Firma JCDecaux zahájila s Českem arbitráž kvůli pronájmu reklamních ploch

Mezinárodní skupina JCDecaux zahájila 16. září s Českou republikou arbitrážní spor ohledně ukončení pronájmu reklamních ploch ze strany pražského dopravního podniku. Vyplývá to z aktualizovaného přehledu arbitrážních sporů, který v pondělí zveřejnilo ministerstvo financí. Konkrétní výše požadované škody v žalobě není podle mluvčího resortu Michala Žurovce uvedená.

Reklamní plocha Rencaru v pražském metru
Zdroj: ČT24

Firma na konci února poslala předžalobní výzvu. Tehdy vyčíslila škodu po jednání české strany na 40 milionů eur (zhruba miliardu korun). Dopravní podnik (DPP) nárok společnosti odmítl a v případě arbitráže chce se státem spolupracovat a poskytnout pomoc.

„Na našich postojích ohledně neplatnosti smlouvy na pronájem reklamních ploch se společností Rencar ze skupiny JCDecaux to nic nemění a budeme poskytovat České republice v této záležitosti maximální součinnost a podporu,“ řekl mluvčí dopravního podniku Daniel Šabík.

Společnost JCDecaux podle ministerstva tvrdí, že dopravní podnik měl údajně porušit dříve poskytnuté záruky, které se týkaly pronájmu reklamních ploch společnosti Rencar Praha, ve které má podíl. Francouzská centrála firmy, která spor s ČR vede, se k arbitráži vyjádří v úterý, řekl mediální zástupce firmy Jiří Chvojka.

„Ministerstvo financí potvrzuje, že 31. srpna obdrželo žalobu proti České republice od francouzské společnosti JCDecaux, dle Dohody mezi Českou republikou a Francouzskou republikou o podpoře a vzájemné ochraně investic. Nyní se s jejím zněním podrobně seznamuje. Zároveň běží lhůta pro sestavení rozhodčího tribunálu a jmenování arbitrů obou stran,“ uvedl Žurovec.

Soudem zamítnuto, ale zároveň vráceno

Na počátku září Městský soud v Praze potvrdil neplatnost smluv mezi DPP a firmou Rencar ze skupiny JCDecaux na pronájem reklamních ploch v pražské MHD. Případem se ale bude zabývat opět Obvodní soud pro Prahu 9.

Městský soud totiž zároveň věc vrátil prvoinstančnímu soudu z toho důvodu, že podle členů senátu nebylo jasné, o čem v jednom z bodů rozsudku vlastně rozhodoval.

Kontrakt z roku 1997 se týká exkluzivního práva pro Rencar provozovat reklamu v MHD, celkem jde o zhruba 130 tísíc reklamních ploch. Smlouvu podnik vypověděl v roce 2016 s odůvodněním, že pro něj byla nevýhodná. Původně měla platit do roku 2031. Po vypovězení smlouvy začal DPP organizovat dílčí tendry na pronájmy reklamních ploch v metru, autobusech, tramvajích či takzvaných city light vitrín.