Tatra - synonymum silných vozů pro armádu i průmysl

Kopřivnice - Dnes už legendární kopřivnická automobilka Tatra má více než 160letou historii. Za jejím vznikem stál Ignác Šustala, který se nejprve zaměřil na výrobu bryček a kočárů. První automobil nazvaný Präsident opustil továrnu v březnu 1897, o rok později začala produkce nákladních vozů. A právě těmi je Tatra známá i ve 21. století. Tatrovka je dodnes významným zaměstnavatelem v kraji s více než 1 100 zaměstnanci.

Präsident přitom patřil k prvním osobním vozům na světě. Jeho zrod měl na svědomí vynálezce Leopold Sviták, který při jeho konstruování částečně vycházel z automobilu „Instructor“ značky Benz. Tento motor pak poháněl i Präsidenta. Luxusní a originální automobil měl například jako první přední kola chráněná okrasným nárazníkem. 

Kopřivnickou Tatrovku, nejstarší automobilku ve střední Evropě a druhou nejstarší na světě, o rok později opustil i první nákladní automobil. Zde se projevil talent Hanse Ledwinky, který jako pomocný technik stál již u zrodu Präsidenta. Ten následně přišel s celou řadou unikátních technických řešení, především slavné tatrovácké koncepce podvozku s centrální nosnou rourou s výkyvnými polonápravami. 

Tatra Präsident
Zdroj: ČT24/NTM

První automobily z Kopřivnice (Nesselsdorf) nesly označení NW (Nesseldorfer Wagenbau), název Tatra přitom uvádí firma od roku 1911. První automobil s názvem automobilky, odvozeným od slovenských velehor Vysokých Tater, vyjel z továrny 29. března 1919. Tehdy firma zkoušela novou verzi populárního osobního automobilu NW typ U, který vybavila převratnou novinkou - pedálem ovládanými brzdami na všechna čtyři kola. Kvůli tomu vedení firmy zvolilo pro zkoušky obtížný terén v Tatrách. Od roku 1920 se pak označení objevilo u všech vozů. 

Tatra Werke aus Nesselsdorf

Šustalovy úspěchy na poli automobilů vedly také k tomu, že v Kopřivnici postavil několik nových továrních budov a v roce 1882 spustil výrobu železničních vagonů. Firma, která se jmenovala Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks-Gesellschaft neboli Kopřivnická vozovka, byla od roku 1924 přejmenována na Tatra Werke, čistě název Tatra má od roku 1927. 

Mezi světovými válkami proslavilo Tatru několik osobních vozů. Po znárodnění se pak orientovala především na nákladní automobily a luxusní osobní automobily. Před rokem 1989 patřila Tatra k předním světovým výrobcům těžkých nákladních automobilů určených zejména pro provoz v obtížných podmínkách a pro armádu. Roční produkce se pohybovala kolem 15 000 vozů. 

Tatra se však na začátku 90. let dostala do finančních problémů, za kterými stály vysoké dluhy. V následujících letech změnila továrna několikrát vlastníka a mimo jiné ukončila výrobu osobních automobilů. Od roku 2006 firmu kontrolují čtyři čeští a zahraniční investoři reprezentovaní bývalým členem dozorčí rady a dosavadním předsedou představenstva společnosti, Američanem Ronaldem Adamsem. Loni Tatra prodala téměř tisícovku nákladních vozů. 

Indické problémy s údajnou korupcí 

Na jaře 2012 nařídil indický ministr obrany prošetřit podezření z korupce v souvislosti s nákupy vozidel Tatra pro indickou armádu. Velitel armády V. K. Singh obvinil indického lobbistu Tédžindera Singha, že mu před rokem a půl nabídl úplatek 140 milionů rupií (50,8 milionu korun) za nákup 600 tatrovek. Tatra se proti informacím o možném spojení s údajnou korupcí v indické armádě ohradila a doplnila, že své vozy na indický trh vůbec nedodává. 

V současnosti Tatra vyváží asi 80 procent své produkce nákladních vozů, exportuje především do Ruska a zemí bývalého Sovětského svazu, Indie, Maďarska, Slovenska. A podařilo se jí získat i nové trhy, například v Austrálii. Vozy Tatra mimo jiné testují armády USA a Velké Británie. 

Tatrovky se dnes využívají jak v armádě (nejen české), tak těžebním průmyslu, stavebnictví, lesnictví nebo třeba komunálních službách a jako hasičské automobily.

Milníky v historii Tatry 

  • První nákladní automobil byl v kopřivnické továrně Ignáce Šustaly vyroben v roce 1898. Jeho nosnost byla 2,5 tuny a vzadu měl uloženy dva motory Benz. 
  • Kopřivnické nákladní vozy TL 4 používala již c. k. rakousko-uherská armáda. 
  • Za rozvojem výroby nákladních automobilů stály především armádní zakázky. Vojáci na tatrách oceňovali průchodnost terénem, robustní konstrukci, jednoduchost údržby, životnost a velký výkon i v extrémních podmínkách. 
  • K nejúspěšnějším nákladním vozům patří model T 111 (vyráběl se v letech 1942 až 1962) se vzduchem chlazeným naftovým motorem, který se osvědčil i v arktických podmínkách Sibiře. 
  • Před rokem 1989 se roční produkce nákladních vozů Tatra pohybovala kolem 15 000 kusů. Odběratelem byly především těžební firmy v Sovětském svazu, armády jeho satelitů a rozvojových zemí. 
  • Těžkou ztrátou pro Tatru byl tzv. africký obchod, když si v roce 1992 švýcarská firma Diamoil objednala 5 400 vozů pro Libyi. Jenže první velkou dodávku nezaplatila. Výsledkem bylo zastavení výroby zbytku vozidel, nárůst zásob a finanční ztráty. 
  • V červnu 1998 zahájil provoz společný podnik na montáž nákladních vozů Tatra v Indii. Jedná se o vybudování společného závodu ve Vietnamu. 
  • Nákladní automobily Tatra se několikrát úspěšně zúčastnily jedné z nejnáročnějších automobilových soutěží Rallye Paříž-Dakar.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Německé ocelárny drtí americká cla i drahé energie

Cla na dovoz oceli do USA ve výši padesát procent dopadají i na německé ocelárny. Spolková republika je největším evropským výrobcem oceli, letošní rok ale zástupci průmyslu očekávají historický propad výroby. Příčinou jsou kromě tarifů i drahé energie a slabá poptávka.
před 10 hhodinami

V Dukovanech startuje geotechnický průzkum k dostavbě jaderných bloků

V pátek byl učiněn další důležitý krok k plánované výstavbě dvou nových jaderných bloků v Dukovanech. Začal totiž geotechnický průzkum, který má prověřit, jestli je podloží v místě stavby vhodné. Akce se účastnil ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN) či generální ředitel korejské společnosti KHNP Ču Ho-wang, jímž vedená firma vyhrála tendr na výstavbu bloků. Ten zmínil, že registrací prochází deset tuzemských firem, které se mohou stát subdodavateli výstavby.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Nezaměstnanost v červenci stoupla

Nezaměstnanost v tuzemsku v červenci stoupla na 4,4 procenta z červnových 4,2 procenta. Bez práce bylo ke konci uplynulého měsíce 329 501 lidí, o 14 036 více než v červnu. Současně ale o zhruba tři tisíce ubylo volných pracovních míst, pracovní úřady jich evidovaly v první polovině prázdnin 95 553. Vyplývá to z údajů, které v pátek zveřejnil Úřad práce ČR. Podle něj je za nárůstem nezaměstnanosti to, že firmy o prázdninách méně nabírají a na pracovní trh se také postupně dostávají absolventi škol.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

Začala platit americká cla na zboží z desítek zemí

Ve Spojených státech začala platit cla, která uvalila administrativa prezidenta Donalda Trumpa na desítky obchodních partnerů USA, informují agentury. Tarify začaly platit o půlnoci washingtonského času, tedy v 6:00 SELČ. Trump si od opatření slibuje výnos ve stovkách miliard dolarů (bilionů korun) a také větší investice v zemi.
7. 8. 2025Aktualizováno7. 8. 2025

Cla znejišťují české firmy

Americká cla na některé dílčí položky ovlivňují plány řady českých firem. Zatímco některé si rozšíření výroby do Spojených států rozmyslely, jiné ji stále zvažují. U kovů exportéři doufají, že zatížení padesáti procenty v budoucnu ještě klesne. Se situací jsou naopak spokojení skláři ze severu Čech, pro které obchod s Američany činí zhruba čtvrtinu obratu. Společnosti se také snaží uplatnit i na jiných trzích. O tuzemské zboží roste zájem třeba v Jižní Americe nebo v Asii.
7. 8. 2025

Dluhy se týkají všech skupin obyvatel, říká sociální pracovník

Podle sociálního pracovníka Miroslava Jurošky z Diecézní charity ostravsko-opavské jsou dluhy problémem všech skupin obyvatel. Do tíživé finanční situace se podle něj dostávají třeba kvůli dlouhodobým nemocenským, upadají do ní ale i lidé, kteří se narodili do sociálně vyloučených rodin. Počet nově zahájených exekucí meziročně opět vzrostl, byť lidí v exekuci ubývá.
7. 8. 2025

ČEZ dokončil vstup do Rolls-Royce SMR za asi šest miliard

Energetická skupina ČEZ dokončila akcionářský vstup do britské společnosti Rolls-Royce SMR, za zhruba pětinový podíl zaplatila asi šest miliard korun, sdělil ČT finanční ředitel firmy Martin Novák. ČEZ také oznámil, že v první polovině roku vydělal 16,5 miliardy korun, čistý zisk skupiny tak meziročně o více než pětinu klesl. Provozní zisk (EBITDA) podniku naopak oproti loňsku o sedm procent stoupl na 73,9 miliardy korun.
7. 8. 2025Aktualizováno7. 8. 2025

Tržby obchodníků meziročně stouply o 4,5 procenta

Tržby v maloobchodu bez prodejů a oprav motorových vozidel v červnu meziročně stouply o 4,5 procenta. To je podobný výsledek jako v květnu, kdy se podle revidovaných údajů zvýšily o 4,6 procenta. K výsledku pomohl zejména prodej pohonných hmot a internetový prodej. V meziměsíčním srovnání obchodníci utržili o 0,3 procenta více.
7. 8. 2025Aktualizováno7. 8. 2025
Načítání...