Pražský nebo středočeský okruh? Starostové chtějí, aby byl dále od města

5 minut
Události v regionech: Starostové chtějí změnit trasu Pražského okruhu
Zdroj: ČT24

Pražský okruh by se mohl od Prahy vzdálit. Prosazují to starostové obcí a okrajových částí hlavního města, kterých by se bezprostředně dotkla stavba v trase, se kterou v současnosti počítá ministerstvo dopravy. Za trasu, po které by přitom auta ujela mnohem více kilometrů, se přitom bije i bývalý ministr Antonín Prachař (ANO). Podle něj by při stavbě vzdálenější varianty stát ušetřil 22 miliard korun.

Spolek Starostové  pro okruh chce, aby ministerstvo dopravy opustilo vše, co za posledních 50 let připravilo k dálničnímu okruhu kolem Prahy a jeho východní a severní část postavilo v docela jiné trase, která by byla od centra města dále.

Starostové upozorňují, že tam, kde byla v 60. letech jen pole, se dnes všude bydlí. „Trasa silničního okruhu není aktuální,“ zhodnotila ji radní Prahy 20 Karla Polydorová (Šance pro Počernice).

Podle bývalého ministra dopravy Antonína Prachaře by tzv. regionální trasa Pražského okruhu, byť delší, byla i levnější. „Tento vnější okruh je o 22 miliard levnější než okruh prosazovaný v současné době v územních plánech,“ uvedl.

Ministerstvo dopravy se ale ke změnám zatím nechystá. Pokračuje v přípravě dlouho odkládané stavby 511 od Modletic k Běchovicím. „Byly odevzdány podklady na vytvoření nové EIA. Zatím jsme v termínu, který jsme si stanovili,“ uvedla pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Územní rozhodnutí by měla stavba získat nejpozději příští rok.

Úsek 511 propojuje dvě již existující části Pražského okruhu na rozdíl od alternativy prosazované starosty, která vede daleko na východ a počítá s tím, že se již vybudovaný tříapůlkilometrový úsek u Černého Mostu na zbytek okruhu vůbec nenapojí.

SOKP
Zdroj: ČT24

Spojení od dálnice D1 k Běchovicím by mělo být hotové do roku 2020 a navázat by měly další stavby v severní části Prahy. „Chtěli bychom, aby celá páteřní síť byla dostavěna do roku 2030,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar. Kudy přesně povede severní polovina okruhu, ale zatím není zřejmé. „Vzniká technická studie, která umožní podání EIA,“ doplnil mluvčí.

Pokud však vznikne stavba 511 tak, jak je plánována, regionální okruh v podobě, který navrhují Starostové pro okruh, již sotva vznikne.

Pražský okruh začal vznikat již v 70. letech a po nejstarší jeho části se nyní jezdí 33 let. Kdyby pak utěšeně rostl, byl by již dávno hotový. Jenomže okruh vznikal s velkými pauzami, místo aby se po dokončení jednoho úseku začal stavět další, práce vždy na několik let umlkly.

Po dokončení první stavby Slivenec–Třebonice na západě Prahy a vzápětí ještě krátkého úseku Satalice–Počernice na opačném konci města trvalo čtyři roky, než se znovu začalo stavět, takže z Počernic k Běchovicím bylo možné po okruhu dojet až v roce 1993.

Následovala další mnohaletá odmlka, než se v letech 2000 a 2001 otevřely další úseky na západě města. Po dalších devíti letech, tj. v roce 2010, byla konečně hotová jihozápadní část. Poté se však stavbaři znovu odmlčeli a pokračování je stále v nedohlednu.

  • 1983: úsek Slivenec–Třebonice (7 km)
  • 1984: úsek Satalice – Horní Počernice (1 km)
  • 1993: Horní Počernice – Běchovice (2 km)
  • 2000: Třebonice–Řepy (4 km)
  • 2001: úsek Řepy–Ruzyně (3 km)
  • 2010: úseky Modletice–Vestec (9 km), Vestec–Lahovice (8 km), Lahovice–Slivenec (6 km)
  • chybí: úseky Běchovice–Modletice (13 km), Ruzyně–Suchdol (9 km), Suchdol–Březiněves (7 km), Březiněves–Satalice (13 km)

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 2 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 6 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 9 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 11 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 12 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 22 hhodinami
Načítání...