Taxikáři blokovali okolí pražského letiště, část jich pak přijela k magistrátu

Události: V Praze a Brně protestovali taxikáři proti Uberu (zdroj: ČT24)

Téměř tři hodiny byla takřka neprůjezdná část Pražského okruhu v blízkosti pražského Letiště Václava Havla a také Aviatická ulice. Zablokovali ji taxikáři, kteří pomalou jízdou protestovali proti službě Uber. Její řidiči nemusí mít koncesi, nepoužívají taxametr a jejich podnikání je tak podle taxikářů nelegální. Po jedné odpoledne blokáda u letiště skončila, ale zhruba 40 taxikářů se vydalo k pražskému magistrátu, aby v protestech pokračovali tam. Kolem 15:00 ale skončili i tam.

Že blokáda skončí zhruba po třech hodinách, nebylo předem jasné. „Vyčlenili jsme si na to celý den,“ avizoval totiž David Bednář z pořádajícího Sdružení českých taxikářů. Podle jeho slov se protestu účastnilo 1000 až 1200 taxikářů. Dodal, že dokud bude taxíkům konkurovat Uber, mohou se protesty opakovat.

Protest uvolněním blokády u letiště neskončil, taxikáři se vydali k pražskému magistrátu. První taxíky se na Mariánském náměstí objevily po druhé hodině odpoledne. Zhruba po dvaceti minutách už jich kolem Mariánského náměstí za neustálého troubení kroužily desítky a další přijížděly. Podle zdroje z magistrátu šlo asi o 40 vozů. Na místo dorazily také tři policejní vozy. Kolem třetí hodiny ale skončila akce taxikářů i u magistrátu.

S primátorkou Adrianou Krnáčovou jednali nespokojení taxikáři již ráno, ale k ničemu nedošli. Primátorka taxikářům řekla, že jejich problém s Uberem je záležitost pro vládu. Možnost, že by město využilo svou zákonodárnou iniciativu, Krnáčová odmítla s tím, že Praha nemůže vytvářet zákony pro celou ČR.

Taxikáři potom odmítli její výzvu, aby počkali alespoň na čtvrteční jednání expertní skupiny o sdílené ekonomice. Kolem půl jedenácté dopoledne vytvořili jízdou rychlostí asi 15 km/h kolony v Aviatické ulici a na Pražském okruhu v úseku Lipské ulice, tj. mezi křižovatkou s Evropskou a sjezdem na letiště.

Část vozů taxi vyrazila od letiště směrem k Evropské, další jely ze shromaždišť u Džbánu a ve Vokovicích opačným směrem. Podle Bednáře blokovaly taxíky vždy pouze jeden jízdní pruh.

Kolona v Aviatické během protestu taxikářů
Zdroj: Michal Doležal/ČTK

Někteří taxikáři ale formu protestu odmítli. Například dispečinky, které mají smlouvy s letištěm, uvedly, že blokáda silnic v okolí poškozuje i je. „Takovýto protest nepodporujeme,“ řekl jednatel jednoho z dispečinků Patrik Altman. Poznamenal ovšem, že ani letištním taxislužbám se fungování Uberu nezamlouvá.

MHD na letištní ploše

Letiště Praha doporučilo lidem, kteří chtějí odlétat, aby s možným zdržením počítali. Podle mluvčí letiště Mariky Janouškové se tím mnoho lidí řídilo a dorazili s mimořádným předstihem. Letiště přitom doporučovalo použít MHD, což umocnilo dočasným zavedením jízdného zdarma na lince 119.

Autobusy se totiž – na rozdíl od aut – na své běžné trase vyhýbají okruhu, jezdí kolem starého letiště. Během blokády se vyhýbaly i ucpané Aviatické – letiště jim otevřelo svůj areál, kudy ji objížděly a končily na dočasné zastávce u terminálu 2. I tak vznikala zpoždění a u zastávky stály fronty. „Čekám tu půl hodiny, ale chápu, že je to výjimečná situace,“ řekl jeden z čekajících turistů.

Obnovení běžného provozu ohlásil dopravní podnik ve 13:30.

Fronta cestujících u provizorní autobusové konečné na letišti
Zdroj: Michal Doležal/ČTK

Protest v Brně

Protestní akci svolalo Sdružení českých taxikářů i do Brna. V poledne, kdy akce oficiálně začínala, se u koupaliště Riviéra shromáždilo asi 70 řidičů, kteří pak vyjeli směrem k tuřanskému letišti po velkém městském okruhu. V Brně protestující taxíky vyjely krátce po poledni normální rychlostí, nikoliv záměrně pomalu jako v Praze.

„Jedeme na podporu kolegů v Praze proti nečinnosti státních orgánů. Nás v Brně magistrát a primátor Petr Vokřál maximálně podpořili. Nechápu, že když soud vydá předběžné opatření v Brně, v Praze nic takového nejde,“ řekl předseda Cechu Taxi Czech Republic Radek Kolář. Připomněl tak, že v Brně nesmí Uber podle předběžného opatření krajského soudu jezdit.

Po stejné trase se pak na Riviéru většina vozů vrátila zhruba ve 13:30, poté se řidiči rozjeli. Taxikáři nechtěli Brno zablokovat, pouze dát najevo podporu kolegům z metropole. Provoz kvůli běžné rychlosti v postižených ulicích pouze na pár minut zhoustl, zůstal však plynulý. 

Za pomalou jízdu pokuta

Na dopravní komplikace spojené s protesty taxikářů se v Praze připravoval magistrát, dopravní podnik i policie, jejíž příslušníci se podél trasy protestní jízdy rozestavili na dvaceti stanovištích. Policisté mohou potrestat řidiče za omezování plynulosti silničního provozu pomalou jízdou až dvoutisícovou pokutou.

Několik pokut padlo, podle reportérky České televize Petry Tuháčkové zastavili policisté taxíky, které jely v čele kolony. Podle mluvčího pražské policie Jana Daňka zatím policisté prošetřují několik případů protiprávního jednání, kdy řidiči omezovali plynulost silničního provozu. Neupřesnil, zda šlo o taxikáře. „My to nerozlišujeme,“ ujistil.

Protestní jízda taxikářů
Zdroj: Michal Doležal/ČTK

Uber existuje i ve verzi s koncesí. Kdo ji nemá, nahrazuje znalosti navigací

Jak upozornil hlavní ekonom společnosti Chytrý Honza František Bostl, to, co taxikáři kritizují na Uberu především, není problémem ve všech městech. V některých existuje pouze varianta nazvaná UberBlack, což je vlastně klasické taxi. „Koncesuje své řidiče, takže má z pohledu místního zákona neotřesitelnou pozici,“ upozornil ekonom. 

Ekonom: Pokud přijedete jako cizí turista, tak Uber je platforma, kterou znáte po celém světě (zdroj: ČT24)

V Praze ale fungují i další verze Uberu, takže může jezdit každý, kdo má živnostenský list. Uber samotný přitom podle jeho mluvčí Miroslavy Jozové volá po pravidlech pro své fungování. „Jsme připraveni být součástí dialogu, který se týká moderního regulačního rámce. Příkladů je spousta,“ ujistila. V úvahu podle ní připadá například celkové rozvolnění trhu, nebo vytvoření tzv. lehkých licencí, které kladou na některé řidiče nižší nároky.

Řidiči Uberu například v Praze nemusí skládat zkoušku z místopisu, a tím pádem mít město „v hlavě“ – znát takřka všechny ulice, významnější budovy, vědět, kde jsou jednosměrky a kudy vedou nejkratší trasy.

Podle Františka Bostla ale zákazníkovi na tak podrobných znalostech nezáleží, pokud je dokáže snadno zastoupit technika. „Když jedu s řidičem Uberu, tak to, že ten člověk neví, kam chci jet, a navede ho navigace, pro mě jako pro zákazníka není žádná podřadná služba,“ podotkl.

Ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček (ČSSD) v reakci na protest taxikářů prohlásil, že vláda se tématem sdílené ekonomiky zabývá. Ministerstvo se zúčastní debaty, která se bude konat ve čtvrtek pod vedením koordinátora digitální agendy Ondřeje Malého na úřadu vlády. 

Načítání...