Rychlá novela zákona o taxi neprošla. Připravena má být komplexní deregulace trhu

Novela zákona, která by řešila fungování alternativních taxislužeb typu Uber, bude řešena komplexněji a tedy méně rychle, než se původně předpokládalo. Vyplynulo to z úterní schůzky ministra dopravy v demisi Dana Ťoka (nestr. za ANO) se zástupci většiny parlamentních stran. Původně ministerstvo dopravy očekávalo předložení paragrafovaného znění formou poslaneckého návrhu už během března. 

Video Události
video

Zákonná úprava činnosti firem jako Uber nemá být dřív než za rok

Ťok uvedl, že za 14 dnů by se měla uskutečnit další schůzka, na níž by strany předložily své připomínky k návrhu ministerstva dopravy. Výsledný materiál by měl směřovat k projednání ve vládě a pak být předložen do sněmovny. Snahou je, aby tam byl projednán s určitou předností. 

Podotkl, že sami taxikáři, kteří volají po zpřísnění pravidel pro Uber, vytvořili prostředí pro příchod konkurence a nemohou chtít vyřešení problému za týden. Taxikáři proti Uberu několik dnů protestovali pomalou jízdou v metropoli. V pondělí pak pražské dispečinky taxi varovaly, že pokud do neděle firmy Uber a Taxify nezlegalizují svou činnost, uskuteční se další protesty.

Video Studio ČT24
video

Brífink po jednání o Uberu a taxislužbě ve sněmovně

Ministr předpokládá, že výsledkem novely bude zrovnoprávnění všech služeb, deregulace současné taxislužby a možnost využívat nové platformy. „Než dělat restriktivní novelu … tak byla vůle všech vyřešit problém komplexněji,“ uvedl.

„TOP 09 už v minulém volebním období navrhovala zmírnění regulací, které jsou na taxikáře uvaleny, a nalezení zlaté střední cesty, aby i Uber podléhal částečným regulacím,“ uvedla 1. místopředsedkyně strany Markéta Pekarová Adamová.

Protest taxikářů na pražském nábřeží
Zdroj: ČTK
Autor: Ondřej Deml

„Máme tady nové technologie, jako jsou digitální platformy nebo navigace v autech, takže už nejsou potřeba některé věci, jako je znalost místopisu,“ poznamenal předseda klubu Pirátů Jakub Michálek.

Jeho stranický kolega Ondřej Profant v pořadu Události, komentáře uvedl, že by mohly vzniknout dvě kategorie řidičů služby Uber: ti, kteří řídí profesionálně, a ti, kteří si tak pouze přivydělávají. „Hranice by mohla být tržeb 60 tisíc korun ročně nebo 10 tisíc korun měsíčně.  Když se dělá něco komerčně, je potřeba mít nějaké záruky. Ale Uber původně vznikl jako možnost přivýdělku. Rozdělení mezi profesionálním řidičem a brigádníkem by mělo být rozděleno, ale fungovat mohou obě roviny,“ upřesnil Profant.

Video Události, komentáře
video

Profant: Řidiči Uber by se mohli dělit na profesionály a brigádníky

„V tuto chvíli jsme neviděli návrh, který by byl sepsán v takové podobě, že by pokryl všechny problémy tak, že by mohl být hlasovatelný ve zkrácených lhůtách,“ řekl Petr Dolínek (ČSSD). 

„Nebylo to ještě pořádně promyšlené tak, že by to vyhovovalo všem,“  zmínil Jiří Kohoutek (SPD).

Většina stran ministru Ťokovi vyčítá, že otázku alternativních taxislužeb neřešil už v minulém volebním období, kdy resort dopravy také vedl. 

„Existovalo tady prohlášení Evropské komise, že Uber je představitel sdílené ekonomiky a že bychom ho tudíž neměli žádným způsobem omezovat jako taxislužbu. Přelomové rozhodnutí evropského soudu přišlo až v prosinci a od té doby to intenzivně řešíme,“ tvrdí Ťok. 

Do budoucna by se v návrhu měla vyřešit i otázka danění, na niž kritici nových poskytovatelů dopravy poukazovali už dříve. „Přišla konkurence, která není úplně čestnou konkurencí, protože řidiči, kteří poskytují tuto službu, mnohdy daně z této služby neodvádějí. To považuji za velký problém,“ řekl Leo Luzar (KSČM).

Taxikáři jsou naštvaní, zváží další protesty

Jak budou nyní postupovat nespokojení taxikáři, není jasné. Někteří z nich jsou stále rozhořčení. „Musíme se poradit. Sejdeme se určitě ještě tento týden. Novela je sice hezká, ale je třeba řešit aktuální situaci,“ řekl agentuře ČTK ředitel City taxi Tomáš Horčička.

Podle mluvčí Asociace koncesionářů v taxislužbě (AKT) Karolíny Venclové jsou taxikáři naštvaní a nyní se sejdou a budou jednat o dalším postupu. Dá se prý počítat s tím, že se vrátí k protestům. „Toto jsme nečekali, protože jsme uvěřili a zachovali se jako slušní lidé. A nebylo se k nám tak zachováno,“ řekla ČTK Venclová.

Na rychlé řešení situace kolem alternativních taxislužeb tlačili řidiči taxi, kteří o problému jednali minulý týden i s premiérem v demisi Andrejem Babišem (ANO) a s Ťokem. 

Uber přestane jezdit v Maroku 

Americký provozovatel alternativní taxislužby Uber Technologies, který čelí odporu v mnoha zemích, zastaví své aktivity v Maroku. Učiní to kvůli nejasnostem kolem regulačních předpisů, uvedla firma. Dodala zároveň, že svou činnost v Maroku obnoví, jakmile vstoupí v platnost nová pravidla.

Uber sdělil, že navzdory snaze o spolupráci s politiky nebylo žádného konstruktivního pokroku v oblasti regulace dosaženo. Uber má v Maroku asi 19 tisíc pravidelných zákazníků a 300 řidičů. „Od našeho vstupu do Maroka před téměř třemi lety bohužel stále nemáme jasno ohledně způsobu zapojení aplikací, jako je Uber, do současného modelu dopravy,“ uvedla firma. „Proto jsme učinili obtížné rozhodnutí své aktivity v Maroku přerušit,“ dodala.

Podobným způsobem Uber již dříve zastavil své služby v Norsku a ve Finsku, kde také čeká na změnu regulace, upozorňuje agentura Reuters.