V Číně se bude ročně vyrábět stovka vozidel Tatra. Firma podepsala licenční smlouvu

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks podepsala s partnerskou společností Che-pej Čchang čeng Automotive Manufacturing smlouvu o licenční výrobě těžkých nákladních aut Tatra v Číně. Čínský výrobce by měl produkovat stovky vozidel ročně.

V kopřivnické automobilce se už v současnosti připravují první takzvané CKD sady, ze kterých bude čínský výrobce na podzim montovat kompletní vozidla. Podpis smlouvy je podle mluvčího automobilky Andreje Čírtka významným milníkem jak pro Tatru, tak pro čínskou stranu. Smlouva navazuje na předchozí spolupráci s čínskou stanou, která trvala do konce minulého desetiletí.

Generální ředitel Tatry Radek Strouhal uvedl, že spolupráce s čínskou firmou je pro kopřivnickou automobilku velmi zajímavá nejen z obchodního hlediska, ale také z hlediska expanze značky a dlouhodobého působení na perspektivním čínském trhu.

„Pro nás je velmi důležité, že jsme našli partnera se zárukami, který je připraven do vzájemné spolupráce investovat nejen své kapacity a úsilí, ale též nemalé finanční prostředky,“ uvedl Strouhal.

„Podnik Che-pej Čchang-čeng je v našem regionu významným výrobcem vozidel s dlouholetou tradicí,“ uvedl Wang Chuej-jung, primátor města Sing-tchaj. „Před časem se firma dostala do potíží, ale vedení města se s provincií Che-pej za pomoci domácí automobilky Tung-feng podařilo koupit velkou část původního závodu a založit novou společnost,“ dodal.

V budoucnu se budou některé části vyrábět přímo v Číně

Vybrané důležité díly bude do Číny vždy dodávat kopřivnická Tatra. Některé postupně vytipované části a konstrukční celky se ale budou v budoucnu vyrábět na místě.

„V další fázi již bude čínský partner pracovat s kabinami, motory a převodovkami místní provenience od firmy Tung-feng,“ příblížil technický ředitel a místopředseda představenstva Tatry Radomír Smolka.

Tatra vyrábí kromě standardizovaných modelových řad i speciální nákladní vozidla na míru požadavkům zákazníka. V roce 2017 automobilka vyprodukovala 1481 automobilů, což bylo o 155 více než v roce 2016. Osmdesát procent produkce automobilky jde na export.

Tatra Trucks má zhruba dvanáct set zaměstnanců, dalších více než šest set lidí pracuje v dceřiné firmě Tatra Metalurgie. Vlastníky společnosti jsou čeští podnikatelé Jaroslav Strnad s podílem 65 procent a René Matera s podílem 35 procent. Tatru získali v roce 2013 v dražbě.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...