Na maximum jsou i v Česku vyhrocené vztahy mezi taxikáři a řidiči alternativních taxislužeb typu Uber. Ty své služby nabízejí prostřednictvím aplikací a svezení s nimi je často levnější. Taxikářům ale vadí, že pro tyto šoféry neplatí stejná pravidla podnikání.
Spory o Uber sílí, někdy jsou i velmi vyhrocené. Řešení hledají města, soudy a EU
Novela zákona o silniční dopravě, která teď čeká na podpis prezidenta, zpřísnila jen postihy za nelegální taxislužbu. Pravidla tzv. sdílené ekonomiky neřeší.
Aktuální případ z Prahy ukazuje, kam až spor může dojít. Řidič Uberu nabral zákazníky – taxikáře. Dění v autě pak zvukově zachytila kamera: padají sprosté nadávky, jeden pasažer na řidiče plive, druhý mu vyhrožuje zničením vozu… (nahrávku je možno vyslechnout ve videoreportáži).
Mluvčí Uberu Miroslava Jozová k tomu uvedla, že požádali řidiče, aby kontaktoval policii, s níž by to společnost Uber dál řešila. Řidič podá trestní oznámení v nejbližších dnech.
Úřady hledají řešení…
Spory se vedou nejen na ulici, ale i na půdě pražského magistrátu či parlamentu. Podle vedoucího tiskového odboru magistrátu hlavního města Prahy Vladimíra Řepky by měli řidiči Uberu splňovat to, co běžný řidič taxislužby, tedy mít koncesi k provozování taxislužby.
Jozová tomu oponuje. „Nechtějí být taxikáři. Využívají aplikaci ve svém volném čase. Pro obě služby by měla platit jiná pravidla,“ uvedla. Ta už podle společnosti platí v 70 zemích, například v Estonsku, Finsku nebo Velké Británii.
Liší se i politici. Podle předsedy senátorského klubu ODS Miloše Vystrčila by stačila elektronická stvrzenka. Ministr dopravy Dan Ťok (nestr. za ANO) se zase domnívá, že využitím služby GPS nelze nahradit službu s certifikovaným měřidlem.
Úřad vlády si kvůli sdílené ekonomice nechal zpracovat analýzu současných zákonů. A během několika týdnů by o Uberu měl rozhodovat i Evropský soudní dvůr.