Sergio Marchionne náhle zemřel. Je považován za zachránce Fiatu i Chrysleru

Jen několik dnů po opuštění ředitelského postu v automobilce Fiat Chrysler zemřel Sergio Marchionne. Po nedávné operaci ramene se u Marchionneho objevily komplikace a jeho zdravotní stav se zhoršoval, kvůli čemuž došlo před několika dny k výměně vedení automobilky. Marchionne je oceňován za to, že jak Fiat, tak Chrysler zachránil před bankrotem a vytvořil z nich jednu společnost, která je nyní sedmou největší automobilkou na světě.

„To, čeho jsme se obávali, se bohužel stalo,“ řekl k úmrtí Sergia Marchionneho předseda představenstva FCA John Elkann.

Marchionne zhruba před třemi týdny podstoupil operaci ramene. Po zákroku se však podle italského tisku objevily závažné komplikace a jeho stav se v posledních dnech prudce zhoršil.

Při významné firemní události se Marchionne naposledy objevil na veřejnosti začátkem června, kdy představil plány FCA do roku 2022 a oznámil investice do elektrických aut. Původně chtěl své místo opustit v roce 2019.

Sergio Marchionne
Zdroj: Kevin Lamarque/Reuters

Marchionne se narodil v Itálii a vyrůstal v Kanadě. Než se stal v roce 2004 šéfem italského Fiatu, získal pověst finančního génia, píše server televize NBC. To se mu hodilo o pět let později, kdy hospodářská krize celosvětově zasáhla automobilový průmysl. Navíc dvě automobilky z velké americké trojky, General Motors a Chrysler zkrachovaly.

Právě Marchionne podporoval odvážný tah, aby se spojil Fiat s Chryslerem za finanční výpomoci americké vlády. Vznikla tak firma Fiat Chrysler Automobiles (FCA).

„Jeho dědictvím je spojení dvou společností, z nichž vytvořil relativně solidního, relativně silného globálního producenta,“ řekl pro NBC analytik Joe Phillippi z AutoTrends Consulting. 

  • V roce 2009 Fiat oznámil, že vytváří alianci s americkým Chryslerem, který předtím vyhlásil bankrot a nad kterým Fiat získal plnou kontrolu. Formální spojení obou podniků bylo dokončeno v říjnu 2014. Ambiciózní Marchionne se rozhodl také obnovit reputaci Alfy Romeo, která je součástí skupiny FCA, jako luxusně-sportovní značky, o což se snažil zejména uvedením nových modelů Stelvio a Giulia. Naopak se mu nepodařilo oživit další slavnou italskou značku Lancia, která dnes působí pouze na italském trhu s jediným modelem, minivozem Ypsilon. Marchionne, který byl zastáncem fúzí v automobilovém průmyslu, dlouhodobě považoval za „vysokou prioritu“ spojení s americkým výrobcem aut GM.

Do čela koncernu zamířil ředitel úspěšné divize Jeep

Agentura Reuters připomněla, že Marchionne je všeobecně oceňován za záchranu Fiatu i Chrysleru i za to, že se zaměřil na zlepšení stavu financí FCA a smazání jejího dluhu. „Byl dárkem investorům, protože během 14 let jeho mazaných obchodů vzrostla hodnota Fiatu jedenáckrát,“ napsal Reuters. Dodal, že odvrácenou stranou byly opakovaně zpožďované investice a spouštění nových produktů.

V čele koncernu FCA po Marchionnem stanul ředitel úspěšné divize Jeep Mike Manley. Ten nyní stojí před úkolem realizovat plán svého předchůdce, a to zvýšit výrobu sportovně-užitkových automobilů (SUV) a dostihnout konkurenci v oblasti elektromobilů.

  • Automobilka Fiat patří k nejstarším na světě, v roce 1899 ji založil italský průmyslník Giovanni Agnelli. Rodinný klan Agnelliů dodnes patří k nejvýznamnějším a nejbohatším rodinám v Itálii. Patří jim nejen podíl ve Fiatu, ale také například fotbalový klub Juventus Turín. V minulosti rodinu stíhal nepříznivý osud v podobě tragických úmrtí, často srovnávaný s americkým klanem Kennedyů.