Taxikáři znovu protestovali jízdou po magistrále. V pondělí chtějí přitvrdit

Události: Taxikáři znovu protestovali proti Uberu (zdroj: ČT24)

Řidiči taxi druhý den po sobě na protest proti službám typu Uber jezdili několik hodin v koloně po magistrále v centru Prahy. Podle organizátorů se protestu zúčastnila zhruba tisícovka vozů, magistrát počet odhaduje na polovinu. Dopravu to výrazněji nezkomplikovalo, odpovídala běžnému stavu v pátek odpoledne. V pondělí odpoledne chtějí taxikáři akci zopakovat, protest má být razantnější. Vyzvali také premiéra v demisi Andreje Babiše k jednání.

Taxikáři se začali dopoledne scházet na parkovišti u strahovského stadionu. Ještě předtím tam podle organizátorů někdo rozsypal vruty, zřejmě s cílem poškodit vozům taxi pneumatiky.

Po 14. hodině se kolona vozů vydala ze Strahova přes Chotkovy sady na nábřeží Edvarda Beneše a projela kolem Úřadu vlády. Na Hlávkově mostu taxikáři najeli na magistrálu, po níž jezdili od Holešovic k Národnímu muzeu a zpět. Po zhruba třech hodinách se někteří vrátili na Strahov, kde akci zakončili.

Na rozdíl od čtvrtečního protestu akce zasáhla do páteční odpolední dopravní špičky. Podle místopředsedkyně Asociace koncesionářů v taxislužbě Karolíny Venclové to nebyl záměr, ale bylo to dáno tím, že někteří řidiči jezdí v noci a potřebovali se dopoledne vyspat.

Protest taxikářů proti firmě Uber v Praze
Zdroj: Ondřej Deml/ČTK

Venclová už předem vyzvala účastníky protestu, aby dodržovali přiměřenou rychlost a neprovokovali tím, že pojedou pomalu. Ve čtvrtek policie kvůli pomalé jízdě několik účastníků zastavila a pokutovala.

Oproti čtvrtečnímu protestu se taxikáři také omezili na jednu kolonu a zkrátili okruh. Situaci celý den sledovali policisté, rozestavění po trase. Ve vzduchu kroužila také policejní helikoptéra. Žádné větší komplikace policisté nezaznamenali.

Pondělní protest má být razantnější

Řidičů taxi je v hlavním městě podle odhadů zhruba 8300 a vadí jim, že řidiči Uber nemají auta evidovaná jako vozidla taxislužby a nemají taxametry. Uber se hájí tím, že není taxislužba, ale nabízí spolujízdu. Společnost ve čtvrtek uvedla, že se snaží hledat s městem a dalšími institucemi řešení, které by vyhovovalo všem. 

Další protest chystají taxikáři na pondělí. Protože nejsou spokojeni s tím, že tento týden zásadněji dopravu nenarušili, plánují razantnější postup. Mohlo by tak dojít například na blokádu. Pozvat na jednání chtějí také premiéra v demisi Andreje Babiše (ANO). 

Podle Venclové budou taxikáři v protestech pokračovat i přesto, že tím riskují úbytek klientů. Lidé však podle ní začínají jejich argumenty chápat. „Není to tak strašné, jak jsme si mysleli. Zdá se, že veřejnost se zamyslela nad našimi argumenty,“ řekla.

Podle ministerstva dopravy se připravuje novela zákona, která podmínky pro taxi a služby typu Uber srovná. Hotová má být v horizontu týdnů. Podle místopředsedkyně Asociace koncesionářů v taxislužbě Karolíny Venclové však taxikářům nejde o novelu, ale o to, aby úřady řešily aktuální porušování zákona ze strany řidičů Uber.

MPO: Uber v Česku možná podniká bez platného oprávnění

Ministerstvo průmyslu a obchodu v pátek uvedlo, že má podezření, že Uber v Česku podniká bez platného živnostenského oprávnění. Jízdy řidičů v rámci platformy Uber totiž zřejmě zprostředkovává jiná firma než ta, která k tomu před pěti lety získala v Česku živnost. 

„Zprostředkující společností je podle všeho společnost UBER B. V. se sídlem v Nizozemsku. Kontrolní činnost oprávnění k podnikání a souvisejících oprávnění je nicméně v kompetenci obecních živnostenských úřadů. Proto jakékoli vyjádření MPO k platnosti živnostenských oprávnění může vycházet až z adekvátní kontroly příslušného obecního úřadu,“ řekli zástupci resortu.

Uber tvrdí, že funguje v souladu s evropskou legislativou. Ministerstvo dopravy ho však tento týden vyzvalo, aby si v Česku živnost založil. Stav chce ministerstvo řešit v rámci novely silničního zákona, kterou do vlády předloží během několika týdnů.

Ta má na jedné straně umožnit využívat pro taxislužbu elektronické aplikace místo taxametru, na druhé vytvořit ze zprostředkovatelů dopravy vázanou živnost a uložit jim povinnost, že smí spolupracovat jen s řidiči s taxikářskou koncesí. K rychlému řešení situace vyzvala ministerstvo hospodářská komora.

„Současná situace je jen eskalací této vleklé a státem neřešené problematiky. Neobejde se ale bez okamžitého legislativního řešení. Podle hospodářské komory už je na čase, aby ministerstvo dopravy upustilo od slov a přešlo k činům, a proto vyzýváme ministerstvo dopravy i magistrát, aby předložily řešení, které dnes nerovné podmínky na trhu narovná,“ uvedl mluvčí komory Miroslav Diro. 

Podle zakladatele platformy Liftago Ondřeje Krátkého stávka jen odvrací pozornost od skutečného problému. Tím není souboj taxikářů s technologií, ale silný lobbing nadnárodních platforem za možnost pracovat s amatéry, na kterých vydělají více. „Výhody digitálních platforem přepravy přitom lze poskytovat legálně už dnes,“ podotkl.