Slevy velké a ještě větší. Obchodníci věří, že pro ně Černý pátek bude zlatý, kritici konzumu kroutí hlavou

Generálka na předvánoční nákupy, zvaná po svém americkém vzoru celosvětově Black Friday (Černý pátek), začala v pátek i v Česku. Do slevových akcí se letos zapojilo více kamenných obchodů než loni, poprvé také autosalony či mobilní operátoři. Zvýhodněné nákupy budou někteří obchodníci nabízet několik dnů, jiní i týden. První páteční dostupná data ukazují, že tržby obchodů jsou o desítky procent vyšší než loni. Podle e-shopů bude letos Black Friday nejsilnějším dnem pro on-line nákupy v roce. 

Video Zprávy ve 12
video

Black Friday v Česku

Rekordní vývoj zatím ukazují dosavadní statistiky obchodníků i data z platební brány PayU. Její zástupkyně Barbora Tyllová uvedla, že letos je znát, že některé firmy místo Černého pátku mají černý týden, protože už v pondělí byly tržby o pětinu vyšší než loni na Černý pátek.

Do stále urputnějšího souboje s internetovými e-shopy se letos zapojilo více klasických kamenných prodejen, které byly dříve při Black Friday spíše ve stínu. 

Poprvé se zapojí například operátor O2, u něhož bude možné získat některé telefony levněji. Premiéru mají i autosalony. Například Renault Praha Zličín nabízí v tomto týdnu slevu 5000 Kč na ojeté vozy a plnou nádrž zdarma. Hyundai Centrum Praha nabídne v pátek a sobotu 30 aut, u kterých inzeruje nejlepší cenu v letošním roce.

Poprvé se do Black Friday pouští v novém e-shopu řetězec Lidl (desítky produktů levnější až o třetinu). Do akce se chystá i on-line supermarket Košík.cz (zlevňuje přes 13 procent z 15 tisíc položek). Nabídku slev z 80 produktů představí také Mall.cz. 

Oděvní řetězec C&A dnes nabídne slevu 20 procent na vše. Výprodeje v Expert Elektro potrvají ode dneška do 6. prosince. Přitom letos poprvé se slevy promítnou do zboží nabízeného nejen na e-shopu, ale i v kamenných prodejnách řetězce.

Prodejna Hervis v brněnském nákupním centru Vaňkovka
Zdroj: ČTK
Autor: Václav Šálek

Datart pro velký úspěch Black Friday akci prodloužil na celý týden - od pondělí do neděle. Slevy až 80 procent se týkají řady zboží od příslušenství, drobné elektroniky, smartphonů, přes herní konzole a televize až po velké domácí spotřebiče.

Černý pátek loni na e-shopu Kasa.cz překonal povánoční tržby. „Obecně je období Black Friday obratově nejzajímavější akcí celého roku a pravidelně překonává minulá léta. Letos očekáváme meziroční nárůst tržeb o 20 procent oproti minulému Černému pátku,“ řekla mluvčí Kasa.cz Andrea Čižmářová.

Black Friday v brazilském Sao Paulu
Zdroj: EFE
Autor: Sebastiăo Moreira

Black Friday je pro americké maloobchodníky obvykle nejrušnějším dnem v roce. Podle tržeb patří k největším nákupním dnům a zahajuje hlavní předvánoční nákupní sezonu. Označení „Černý pátek“ zřejmě vzniklo v 60. letech minulého století jako popis komplikací, jimž museli řidiči a policisté čelit kvůli výjimečně silné dopravě způsobené náporem nakupujících.

Nevěřit všemu, co se slibuje

Obchodníci často slibují slevy v desítkách procent, realita ale může být jiná. Srovnávač cen Heureka.cz například spočítal, že průměrná sleva při letošních lednových výprodejích v e-shopech dosahovala zhruba 19 procent.

„I když obchodníci deklarují často slevy v řádech vyšších desítek procent, výsledné ceny se od těch dlouhodobě průměrných na internetu neliší,“ uvedl pro agenturu ČTK marketingový ředitel Heureka.cz Daniel Blažek. Výše slev a jejich prezentace tak může být v mnoha případech reklamním trikem.

Někteří experti na maloobchod také připomínají, že ne všechny slevy jsou „opravdovým zlatem“, za které se vydávají. To se týká například televizí a mobilů, kdy jsou nabízeny výprodejové modely, u nichž může být problém s aktualizacemi a kompatibilitou. 

K ostražitosti nabádá třeba také ředitel Marketingového institutu Tomáš Poucha. „Rok od roku je více cítit, že většina obchodníků v Česku využívá tento nákupní svátek k tomu, jak zkusit natlačit na trh zbylá pouzdra na staré modely telefonů nebo udat jiný neatraktivní zbytek ze skladu,“ uvedl. 

Dodal, že se stačí podívat, jaké nabídky a v jakém objemu se v Česku v akcích objevují: je jich tolik a stále, že si tím obchodníci vlastně neustále utahují smyčku kolem krku. „Český zákazník ale není hloupý. Pokud obchodníci nezmění přístup ke své cenové a slevové politice, brzy se jim to vymstí,“ zdůraznil. 

Black Friday v New Yorku
Zdroj: ABACA
Autor: AA/ABACA

Alternativní postoj k nákupům

Proti vysoké míře konzumerismu spojeného s Black Friday (ale i s Vánocemi) spustila kampaň mezinárodní ekologická organizace Greenpeace.

„Obchodníci nás manipulují do kupování zbytečností, které už dávno máme. Dnešní nákupy se ale stanou zítřejšími odpady, které můžou skončit třeba v oceánech,“ uvedla organizace například na svém českém facebookovém účtu.

Vyzvala pak k alternativnímu postoji: „Zkuste to tenhle rok jinak a kupte něco, co za to opravdu stojí. Vyberte si kampaň, na které vám záleží a darujte alespoň 100 korun“. 

Black Friday v Chicagu
Zdroj: Reuters
Autor: Kamil Krzaczynski

Jsou slevy už za zenitem?

Nedávný průzkum společnosti GfK však ukázal, že Češi sice zůstávají evropskými šampiony ve slevách, ale podíl zboží prodávaného v akci letos poprvé za posledních patnáct let klesl. Zákazníci se naopak stále více zaměřují na nákup produktů vyšší kvality – a tedy i ceny.

 E-shopy spustily již dříve v listopadu Dny bez dopravy (13. až 15. listopadu 2017). Zapojilo se do ní 1444 obchodů, u kterých se nemuselo platit poštovné. Zákazníci v nich utratili 592,8 milionu korun. Podle srovnávače cen Heureka, který akci zastřešoval, došlo na 427 tisíc objednávek a klienti ušetřili 33,7 milionu korun. Průměrná výše objednávky činila 1387 korun. 

Lidé při akci nejvíce nakupovali v kategoriích dětské zboží (14 procent), kosmetika a zdraví (13), filmy, knihy a hry (13).