Pražský nebo středočeský okruh? Starostové chtějí, aby byl dále od města

5 minut
Události v regionech: Starostové chtějí změnit trasu Pražského okruhu
Zdroj: ČT24

Pražský okruh by se mohl od Prahy vzdálit. Prosazují to starostové obcí a okrajových částí hlavního města, kterých by se bezprostředně dotkla stavba v trase, se kterou v současnosti počítá ministerstvo dopravy. Za trasu, po které by přitom auta ujela mnohem více kilometrů, se přitom bije i bývalý ministr Antonín Prachař (ANO). Podle něj by při stavbě vzdálenější varianty stát ušetřil 22 miliard korun.

Spolek Starostové  pro okruh chce, aby ministerstvo dopravy opustilo vše, co za posledních 50 let připravilo k dálničnímu okruhu kolem Prahy a jeho východní a severní část postavilo v docela jiné trase, která by byla od centra města dále.

Starostové upozorňují, že tam, kde byla v 60. letech jen pole, se dnes všude bydlí. „Trasa silničního okruhu není aktuální,“ zhodnotila ji radní Prahy 20 Karla Polydorová (Šance pro Počernice).

Podle bývalého ministra dopravy Antonína Prachaře by tzv. regionální trasa Pražského okruhu, byť delší, byla i levnější. „Tento vnější okruh je o 22 miliard levnější než okruh prosazovaný v současné době v územních plánech,“ uvedl.

Ministerstvo dopravy se ale ke změnám zatím nechystá. Pokračuje v přípravě dlouho odkládané stavby 511 od Modletic k Běchovicím. „Byly odevzdány podklady na vytvoření nové EIA. Zatím jsme v termínu, který jsme si stanovili,“ uvedla pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Územní rozhodnutí by měla stavba získat nejpozději příští rok.

Úsek 511 propojuje dvě již existující části Pražského okruhu na rozdíl od alternativy prosazované starosty, která vede daleko na východ a počítá s tím, že se již vybudovaný tříapůlkilometrový úsek u Černého Mostu na zbytek okruhu vůbec nenapojí.

SOKP
Zdroj: ČT24

Spojení od dálnice D1 k Běchovicím by mělo být hotové do roku 2020 a navázat by měly další stavby v severní části Prahy. „Chtěli bychom, aby celá páteřní síť byla dostavěna do roku 2030,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar. Kudy přesně povede severní polovina okruhu, ale zatím není zřejmé. „Vzniká technická studie, která umožní podání EIA,“ doplnil mluvčí.

Pokud však vznikne stavba 511 tak, jak je plánována, regionální okruh v podobě, který navrhují Starostové pro okruh, již sotva vznikne.

Pražský okruh začal vznikat již v 70. letech a po nejstarší jeho části se nyní jezdí 33 let. Kdyby pak utěšeně rostl, byl by již dávno hotový. Jenomže okruh vznikal s velkými pauzami, místo aby se po dokončení jednoho úseku začal stavět další, práce vždy na několik let umlkly.

Po dokončení první stavby Slivenec–Třebonice na západě Prahy a vzápětí ještě krátkého úseku Satalice–Počernice na opačném konci města trvalo čtyři roky, než se znovu začalo stavět, takže z Počernic k Běchovicím bylo možné po okruhu dojet až v roce 1993.

Následovala další mnohaletá odmlka, než se v letech 2000 a 2001 otevřely další úseky na západě města. Po dalších devíti letech, tj. v roce 2010, byla konečně hotová jihozápadní část. Poté se však stavbaři znovu odmlčeli a pokračování je stále v nedohlednu.

  • 1983: úsek Slivenec–Třebonice (7 km)
  • 1984: úsek Satalice – Horní Počernice (1 km)
  • 1993: Horní Počernice – Běchovice (2 km)
  • 2000: Třebonice–Řepy (4 km)
  • 2001: úsek Řepy–Ruzyně (3 km)
  • 2010: úseky Modletice–Vestec (9 km), Vestec–Lahovice (8 km), Lahovice–Slivenec (6 km)
  • chybí: úseky Běchovice–Modletice (13 km), Ruzyně–Suchdol (9 km), Suchdol–Březiněves (7 km), Březiněves–Satalice (13 km)

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 21 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 23 hhodinami

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
včeraAktualizovánovčera v 09:02

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
21. 12. 2025

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
21. 12. 2025
Načítání...