Česká středoškolská unie a studenti vysokoškolských oborů v otevřeném dopise vyzvali premiéra v demisi Andreje Babiše (ANO), aby jeho vláda revokovala usnesení o zavedení slevy ve vlacích a autobusech pro seniory a studenty. Obávají se totiž, že to bude znamenat škrty 400 milionů korun v rozpočtu ministerstva školství, které je podle nich dramaticky podfinancované. To ale Babiš popírá a zprávu o škrtech označil za dezinformaci. Jeho vyjádření podpořilo i ministerstvo financí.
Studenti vyzvali vládu, ať peníze na slevy jízdného raději utratí ve školství. Resort o peníze nepřijde, vzkázal Babiš
„Je pro nás nepřijatelné, že druhé největší škrty jsou právě v oblasti vzdělávání. Požadujeme, aby vláda toto usnesení revokovala, plánovaný výdaj 400 milionů korun vyhledala v jiných kapitolách státního rozpočtu a tyto peníze z rozpočtu školství reinvestovala do některé z oblastí vzdělávání,“ uvedli ve výzvě nazvané „Odmítáme levnou jízdu za horším vzděláním“ studenti pedagogických fakult z iniciativy Otevřeno a představitelé České středoškolské unie.
Sleva ve výši 75 procent na jízdné ve veřejné dopravě se bude od 10. června vztahovat na cestující starší 65 let a studenty do 26 let. Stát vyjde od příštího roku na 5,83 miliardy korun ročně, letos kvůli tomu dostane ministerstvo dopravy 3,26 miliardy z vládní rozpočtové rezervy.
Babiš už dříve řekl, že vláda v letošním rozpočtu našla úspory 8,4 miliardy korun. Z těchto peněz chce kabinet dát čtyři miliardy krajům na opravy silnic 2. a 3. třídy a zbytek využije právě na slevy jízdného.
Babiš: Šílená dezinformace. Sleva na úkor vzdělávání nejde
Argument, že 400 milionů korun z kapitoly školství jsou nevyčerpané prostředky, považují studenti za nepřijatelný. „V tomto případě požadujeme, aby vláda našla cestu pro jejich efektivní využití opět v oblasti vzdělávání a školství,“ uvedli. Vyzvali také vládu, aby zamezila jakýmkoliv dalším škrtům v rozpočtu ministerstva školství a prosazovala celkové zvýšení investic do vzdělávání.
Babiš na svém facebookovém profilu napsal, že interpretace tabulky s přesuny peněz je „šílená dezinformace“. Ohradil se proti výkladu, že slevy jízdenek budou na úkor platů učitelů nebo vzdělávání. „Není to tak. Přesunem nečerpaných výdajů nedochází k žádnému omezení výdajů kapitol,“ uvedl premiér. Vláda podle něj našla k 1. lednu letošního roku celkem 170 miliard korun, které ministerstva nebyla schopna utratit.
Ve školství šlo o zmiňovanou částku 400 milionů korun, což jsou podle Babiše peníze z nevyčerpaného investičního programu vysokých škol a v mezinárodní vědecké spolupráci. Věda a výzkum nevyčerpala bezmála sedm miliard korun.
„Není tedy pravda, že peníze na opravy silnic 2. a 3. tříd a finanční prostředky na slevy jízdného jdou na úkor českého školství nebo vědy a výzkumu. Naopak naše vláda peníze na vědu a výzkum navyšuje,“ zdůraznil předseda vlády v demisi. V příštím roce podle něj stát přidá na vědu dvě miliardy korun, celkem téměř 37 miliard.
Vláda loni ušetřila podle ministerstva financí téměř 168 miliard korun
Podobně jako premiér v demisi reagoval mluvčí ministerstva financí Michal Žurovec. „Na priority, jako je zmírnění škod způsobených suchem a mrazem, opravy silnic druhých a třetích tříd a kompenzaci slev na jízdné, budou využity prostředky, které jednotlivé kapitoly v letošním roce nestačí utratit,“ uvedl. Podle něj dosahovaly začátkem roku nespotřebované výdaje téměř 168 miliard korun.
Bývalý ministr pro vědu, výzkum a inovace Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) naopak tvrdí, že například vědě bude kvůli opatření celkem téměř 900 milionů chybět. „Považuji to za potvrzení negativního postoje Andreje Babiše ke vzdělání, vědě a inovacím,“ uvedl šéf KDU-ČSL v prohlášení pro tisk.
Na slova, že jde o neproinvestované peníze, podle něj nemůže nikdo Babišovi skočit. „Pokud se z nich (peněz pro vědu) něco teď vezme, v dalších letech budou chybět. Nejde o nic jiného než o účetní trik, který se nevyplatí,“ varoval Bělobrádek.
Dát nespotřebované výdaje na slevy je nesystémové, hodnotí analytici
Podle analytiků je využití nespotřebovaných výdajů jednotlivých ministerstev na slevy na jízdném nesystémové. Uspořené peníze totiž mohou být podle nich vynaloženy účelněji, například na větší snížení daní nebo investice. Navíc tyto peníze by měly být využity na jednorázové úhrady, a ne na slevy, které jsou plánovány jako trvalý výdaj rozpočtu.
Podle hlavního ekonoma UniCredit Bank Pavla Sobíška je využití nespotřebovaných výdajů ministerstev na slevy na jízdném nesystémové ze dvou důvodů. „Předně, nespotřebované prostředky měly v převážné míře sloužit k jednorázovým účelům, zatímco slevy na jízdném se plánují jako trvalý výdaj. Za druhé byly nespotřebované výdaje plánovány z podstatné části jako investiční, takže jejich využitím jako dotace domácnostem dochází k přesunu investic do spotřeby,“ uvedl.
Dodal, že se taková kritika při současném stavu veřejných financí může zdát malicherná. „Postup se ale může vymstít v době zhoršení ekonomického výkonu,“ dodal.