Budou vlaky a autobusy od června napěchované jako konzervy sardinek? Kdyby vláda schválila jízdné zdarma, které se původně objevilo v programovém prohlášení, naznačovaly by zkušenosti ze Slovenska, že by k něčemu takovému mohlo dojít. Nakonec nepojedou studenti či senioři zdarma, nýbrž s 75procentní slevou. Je to sice sleva výrazná, ale ne absolutní. Dopad se zatím odvažuje odhadnout málokdo.
Zaplní studenti a senioři vlaky? Na Slovensku výrazně přibylo cestujících, tam však jezdí zdarma
Se slevou 75 procent budou podle nového vládního nařízení cestovat děti od šesti do 18 let (dosud jezdí do 15 let s poloviční slevou), studenti do 26 let (dosud sice s poloviční slevou, ale pouze na trase z domova do školy) a také senioři nad 65 let (dosud bez státem garantované slevy) a zůstane také držitelům průkazů ZTP.
Nové slevy začnou platit 10. června, kdy je termín celostátní změny jízdních řádů veřejné dopravy.
Co to pro veřejnou dopravu bude znamenat, je zatím těžké odhadnout. Neshodují se ani dopravci, které ČT oslovila. České dráhy například připouštějí, že cestujících přibude. „Jsme připraveni zvýšený zájem o cestování svými vlaky zvládnout. Koncept nových slev v navrženém rozsahu považujeme za rozumný a nepochybně bude motivací pro větší využívání hromadné dopravy,“ uvedla mluvčí největšího železničního dopravce v zemi Monika Bezuchová.
Autobusový dopravce Flixbus pak očekává, že slevy zcela jednoznačně přilákají více cestujících. „Možný nárůst počtu cestujících je zjevný, nejde ovšem o vyvážené složení různých skupin cestujících,“ upozornila mluvčí české pobočky nadnárodního dopravce Martina Čmielová.
Zdrženlivější však je Martin Felix, který je mluvčím sdružení autodopravců Česmad Bohemia, které sdružuje i autobusové firmy. „K výraznému nárůstu cestujících zřejmě nedojde, ale podpora veřejné hromadné dopravy to jistě je a některé cestující to povzbudí,“ uvedl. Podle mluvčího Regiojetu Aleše Ondrůje pak je zbylá cena jízdného dostatečná k tomu, že „zabrání takzvanému nadužívání něčeho, co je úplně zdarma“.
Dopravci se zřejmě i proto příliš neobávají toho, že by noví cestující „vyhnali“ ty stávající. Vláda sice umožní, aby některé spoje provozovatelé prohlásili za špičkové, kde slevy neplatí, ale taková možnost možná zůstane nevyužita.
„Žádné spoje ze slevového návrhu vyjímat nechceme, protože právě ty špičkové využívají zejména žáci a studenti, pro které je tato sleva připravena. A ti musí jet do školy tak jako tak,“ poznamenal generální ředitel Arrivy Daniel Adamka, jehož společnost je v Česku největším autobusovým dopravcem a zároveň provozuje i komerční vlaky.
Slovenské vlaky zadarmo. Podobný, ale ne stejný scénář
V přípravě na 10. červen patrně jen omezeně pomohou českým železničním a autobusovým dopravcům zkušenosti od jejich slovenských partnerů či dceřiných společností. Tam totiž pro vybrané skupiny cestujících sice také platí velmi výrazné slevy, ale jsou to slevy stoprocentní.
Jinými slovy, děti, zdravotně handicapovaní či senioři jezdí zadarmo. Nárok na to sice nemají automaticky, jako tomu bude u 75procentních slev v Česku, ale průkaz na cestování zdarma lze získat docela snadno na kterémkoli nádraží. Jízdné zdarma se ovšem týká pouze vlaků a ještě ne všech – pouze těch na veřejnou objednávku.
O dopadech se však opakovaně rozepisují slovenská média, například se zmiňují o praxi, kdy lidé, kteří by měli nárok na bezplatnou jízdu, raději naopak připlácejí za první třídu, aby měli klid a do vlaku se vešli. Železniční dopravci (na Slovensku se jízdné zdarma týká Železniční společnosti Slovensko ZSSK a Regiojetu) hlásí výrazné zvýšení počtu cestujících – asi o pětinu.
Podrobnější čísla nabízí například výzkum Jakuba Lofaje z Masarykovy univerzity, který v dotazníkovém šetření zjistil, že 53 procent respondentů zvýšilo frekvenci svého cestování vlakem v souvislosti s jízdným zdarma. Zároveň ale poukázal na poměrně významnou část cestujících, kteří si stěžovali na snížení komfortu – mezi respondenty cestujícími denně jich bylo dokonce více než 50 procent.
Přeplněné autobusy? Ukáže až červen
Analýza založená na slovenských zkušenostech však českým dopravcům asi nepomůže. Mezi cestováním zdarma a čtvrtinovým jízdným je rozdíl. Navíc české slevy budou oproti těm slovenským fungovat jinak. Dopravci je budou dostávat bez ohledu na to, zda jezdí na veřejnou objednávku, nebo komerčně, bez ohledu na to, zda provozují vlaky či autobusy.
Pravděpodobně tedy až prázdniny a období bezprostředně před nimi ukážou, zda zůstanou vlaky dostatečně pohodlné i pro platící cestující a zda ti, kdo jezdí autobusem, nezůstanou nakonec stát na zastávkách, protože se do vozidel nevejdou.