České dráhy vykázaly loni ztrátu přesahující čtyři miliardy, nejvíc se propadly tržby v osobní dopravě

Skupina České dráhy loni hospodařila se ztrátou 4,1 miliardy korun. Vliv na to měla především koronavirová krize. V předchozích pěti letech dráhy hospodařily se ziskem, v roce 2019 činil 1,3 miliardy korun. Největší propad tržeb loni zasáhl osobní dopravu, kde počet cestujících klesl o třetinu na téměř 118 milionů. Ve ztrátě však skončila i nákladní přeprava a další dceřiné firmy ve skupině.

Největší problém měly dráhy loni v osobní dopravě, například na jaře jezdila vlaky dopravce jen desetina obvyklého počtu cestujících a hluboko pod normálem byla i další části roku. „My jsme nicméně celou dobu pro občany zajišťovali základní dopravní obslužnost a náklady s tím spojené nebyly plně kryty tržbami. To je hlavní důvod, proč osobní doprava skončila ve ztrátě téměř čtyři miliardy korun,“ uvedl šéf Českých drah Ivan Bednárik.

Ztráty provázely i nákladní dopravu

Ztrátová byla loni i nákladní doprava, kterou ve skupině zajišťuje ČD Cargo. Ta loni zaznamenala ztrátu 248 milionů korun, v předchozích letech se přitom podnik zásadní měrou podílel na zisku celé skupiny. Největší propad byl v přepravách pevných paliv, metalurgie, opačný vývoj naopak měly zakázky na přepravu dřeva a papírenských výrobků, ve stavebninách a v přepravě potravin a zemědělských produktů.

„Navzdory pandemii jsme zároveň pokračovali v úspěšné expanzi na zahraničních trzích, kde se nám dařilo zejména v Rakousku a Německu. Díky tomu a vlivem úsporných opatření jsme výpadek příjmů zčásti sanovali,“ řekl šéf ČD Cargo Tomáš Tóth.

Ve ztrátě skončily i další dceřiné firmy Českých drah, například ČD Travel nebo Dopravní vzdělávací institut.

Koronavirová krize bude mít vliv na hospodaření podniku i letos, poptávku cestujících stále výrazně omezuje pandemie. Dráhy už v minulých měsících uváděly, že se ztráty snaží alespoň částečně snižovat omezováním nákladů, vedle toho využívají například také vládní podpůrné programy Antivirus. Skupina zároveň pokračuje v úsporných opatřeních a změnách i letos.

Nedávno si firma otevřela sedmileté rámcové úvěry za až 8,5 miliardy korun. Čerpat je bude v případě potřeby, přičemž využít je může pro jakýkoliv účel, prioritně je však chce využít pro nákup nových vlaků. Podnik chtěl dojednáním úvěrů posílit svou současnou likviditu. Společnost také plánuje od skupiny PPF odkup skoro třetinového podílu telekomunikační firmy ČD Telematika, v níž dopravce nyní drží přes 70 procent.

Skupinu Českých drah tvoří osobní dopravce a nákladní ČD Cargo. Do skupiny patří i Výzkumný ústav železniční, poskytovatel datových služeb ČD Telematika nebo poskytovatel informačních a komunikačních služeb ČD Informační systémy. Skupina zaměstnává kolem 23 500 lidí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Outfity z Reeboku za pár korun zřejmě nebudou, firma ruší objednávky

Americká oděvní firma Reebok během víkendu na svém e-shopu omylem nabízela produkty za velmi nízké ceny. Lidé tak ve velkém nakupovali i desítky položek sportovního zboží za pár korun. Sortiment ale společnost velmi pravděpodobně nedodá, objednávky začala rušit.
před 1 hhodinou

Špinavý byznys agentur práce je propojený, zjistili Reportéři ČT

V Česku funguje „novodobé otroctví“, kdy pochybné agentury zaměstnávají lidi načerno a bez jistoty výplaty, zjistili na jaře Reportéři +. Zmiňované agentury na reportáž rychle zareagovaly a změny nastaly i ve firmě, která jejich služby využívala. Nové důkazy o nelegálních praktikách a pavučině špinavého byznysu shromáždila reportérka Barbora Loudová.
před 10 hhodinami

Zadlužená VoZP jedná o sloučení s pojišťovnou ministerstva vnitra, píše Aktuálně.cz

Vojenská zdravotní pojišťovna (VoZP) má nesplacené závazky za skoro miliardu korun, uvedl server Aktuálně.cz. Instituce se 700 tisíci klienty proto podala návrh na sloučení se Zdravotní pojišťovnou ministerstva vnitra, řekl portálu člen správní rady VoZP Zoltán Bubeník.
před 22 hhodinami

Tempo růstu cen nemovitostí zrychlilo

V prvních třech měsících letošního roku zrychlilo tempo růstu cen u všech typů nemovitostí – pozemků, rodinných domů i bytů. Právě byty přitom zdražily nejvíce – skoro o čtyři procenta ve srovnání s předchozím čtvrtletím. Oproti loňsku jejich ceny stouply o deset procent. V Praze a Brně zároveň roste zájem o takzvané mikrobyty s výměrou kolem dvaceti metrů čtverečních. Vyplývá to z indexu bydlení ČSOB.
včera v 20:54

Euro o hospodářském úspěchu země nerozhoduje, zaznělo v 90' ČT24

Bulharsko by se příští rok mohlo stát jednadvacátým členem eurozóny. V Česku většina lidí přijetí eura odmítá. Hlavní ekonom BH Securities a poradce premiéra Štěpán Křeček a hlavní ekonom banky Creditas Petr Dufek mluvili v 90’ ČT24 mimo jiné o tom, že přijetí či nepřijetí eura nerozhoduje o hospodářském úspěchu země.
včera v 13:13

Od těch z dovozu je odlišuje slupka. Rané brambory z tuzemska jsou opět k mání

Po roce jsou k dostání opět české rané brambory. V obchodech budou zhruba do konce června. Z celkových produkčních ploch tvoří asi pět procent. Na rozdíl od klasických brambor je ale může každý jasně rozeznat od těch z dovozu. U tuzemských raných brambor je totiž možné slupku jednoduše odloupnout prsty. Nemají ale tak dlouhou skladovatelnost. Ideální je spotřebovat je ihned po zakoupení. Česko je v produkci brambor soběstačné ze 75 procent. Největší bramborářskou oblastí je Vysočina, následuje Středočeský kraj.
včera v 06:30

Česko je bitcoinová velmoc, vývoj překotný, regulace nutná, míní ekonomové

Bývalý člen Národní rozpočtové rady Richard Hindls v pořadu Otázky Václava Moravce podotkl, že krypotoměny mohou hrát v ekonomice státu i velmi pozitivní roli. Podle ekonomů Mojmíra Hampla a Ladislava Krištoufka je Česko dokonce bitcoinovou či kryptoměnovou velmocí. Odborníci se však shodují, že vývoj na trhu s digitálními měnami je velmi překotný a legislativa často nestíhá reagovat. Tuzemské normy v této oblasti však hodnotí jako dobré.
8. 6. 2025

Čína drží Evropu „v šachu“ díky kovům vzácných zemin, restrikce zmírní

Peking je ochoten urychlit schvalování licencí pro vývoz kovů vzácných zemin do Evropské unie, oznámilo čínské ministerstvo obchodu. Restrikce na vývoz těchto kovů narušily dodavatelské řetězce v automobilovém průmyslu i v dalších odvětvích po celém světě.
7. 6. 2025
Načítání...