, které se vejdou do výtahu na Orlíku a na návěs za traktorem na Slapech.

Přesněji řečeno, Vltava je znovu splavná. Na tom, aby taková byla, záleželo již Karlu IV., který stanovil, že šířka propustí jezů musí být alespoň 11 metrů, což platí dodnes.

Jak upozornil ředitel společnosti Pražské Benátky Zdeněk Bergman, nařídil zároveň druhý král z Lucemburské dynastie, že „každý, kdo vybuduje překážku na vodní cestě, musí vybudovat proplavávací zařízení a zdarma jez přeplavovat“.

To však už neplatí. Ještě první přehrady vltavské kaskády měly plavební komory, ale když v roce 1949 začala stavba Slapské přehrady, staleté pravidlo o proplavávacím zařízení padlo.

Stavba Slapské přehrady
Zdroj: Bedřich Krejčí/ČTK

Za Karla IV. se po Vltavě plavily hlavně vory. Lodi začaly pravidelně plout po Vltavě nad Prahou v polovině 16. století, kdy začala doprava soli. Proto z řečiště zmizely největší balvany a podél řeky vznikla potahová stezka, protože proti proudu tahali lodě koně kráčející po břehu.

Vltava se mohla pyšnit i první plavební komorou ve Střední Evropě. V roce 1729 vznikla na jezu v Županovicích, ale nedochovala se – dnes je pod hladinou Slapské přehrady. Právě tato přehrada také přerušila staletou vodní cestu a plavbu z jižních Čech do Prahy nadlouho znemožnila.

Hráz mohou překonat pouze malá plavidla, která přetahuje na speciálních podvozcích traktor. Lodní zdvihadlo, o kterém projektanti přehrady uvažovali, dosud nevzniklo. Na Orlíku sice výtah je, ale rovněž jen pro malé čluny.

Za čtyři roky by podle Jana Bukovského mohly začít na obou přehradách stavby nových zdvihadel, která by obsloužila i větší lodi – o délce až 45 metrů a šířce šest metrů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Soud vyhověl odvolání psychiatra Cimického

Případem psychiatra Jana Cimického viněného ze znásilnění a vydírání se bude muset znovu zabývat obvodní soud. Odvolací senát v úterý vyhověl Cimického odvolání proti předchozímu verdiktu. Sedmasedmdesátiletý lékař a spisovatel obžalobu dlouhodobě odmítá, úterního jednání se nezúčastnil.
včeraAktualizovánopřed 1 hhodinou

Nové proměnné značky na D3 umožní jízdu až 150kilometrovou rychlostí

Proměnné dopravní značky, které umožní zvýšení rychlostního limitu na dálnici D3 mezi Táborem a Českými Budějovicemi na 150 kilometrů za hodinu, dodá státu za 54,4 milionu korun sdružení firem Mobility and Intelligence a Značky Morava. Výběrové řízení, které vypsalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), vyhrálo s nejkratší nabídnutou dobou realizace v délce osmdesát dní, oznámil generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Řidiči by poprvé mohli jezdit zvýšenou rychlostí během letních prázdnin.
včeraAktualizovánopřed 3 hhodinami

Učitelé v Praze protestovali proti změnám ve výuce uměleckých oborů v ZŠ

Učitelé hudební a výtvarné výchovy protestovali v centru Prahy proti podobě nového vzdělávacího programu. Ten do výuky přináší i další umělecké výchovy jako divadlo nebo tanec. Podle autorů revize a zástupců nových oborů je jejich propojení přirozené. Kritici ale mluví o paskvilu, kdy na žádný z předmětů nebude dost času.
před 3 hhodinami

Novým předváděcím pilotem gripenu je kapitán Ratz

Místo Ondřeje Španka usedl do kokpitu stíhačky Gripen jako předváděcí pilot letectva Jan Ratz. Na základně v Čáslavi skládal zkoušku pro vydání osvědčení, aby mohl vystupovat před veřejností. Ratz se poprvé lidem představí během otevřených dveří na základně v Čáslavi v sobotu 17. května, později letos pak ještě ve Velké Británii, Belgii, Francii i na Dnech NATO v Ostravě.
před 3 hhodinami

Po dvou dekádách příprav začala miliardová stavba Černé kostky

V Ostravě začala stavba Černé kostky – Centra digitalizace, vědy a inovací. Projekt za 2,6 miliardy korun má být hotov v roce 2027. Stavba, jejíž příprava začala před víc než dvaceti lety, má být symbolem proměny Moravskoslezského kraje. Devítipatrová budova se dvěma podzemními podlažími patří k největším krajským investicím a je financována s pomocí programu Spravedlivá transformace. Bude sídlem Moravskoslezské vědecké knihovny.
včeraAktualizovánopřed 4 hhodinami

Den před osvobozením zavraždili nacisté na Slovácku dvacet lidí

Konec druhé světové války přinesl, kromě radosti z blížícího se vítězství, i řadu tragédií, které stály stovky lidských životů. Jedna z nich se odehrála před 80 lety, 29. dubna 1945, poblíž obce Salaš na Uherskohradišťsku. Nacisté a jejich pomocníci z řad takzvaných vlasovců povraždili dvacet lidí. Všichni zemřeli pouhý den před příchodem Rumunů, kteří obec osvobodili.
před 9 hhodinami

ÚS odmítl stížnost Stačilo! na liberecké krajské volby

Koalice Stačilo! nedosáhla přepočtu všech hlasů v loňských krajských volbách v Libereckém kraji. Získala 4,99 procenta hlasů, v zastupitelstvu tedy není. Na základě úspěšné první ústavní stížnosti liberecký soud na přelomu roku přepočítal hlasy v pěti okrscích, zjistil několik pochybení, ani to však koalici nepomohlo. Druhou stížnost nyní Ústavní soud (ÚS) odmítl a usnesení zpřístupnil ve své databázi.
před 14 hhodinami

Protipovodňová opatření v Brně nabírají další zpoždění

Dělníci v Brně dokončují první etapu protipovodňových opatření na řece Svratce. Upravují břehy i dno koryta řeky. Stavba je zdražila asi o tři sta milionů, nakonec vyjde na 1,5 miliardy korun. Termín dokončení se několikrát odkládal a nestihne se ani dubnový. Hotovo zřejmě bude až v průběhu června. Práce se protáhly i kvůli loňským zářijovým povodním.
před 14 hhodinami
Načítání...