Nově značená piva? Zbytečné komplikace s etiketami i v soutěžích, kritizují minipivovary

Ministerstvo zemědělství od prosince mění značení piv. Největší potíž bude výměna etiket, shodují se minipivovary. Podle některých pivovarníků jsou úpravy nelogické a podnikům mohou přinést ztráty. Komplikace mohou nastat i při soutěžích.

Největším problémem bude pro malé pivovary nové označení speciálů s vyšší stupňovitostí. Ty se budou nově nazývat silná piva. Sládci je vaří po menších várkách, a to jen několikrát do roka. Štítky na ně ale často objednávají po tisících kusech. „Máme natištěnou zásobu etiket,“ vysvětluje Hana Mayerová, majitelka pivovaru Berounský medvěd. „Pokud nám zbydou, bude to pro nás znamenat ztráty,“ dodává.

Nové štítky sice bude muset na lahve začít lepit až od prosince 2019, ale už teď tuší, že jí roční lhůta na upotřebení těch stávajících nebude stačit. Stejně jsou na tom třeba i v Měšťanském pivovaru v Poličce nebo v rodinném pivovaru v Chodové Plané. „Budeme muset být opatrní,“ říká prezident společnosti Jiří Plevka.

  • Nealkoholické pivo, které má do 0,5 procenta objemu etanolu, bude nadále nealkoholickým. 
  • Pivo se sníženým obsahem alkoholu, tedy mezi 0,5 až 1,2 procenta objemu alkoholu, bude nově nazývané nízkoalkoholické pivo.
  • Stolní pivo se stupňovitostí do 6 své označení nemění.
  • Výčepní pivo se stupňovitostí mezi 7 a 10 své značení nemění.
  • Ležákem se stupňovitostí 11 až 12 budou nadále jen piva spodně kvašená.
  • Nově vzniká kategorie plných piv, která mají také stupňovitost 11 až 12, ale jsou svrchně kvašená.
  • Speciální pivo se stupňovitostí od 13 výše se přejmenuje na silné pivo.
  • Atypickým pivním nápojem se bude označovat nápoj na bázi piva s modifikovaným podílem sladu nebo modifikovaným způsobem kvašení.

Kromě toho, že pivovarníci označují opatření za nákladné, je podle nich také nelogické. „Nemá to smysl, přijde mi to hloupé,“ komentuje nová pravidla ředitel poličského pivovaru Karel Witz. „Nerozumím, proč se zavádí nová značení,“ říká zase spolumajitel unětického pivovaru Štěpán Tkadlec.

„Myslím, že to žádný význam nemá,“ přidává se i Plevka. „Ke sladění názvu s okolními státy, kterým se často argumentuje, stejně nedojde,“ tvrdí. „Například z pohledu bavorských pivovarů znamená silné pivo 16 stupňů a víc, u nás se teď tak budou značit piva už od 13 stupňů,“ vysvětluje. Některé pivovary se dokonce bojí úbytku zákazníků. „Slovo silný podle mě vzbuzuje spíše obavy a nedobrý pocit,“ říká Witz s tím, že je možné, že teď bude o speciály menší zájem.

Zmatek na pivních soutěžích?

Komplikace ale můžou nastat i při různých pivních soutěžích, které jsou pro minipivovary často klíčové. „Změní se kategorie, budou se muset třeba rozdělovat,“ říká sládek Patrik Godovský z Pivovaru Kunratice. „Může to být matoucí, někteří majitelé například nebudou vědět, kam se hlásit,“ domnívá se. On sám ale změnu vítá: „Dobře je především to, že se svrchně kvašená piva už nebudou jmenovat ležák.“

Z marketingového hlediska s ním ale Karel Witz nesouhlasí: „Lidi nebudou nové názvy chápat“. „Je to čistě profesní záležitost,“ přidává se k němu Plevka. „Myslím, že nás jako sládky může to, že dáváme na štítky nepřesné označení, iritovat. Ale zákazník se k tomu nikdy nedočetl,“ uzavírá.