Tatra - synonymum silných vozů pro armádu i průmysl

Kopřivnice - Dnes už legendární kopřivnická automobilka Tatra má více než 160letou historii. Za jejím vznikem stál Ignác Šustala, který se nejprve zaměřil na výrobu bryček a kočárů. První automobil nazvaný Präsident opustil továrnu v březnu 1897, o rok později začala produkce nákladních vozů. A právě těmi je Tatra známá i ve 21. století. Tatrovka je dodnes významným zaměstnavatelem v kraji s více než 1 100 zaměstnanci.

Präsident přitom patřil k prvním osobním vozům na světě. Jeho zrod měl na svědomí vynálezce Leopold Sviták, který při jeho konstruování částečně vycházel z automobilu „Instructor“ značky Benz. Tento motor pak poháněl i Präsidenta. Luxusní a originální automobil měl například jako první přední kola chráněná okrasným nárazníkem. 

Kopřivnickou Tatrovku, nejstarší automobilku ve střední Evropě a druhou nejstarší na světě, o rok později opustil i první nákladní automobil. Zde se projevil talent Hanse Ledwinky, který jako pomocný technik stál již u zrodu Präsidenta. Ten následně přišel s celou řadou unikátních technických řešení, především slavné tatrovácké koncepce podvozku s centrální nosnou rourou s výkyvnými polonápravami. 

Tatra Präsident
Zdroj: ČT24/NTM

První automobily z Kopřivnice (Nesselsdorf) nesly označení NW (Nesseldorfer Wagenbau), název Tatra přitom uvádí firma od roku 1911. První automobil s názvem automobilky, odvozeným od slovenských velehor Vysokých Tater, vyjel z továrny 29. března 1919. Tehdy firma zkoušela novou verzi populárního osobního automobilu NW typ U, který vybavila převratnou novinkou - pedálem ovládanými brzdami na všechna čtyři kola. Kvůli tomu vedení firmy zvolilo pro zkoušky obtížný terén v Tatrách. Od roku 1920 se pak označení objevilo u všech vozů. 

Tatra Werke aus Nesselsdorf

Šustalovy úspěchy na poli automobilů vedly také k tomu, že v Kopřivnici postavil několik nových továrních budov a v roce 1882 spustil výrobu železničních vagonů. Firma, která se jmenovala Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks-Gesellschaft neboli Kopřivnická vozovka, byla od roku 1924 přejmenována na Tatra Werke, čistě název Tatra má od roku 1927. 

Mezi světovými válkami proslavilo Tatru několik osobních vozů. Po znárodnění se pak orientovala především na nákladní automobily a luxusní osobní automobily. Před rokem 1989 patřila Tatra k předním světovým výrobcům těžkých nákladních automobilů určených zejména pro provoz v obtížných podmínkách a pro armádu. Roční produkce se pohybovala kolem 15 000 vozů. 

Tatra se však na začátku 90. let dostala do finančních problémů, za kterými stály vysoké dluhy. V následujících letech změnila továrna několikrát vlastníka a mimo jiné ukončila výrobu osobních automobilů. Od roku 2006 firmu kontrolují čtyři čeští a zahraniční investoři reprezentovaní bývalým členem dozorčí rady a dosavadním předsedou představenstva společnosti, Američanem Ronaldem Adamsem. Loni Tatra prodala téměř tisícovku nákladních vozů. 

Indické problémy s údajnou korupcí 

Na jaře 2012 nařídil indický ministr obrany prošetřit podezření z korupce v souvislosti s nákupy vozidel Tatra pro indickou armádu. Velitel armády V. K. Singh obvinil indického lobbistu Tédžindera Singha, že mu před rokem a půl nabídl úplatek 140 milionů rupií (50,8 milionu korun) za nákup 600 tatrovek. Tatra se proti informacím o možném spojení s údajnou korupcí v indické armádě ohradila a doplnila, že své vozy na indický trh vůbec nedodává. 

V současnosti Tatra vyváží asi 80 procent své produkce nákladních vozů, exportuje především do Ruska a zemí bývalého Sovětského svazu, Indie, Maďarska, Slovenska. A podařilo se jí získat i nové trhy, například v Austrálii. Vozy Tatra mimo jiné testují armády USA a Velké Británie. 

Tatrovky se dnes využívají jak v armádě (nejen české), tak těžebním průmyslu, stavebnictví, lesnictví nebo třeba komunálních službách a jako hasičské automobily.

Milníky v historii Tatry 

  • První nákladní automobil byl v kopřivnické továrně Ignáce Šustaly vyroben v roce 1898. Jeho nosnost byla 2,5 tuny a vzadu měl uloženy dva motory Benz. 
  • Kopřivnické nákladní vozy TL 4 používala již c. k. rakousko-uherská armáda. 
  • Za rozvojem výroby nákladních automobilů stály především armádní zakázky. Vojáci na tatrách oceňovali průchodnost terénem, robustní konstrukci, jednoduchost údržby, životnost a velký výkon i v extrémních podmínkách. 
  • K nejúspěšnějším nákladním vozům patří model T 111 (vyráběl se v letech 1942 až 1962) se vzduchem chlazeným naftovým motorem, který se osvědčil i v arktických podmínkách Sibiře. 
  • Před rokem 1989 se roční produkce nákladních vozů Tatra pohybovala kolem 15 000 kusů. Odběratelem byly především těžební firmy v Sovětském svazu, armády jeho satelitů a rozvojových zemí. 
  • Těžkou ztrátou pro Tatru byl tzv. africký obchod, když si v roce 1992 švýcarská firma Diamoil objednala 5 400 vozů pro Libyi. Jenže první velkou dodávku nezaplatila. Výsledkem bylo zastavení výroby zbytku vozidel, nárůst zásob a finanční ztráty. 
  • V červnu 1998 zahájil provoz společný podnik na montáž nákladních vozů Tatra v Indii. Jedná se o vybudování společného závodu ve Vietnamu. 
  • Nákladní automobily Tatra se několikrát úspěšně zúčastnily jedné z nejnáročnějších automobilových soutěží Rallye Paříž-Dakar.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Dvě třetiny kontrol autobazarů odhalily problémy

Při koupi auta z autobazaru by zákazníci měli trvat na úplných a neměnných informacích o ceně, technickém stavu i historii vozu. Česká obchodní inspekce loni zjistila pochybení ve dvou třetinách kontrol, včetně nepravdivých údajů o stavu vozidla nebo počtu najetých kilometrů. Prodejci by měli poskytnout konečnou cenu a doložit servisní knížku.
před 1 hhodinou

Třicetiprocentní cla mohou učinit evropský export nekonkurenceschopným, tvrdí analytik

Pokud by americký prezident skutečně od 1. srpna uvalil na zboží z Evropské unie třicetiprocentní cla, učinilo by to evropský export „v podstatě nekonkurenceschopným,“ říká zástupce ředitele institutu Europeum Viktor Daněk. Podle ekonomky Jany Matesové Trump nedosáhne kýženého přesunu výroby do USA, protože jeho oznámení provází nepředvídatelnost. Evropská unie podle svých představitelů dlouhodobě usiluje o obchodní dohodu se Spojenými státy.
19:11Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Cena bitcoinu se poprvé přehoupla přes 123 tisíc dolarů

Nejznámější kryptoměna bitcoin poprvé překonala hranici 123 tisíc dolarů a stanovila nový rekord 123 153,22 (2,6 milionu korun), uvedl v pondělí ráno Reuters. Americká Sněmovna reprezentantů bude zároveň v pondělí projednávat několik návrhů zákonů, které mají digitálním měnám dodat legislativní rámec, o který jejich zastánci dlouhodobě usilovali.
07:59Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Neúplné a nespolehlivé, tepe po kontrole digitální technické mapy NKÚ

Digitální technické mapy neobsahují spolehlivé informace o poloze plynovodů, vodovodů, kanalizací, elektrických a komunikačních kabelů i dalších prvků technické infrastruktury. Zjistil to Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) při kontrole využití peněz na vznik a vývoj těchto map včetně souvisejících informačních systémů. Systém map je podle NKÚ z hlediska údajů neúplný a nespolehlivý. Ministerstvo průmyslu a obchodu v reakci uvedlo, že kontrola se uskutečnila před dokončením projektu.
10:20Aktualizovánopřed 11 hhodinami

Letiště Praha plánuje novou čtvrť, otevře se i soukromým investorům

Rozsáhlý rozvoj čeká okolí hlavních terminálů Letiště Václava Havla. Státní podnik plánuje výstavbu nové čtvrti, která se má s odletovými halami přímo propojit. Umožnila to novela zákona platná od července, letišti nově dovoluje spolupracovat se soukromými investory na rozvoji strategické infrastruktury. Zastavět se má přes 35 tisíc metrů čtverečních. Většinu projektů zajistí letiště samo, část ploch nabídne dalším investorům. Ti budou muset projít důkladným prověřením.
před 14 hhodinami

Zmírnit, odložit, nebo zrušit? Politici řeší nové emisní povolenky

Předpokládaný dopad emisních povolenek pro domácnosti, tedy systému ETS 2 plánovaného od roku 2027, je zdražení litru benzinu a nafty o tři koruny a zvýšení ceny megawatthodiny plynu o dvě stě korun. To platí při ceně povolenky 45 eur za tunu oxidu uhličitého, s čímž počítá analýza resortu životního prostředí, kterou má ČT k dispozici. Poplatky ale mohou být i vyšší. Vláda chce spolu s dalšími státy systém změnit, než začne platit.
včera v 21:02

Obchod mezi Českem a Vietnamem je na vzestupu

Obchod Česka a Vietnamu roste. Do asijské země míří i tuzemské podniky. Během následujících měsíců by měl být dokončen třeba prodej tamní uhelné elektrárny skupině Sev.en Pavla Tykače. Ve Vietnamu se také začínají vyrábět vozy Škoda, v dalších letech v něm chce firma vyprodukovat přes 25 tisíc aut ročně. České podniky by se podle ministra průmyslu a obchodu Lukáše Vlčka (STAN) mohly zapojit i do budování jaderných elektráren.
včera v 20:19

EU odloží platnost opatření proti americkým clům

Evropská unie odloží do začátku srpna platnost protiopatření reagujících na americká cla, uvedla šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová. Původně měla začít platit od pondělí 14. července. Podle šéfky EK sedmadvacítka stále dává přednost vyjednávání, pokud jde o obchodní dohodu s USA.
včeraAktualizovánovčera v 19:26
Načítání...