Na pětasedmdesátiprocentní slevu ve vlacích a autobusech pro školáky, studenty a důchodce budou mít nárok téměř čtyři miliony lidí. Česká televize to spočítala podle dat Českého statistického úřadu a ministerstva dopravy. Sleva se netýká dětí do šesti let, které už teď jezdí zadarmo. Vláda počítá s tím, že ji slevy jen za polovinu letošního roku vyjdou na víc než tři miliardy. Ministerstvo financí kvůli tomu seškrtalo výdaje jednotlivých resortů.
Čtyři miliony Čechů zaplatí méně za jízdné. Sleva vyjde stát na šest miliard ročně
Cestování vlakem má školákům, studentům a důchodcům zlevnit od letošního 10. června. „Podporu – zejména seniorům – si stát dovolit nejen může, ale musí. Když si vezmete, že penzista polovinu svého důchodu zaplatí za bydlení a pak za léky, tak mu zbývá velmi málo,“ obhajuje připravovaný krok ministr dopravy v demisi Dan Ťok (nestr. za ANO).
Sedmdesátipětiprocentní sleva na jízdné ale nebude zadarmo. Stát za ni jen letos zaplatí více než tři miliardy, celý příští rok pak na téměř šest miliard. Ministr dopravy Ťok kabinetu navrhl, aby letošní mimořádné výdaje pokryla vládní rozpočtová rezerva.
Ministerstvo financí ale přímo na jednání ve Strakově akademii úhradu levnějšího jízdného z vládní rezervy odmítlo. Podle ministryně v demisi Aleny Schillerové (nestr. za ANO) má rozpočtová rezerva sloužit jako záloha na mimořádné výdaje, které souvisí třeba se suchem, mrazem nebo povodněmi.
Místo toho tak nakonec státní kasa prosadila kvůli jízdnému škrty v provozu a hlavně v investicích státu, jde celkem o 27 položek. Z nich nejvíc – tři čtvrtě miliardy – musí seškrtat ministerstvo práce a sociálních věcí, 400 milionů resort školství a shodně čtvrt miliardy vnitro nebo finance. „Samozřejmě jsme v kapitolách škrtali. Bylo vidět, že je resorty nejsou schopny vyčerpat,“ říká ministryně financí Schillerová.
Ferjenčík: Lepší by bylo snížit DPH
Fakt, že vláda ve státním rozpočtu přesouvá peníze na jízdné i z investic, kritizuje pravicová opozice. „Vzhledem k tomu, na co všechno vláda peníze vydává, tak bude-li chtít dodržet deficit, logicky nebude mít prostor pro investice,“ upozorňuje předseda poslaneckého klubu TOP 09 Miroslav Kalousek.
Podle člena rozpočtového výboru a poslance Mikuláše Ferjenčíka (Piráti) je daleko systémovější opatření snížit DPH na jízdenky do nižší sazby, a tím tak zlevnit jízdné všem. „A nebude to muset nikdo dotovat,“ dodává.
Letošní víc než tři miliardy na slevy na jízdné ve vlacích a autobusech jsou zatím největším schváleným přesunem, který vláda bez důvěry sněmovny udělala.