Rána pro Uber: Unijní soud ho postavil na roveň běžné taxislužby, musí žádat o licenci

Události: Unijní soud postavil Uber na roveň běžné taxislužby, musí žádat o licenci (zdroj: ČT24)

Uber je přepravní služba, nikoli pouze zprostředkovatel, a musí tedy žádat o licenci a povolení podle příslušných zákonů zemí EU. Tak zní verdikt Soudního dvora Evropské unie, který reagoval na podnět obchodního soudu v Barceloně. Soud tak alternativního amerického poskytovatele přepravních služeb postavil na roveň běžné taxislužby. Podle expertů by rozsudek mohl mít dalekosáhlé důsledky pro sdílenou ekonomiku.

Obchodní soud v Barceloně projednává žalobu profesní organizace sdružující řidiče taxislužeb v tomto městě proti filiálce Uberu ve Španělsku za nekalou soutěž. O verdikt požádal unijní soudní dvůr, který teď rozhodl, že Uber není pouze zprostředkovatel digitální služby, jak tvrdila společnost, ale přepravní služba, která se musí řídit právem EU.

Zprostředkovatelská služba, kterou nabízí Uber, tedy „propojení pasažérů a neprofesionálních řidičů, kteří používají vlastní vůz, za úplatu prostřednictvím chytrého telefonu, musí být považována za službu v oblasti dopravy ve smyslu unijního práva“, zní verdikt.

DPA: Rozsudek může otevřít dveře dalším omezením

„Je na členských státech, aby upravovaly podmínky, za nichž by takové služby měly být poskytovány v souladu s obecnými pravidly smlouvy o fungování EU,“ uvedl soud.

Evropská konfederace odborových svazů v dopravě verdikt ve svém prohlášení „vřele vítá“. Podle jejího názoru pomůže řidičům k řádným mzdám a zlepší jejich pracovní podmínky. Jiného názoru je ale asociace sdružující internetové firmy, která varuje, že rozsudek jde proti snahám EU o podporu inovací v konkurenčním boji s čínskými a americkými internetovými firmami. 

Přestože se rozhodnutí vztahuje výslovně jen na „neprofesionální řidiče“, mohlo by do budoucna otevřít dveře dalším omezením, domnívá se agentura DPA. Podle analytiků může mít dopad třeba na zprostředkovatele ubytování Airbnb. Soudy zaujímají k takzvané sdílené ekonomice jiné stanovisko, i tyto firmy by tedy brzy mohly začít podléhat regulaci EU.

Uberu rozhodnutí nepochybně ztíží život. Stane se z něj úplně normální korporace, která již nebude s regulátory všude po světě svádět otevřené bitvy, ale povede dialog v zákulisí a v rukavičkách. Uber se v uplynulých letech uplatňováním asertivního, až agresivního postupu vůči příslušným úřadům vypracoval mezi globální ikony prostředí informačních technologií, aplikací a platforem. Nyní je však s tímto přístupem konec.
Lukáš Kovanda
hlavní ekonom společnosti Cyrrus

Rovněž ve Spojených státech se diskutuje mimo jiné o tom, zda má Uber považovat řidiče za živnostníky, kteří jeho prostřednictvím nabízejí službu, nebo za zaměstnance. V druhém případě by se to projevilo v nárůstu ceny za takovou službu.

Samotný Uber ještě před vynesením rozsudku vyjádřil přesvědčení, že negativní verdikt bude mít jen malý vliv na působení firmy v evropských zemích, kde se již nyní řídí národními pravidly. „Nicméně, milionům Evropanů je stále bráněno v používání aplikací, jako je naše,“ uvedl mluvčí společnosti.

Uber zažil těžký rok

Společnost Uber má za sebou turbulentní rok. Nyní již bývalý ředitel Travis Kalanick byl donucen odstoupit a nahradil jej Dara Khosrowshahi, najevo vyšlo krytí masivního úniku zákaznických dat, sexuální obtěžování zaměstnankyň a po celou dobu firmu provázely spory s kontrolními orgány.

Neznamená to předzvěst konce Uberu, ale rozhodně to urychlí směr, kterým se sdílená ekonomika pravděpodobně vydá. Byznys Uberu bude stabilnější.
František Bostl
hlavní ekonom on-line srovnávače finančních produktů Chytrý Honza

Kvůli právním problémům Uber po celé Evropě v podstatě zrušil službu UberPop, kdy pasažéry přepravovaly soukromé osoby, připomněla DPA. V současnosti spolupracuje s řidiči klasických taxislužeb.

Uber musel zcela opustit Dánsko či Maďarsko, problémy má ale firma i třeba v Londýně – podle starosty britské metropole Sadiqa Khana by obnovení jeho licence mohlo trvat roky. Její platnost vypršela v říjnu, ale řidiči mohou ve městě nadále pracovat po dobu trvání odvolacího řízení.

Také Francie podrobuje Uber přísnějšímu dohledu. Například Portugalsko ale Uber i Airbnb legalizovalo.

Protesty proti Uberu se nevyhnuly ani Česku

Proti Uberu jako „nekalé konkurenci“ demonstrují a stávkují tisíce taxikářů napříč Evropou. Začátkem října kupříkladu protestující čeští taxikáři zablokovali oblast kolem pražského letiště. Nelíbí se jim hlavně to, že řidiči Uberu nemusí mít koncesi.

Spor kolem poskytování služeb vznikl také v Brně, kde Uber začal fungovat od února a kde jeho činnost tamější krajský soud předběžně zastavil. Vrchní soud v Olomouci pak ale opatření zrušil.

Podle údajů Uberu spoléhá na objednání svezení jedním kliknutím v České republice přes 269 tisíc cestujících a prostřednictvím aplikace si vydělávají tisíce nezávislých řidičů. Firma připomíná, že vláda České republiky v současnosti přehodnocuje stávající legislativní rámec.

  • Společnost Uber založili Travis Kalanick a Garrett Camp v roce 2009 v USA, původní název byl UberCab. Aplikace vznikla následující rok.
  • Zákazníci si vůz objednávají pomocí aplikace. Cenu jízdného je možné předem odhadnout na základě zadané trasy, jízdné se automaticky strhne ze zadané platební karty. Uživatelé mohou po jízdě hodnotit řidiče, ale i naopak – řidiči mohou hodnotit cestující.
  • Uber působí ve více než 600 městech. V řadě z nich proti němu proběhly rozsáhlé protesty, v některých zemích či městech byla služba úplně zakázána. 
  • Od roku 2012 se společnost rozšiřuje do dalších zemí. V Praze začala fungovat v roce 2014, v Brně v roce 2017. V obou městech čelí kritice ze strany klasických taxislužeb, v Brně soud v červenci 2017 službu zakázal.