
Reportáž: Se zlatou nedělí hlásí obchodníci rekordní tržby
Obchodní řetězec Tesco registruje již od pátku strmý nárůst prodejů. „Většinu produktů v nákupním košíku tvoří čerstvé potraviny, zejména kapr a losos, suroviny na bramborový salát a na chlebíčky, dále pak pomeranče, ananas, pomelo a v neposlední řadě alkohol. Zákazníci nakupují ještě dárky na poslední chvíli, kosmetické balíčky, dekorace a domácí potřeby,“ řekl mluvčí Tesca Václav Koukolíček.
Tento víkend jsou v největším internetovém obchodě Alza.cz nejprodávanější sportovní náramky. Těsně v závěsu za nimi jsou herní konzole, parfémy, mobilní telefony, sluchátka AirPods a Lego. V pátek pak padl dosavadní rekord, kdy na AlzaShowroomu v Holešovicích v Praze 7 odbavili 11 200 objednávek za jediný den. Za deset dní do 19. prosince vykázal obchod obrat dvě miliardy korun.
Nákupy až do Štědrého večera
Tržby v e-shopu Datart se meziročně zvýšily o více než 40 procent, kamenné prodejny pak zaznamenaly růst návštěvnosti o desítky procent. „Nejvíce zákazníků navštívilo tradičně naše prodejny ve velkých obchodních centrech. Téměř všechny prodejny máme otevřené i na Štědrý den dopoledne. Navíc do vybraných pražských prodejen budeme ještě zavážet objednávky k vyzvednutí, pokud zákazníci objednají v našem e-shopu v neděli do 22:00,“ uvedla mluvčí Iva Pavlousková. Zákazníci nejvíce nakupovali mobily, sluchátka, kávovary na kapsle a dárkové karty.
Poslední adventní víkend byl podle tržeb rekordní i pro nákupní centrum se značkovým oblečením Freeport Fashion Outlet. „Útraty nakupujících byly oproti loňsku větší o přibližně deset procent, návštěvnost rostla mírnějším tempem,“ uvedl ředitel centra v Hatích na Znojemsku Jan Procházka. Dodal, že největší zájem návštěvníků očekávají hned po vánočních svátcích se začátkem výprodejových akcí.
„Ve srovnání se stejným obdobím v loňském roce i čtvrtý adventní víkend stále registrujeme nárůst tržeb, a to na úrovni 18 procent. Minulý víkend však byl pro naše zákazníky zajímavější, protože měli ještě dostatek času pro doručení zboží. Na výši tržeb během 3. adventního víkendu měla vliv i nabídka dopravy zdarma, kterou mnoho zákazníků využilo,“ uvedla ředitelka komunikace Kasa.cz Andrea Jankovcová.
Tlak na doručení do Štědrého dne se v uplynulém týdnu projevil extrémním zvýšením osobního odběru na KasaPOINT. Dvě třetiny zákazníků si zboží raději vyzvedly samy.
Na poslední chvíli se kupují i vouchery a dárkové karty
Pokud do Štědrého večera zbývá jen pár minut, pak přicházejí ke slovu o to víc různé poukázky a vouchery. Letošním favoritem jsou poslední dny především wellness poukázky, ale rapidně roste zájem třeba i o netradiční ubytování, nevšední hry a dokonce i o erotiku. Zážitky pak lidé sdílejí na sociálních sítích.
Také prodeje dárkových karet CCC v posledních týdnech rapidně rostly. „Oproti minulému týdnu se poslední předvánoční týden prodalo o 53 procent více dárkových karet. Nejčastěji v hodnotě tisíc korun,“ uvedla manažerka marketingu CCC Veronika Sajdoková.
Téměř třetina Čechů (29 procent) před Vánoci využívá k nákupu potravin slevy spojené s členstvím ve věrnostním klubu. Velmi oblíbené je také oblečení a hobby markety. Potraviny navíc tvoří skoro polovinu všech transakcí, které jsou s těmito kluby spojeny, vyplývá z průzkumu Raiffeisenbank.
„Průzkum velmi dobře ukazuje, jaké kategorie slev jsou pro Čechy nejzajímavější. Z testovaného seznamu jsou nejvíce atraktivními kategoriemi slevy na potraviny, delikatesy a nápoje, dům a domácnost, cestování, restaurace a elektroniku a multimédia,“ uvedla mluvčí Raiffeisenbank Petra Kopecká.