Protesty pražských taxikářů, den třetí. Tisícovka aut zablokovala nábřeží

Taxikáři, kteří v Praze opakovaně protestují proti alternativním přepravním službám, v pondělí opět vyrazili na protestní jízdu. Mezi 16:00 a 18:00 kroužili na nábřeží mezi Rudolfinem a Národním divadlem. Dopravu sice zkomplikovali, větší problémy ale nenastaly. Některé tramvaje nabraly zpoždění, podle dopravního podniku ale zásadní omezení MHD nenastalo. Protestu se podle magistrátu zúčastnila zhruba tisícovka vozů. Na úterý taxikáři svolali tiskovou konferenci, kontaktovali také premiéra v demisi Andreje Babiše (ANO) s žádostí o jednání.

Po čtvrté hodině odpoledne kolona taxikářů nábřeží u Národního divadla kompletně zacpala, což nahlas komentovali řidiči, kteří v důsledku protestu v zácpě zůstali stát. U Karlových lázní taxikáři vozy napříč zablokovali tramvajové koleje. Policie se snažila v oblasti řídit dopravu a směřovat auta včetně taxikářů mimo ucpanou Křižovnickou ulici.

„Policisté zadokumentovali protiprávní jednání několika řidičů vozidel taxi. Tyto podklady zašlou policisté k dalšímu využití příslušnému správnímu úřadu,“ uvedla policie na webu po skončení akce. S koncem dopravní špičky a postupným odjezdem taxikářů se v 18:00 hodin situace uklidnila.

Taxikáři opět protestují proti přepravním službám typu Uber (zdroj: ČT24)

Komplikace v dopravě potvrdil také pražský magistrát, i když podle něj nešlo o kritickou situaci. „Automobilová doprava je v některých místech jako ve větší špičce. Taxikáři bohužel ovlivnili také tramvajový provoz,“ uvedl mluvčí magistrátu Vít Hofman. Podle mluvčí dopravního podniku Anety Řehkové tramvaje na nábřeží zaznamenávaly zpoždění, které odpovídá jiným dnům s hustším provozem.

Řidiči taxi protestují proti takzvaným sdíleným službám typu Uber. Dvě akce již uspořádali koncem minulého týdne, tehdy jezdili po magistrále bez většího vlivu na dopravu. Minulý čtvrtek se na Strahov sjelo podle organizátorů na 2000 aut, magistrát hovořil o 1400. Během pátečního protestu odhadovali taxikáři počet vozů na 1000 a město na 400.

S odkazem na magistrát je tak současná, pondělní akce, pokud jde o počet aut, velikostí někde mezi čtvrteční a páteční. Taxikáři však tentokrát zvolili méně prostupné komunikace. 

Před pondělní jízdou dala místopředsedkyně Asociace koncesionářů v taxislužbě Karolína Venclová najevo, že protest ze Strahova nejspíše vyjede směrem k ruzyňskému letišti. Zhruba tisícovka taxikářů ale nakonec zamířila opět do městského centra.

Podle zástupců taxikářů není cílem protestu komplikovat život v metropoli, ale vyzvat ministerstvo nebo premiéra v demisi Andreje Babiše k jednání. Organizátoři protestu v pondělí prostřednictvím e-mailu kontaktovali úřad vlády a textovou zprávou premiéra v demisi Babiše s žádostí o schůzku, zatím bez odezvy. Minulý týden Babiš uvedl, že pokud mu přijde oficiální pozvání, s taxikáři se sejde.

Na úterý organizátoři protestu svolali tiskovou konferenci do Hotelu Olšanka, kde se chtějí vyjádřit k problematice služeb typu Uber. Karolína Venclová uvedla, že další protestní akce by se mohla uskutečnit ve středu. Podle odhadů v hlavním městě pracuje zhruba 8300 řidičů taxi.

Ministerstvo dopravy slibuje, že nastaví rovné podmínky

Taxikáři považují on-line přepravní služby typu Uber za nekalou konkurenci. Vadí jim, že řidiči Uberu nemají evidovaná auta, koncesi a taxametry, takže nesplňují zákonné požadavky pro taxikáře. Uber své služby ale prohlašuje za spolujízdu v rámci tzv. sdílené ekonomiky.

Podle mluvčí Uberu ČR Miroslavy Jozové uživatelů v Česku neustále přibývá. „Vidíme, že lidé tuto službu chtějí,“ podotkla.

Karolína Venclová zdůraznila, že protesty nejsou „proti aplikacím, ale proti nelegálním řidičům“, stejně tak ujistila, že „naším cílem není omezit život Pražanů“. Podle pražské primátorky Adriany Krnáčové (ANO) se ale právě to děje. „Jejich reputace je, víme dobře jaká. Zhorší si ji tím,“ míní.

Ministerstvo dopravy slibuje, že na trhu nastaví rovné podmínky. Aktuálně připravuje novelu zákona, která má být údajně hotová v řádu týdnů. Má například zavést digitální taxametry.