Dálnice u Benešova nevznikne ještě deset let, ŘSD ale chystá přestavbu staré silnice

Dálnice D3 by mohla být hotová kolem roku 2028. Ředitelství silnic a dálnic věří, že již nic nezabrání zahájení stavby mezi Prahou a středočesko-jihočeským pomezím v polovině příštího desetiletí. Podstatně dříve ale plánuje ŘSD jiné úpravy – mezi Mirošovicemi a Benešovem rozšíří stávající silnici, kde přibude třetí pruh, přestaví na ní křižovatky a také komunikaci u Benešova zahloubí.

Protože dostavba dálnice D3 potrvá ještě dlouho, silničáři chystají úpravy silnice I/3, po které se z Prahy do Českých Budějovic jezdí nyní. Měla by být třípruhová, u Benešova zahloubená a ze stávajících křižovatek, jimiž se najíždí na silnici I/3 směrem z Benešova, se mají stát okružní. Třípruh mezi Mirošovicemi a Benešovem chce ŘSD začít připravovat již letos. „Nejedná se o zkapacitnění komunikace jako takové, ale umožní to bezpečnější předjíždění,“ poukázal Jan Kroupa.

Benešovští však považují za klíčové spíše další chystané úpravy, které jsou otázkou roku 2018 a následujících let. „Pro město Benešov je absolutní nezbytností vybudování kruhových křižovatek U Topolu a Červené vršky a samozřejmě úsek zahloubení silnice I/3 podél konopišťského zámeckého parku,“ uvedl benešovský místostarosta Jiří Švadlena. Tunel dlouhý 160 metrů by měl stát 690 milionů korun. Za rozšíření silnice potom ŘSD podle odhadů dá 77,8 milionu a stavba dvou okružních křižovatek u Benešova přijde dohromady na necelých sto milionů.

9 minut
Ředitel ŘSD: Mezi Mirošovicemi a Benešovem máme projekt 2+1, což je střídavý dvoupruh
Zdroj: ČT24

Příprava dálnice pokračuje

Dálnice D3 sice má být ucelenou spojnicí Prahy, Českých Budějovic a hranic s Rakouskem, kde naváže spojnice do Lince, ale ze způsobu, kterým vzniká, se takřka zdá, že jde o tři docela odlišné dálnice. Nejvyšší prioritu vždy měly stavby na Táborsku a severně od Českých Budějovic, kde ostatně již je významná část dálnice hotová a dostavba až ke krajskému městu je na spadnutí. Horší je to s příhraničním úsekem, avšak největší nejasnosti dosud panovaly kolem úseku ve Středočeském kraji.

Již existující D3 končí na krajské hranici. Ve středních Čechách totiž silničáři dlouho netušili, kudy by vlastně dálnice měla vést. Nyní však již platí varianta, která začíná na křižovatce s Pražským okruhem (tj. dálnicí D0) u Jesenice a dále vede kolem Jílového a jihozápadně od Týnce nad Sázavou k Václavicím, odkud by jednak měla dálnice pokračovat dále na jih ke krajskému pomezí, jednak vznikne také Václavická spojka – přivaděč od Benešova.

Generální ředitel ŘSD Jan Kroupa uvedl, že jsou hotové dva dokumenty zásadní pro to, aby se o stavbě vůbec dalo uvažovat – středočeské zásady územního rozvoje a také posouzení vlivu na životní prostředí EIA, jež navíc již vzniklo podle nového zákona, netýká se ho tedy problém, který postihl některé další dosud nevznikající stavby, jejichž posouzení je příliš staré. „Dá se říct, že trasa je stabilizovaná,“ podotkl Jan Kroupa.

Nezpochybnitelná však bude trasa středočeské D3 až po vydání územního rozhodnutí, ke kterému nyní připravuje ŘSD podklady. „Projektujeme dokumentaci pro územní rozhodnutí a projednáváme tuto dokumentaci, abychom mohli o územní rozhodnutí požádat,“ řekl Jan Kroupa.

Stavebně náročný úsek

Stavba od Prahy resp. Jesenice na krajské hranice vznikne v pěti etapách. Nepůjde o nijak jednoduchou práci, součástí má být i osm tunelů. Náročný bude podle ředitele ŘSD především úsek od Prahy k Benešovu, resp. Václavicím. „Prostředí u staveb 301 až 303, což je Praha až směr Václavice, je geologicky hodně pestré, je to poddolované území, musíme tam projít přes řeku Sázavu. Je to stavebně složité,“ shrnul.

K zahájení stavby by mělo být vše připraveno v roce 2024 nebo 2025. Práce by potom měly trvat dva až tři roky. Jak ale poukázal Jan Kroupa, harmonogramy se často mění. Zpoždění mohou přinést například další spory v územním plánování či problémy s výkupy pozemků. Silničáři ostatně mají i zkušenosti s politickými rozhodnutími, která zastavila veškerou stavební přípravu a některé projekty odsoudila na dlouhá léta do zapomnění.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 4 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 5 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 5 hhodinami

Čtyři tisíce litrů fridexu uniklo na univerzitním kampusu v Hradci Králové

Z chladicího potrubí v budovaném lékařském kampusu Univerzity Karlovy v Hradci Králové ve čtvrtek uniklo kolem čtyř tisíc litrů fridexu, nemrznoucí chladicí kapaliny, která slouží k ochraně před zamrznutím v zimě či přehříváním v létě. Hasiči kapalinu rozlitou v přízemí budovy odčerpali. Mimo objekt se fridex nedostal, životní prostředí to neohrozilo. Příčinou havárie byla technická závada na potrubí, řekla mluvčí hasičů Zuzana Strouhalová.
před 6 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 14 hhodinami

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přes třicet milionů korun, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
25. 12. 2025Aktualizováno25. 12. 2025

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
24. 12. 2025

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
24. 12. 2025
Načítání...