Měsíc před Vánoci čeká internetové obchody první zatěžkávací zkouška – takzvaný Black Friday, tedy Černý pátek, který jim zvedá tržby o desítky procent. Kvůli němu i blížícím se svátkům obchodníci shánějí další pracovníky, aby stihli pokrýt zvýšenou poptávku. Tržby e-shopů letos podle odhadů poprvé přesáhnou sto miliard korun.
E-shopy se připravují na nejnáročnější část roku, jejich tržby poprvé přesáhnou sto miliard
Ve skladu firmy Mall ještě před návalem objednávak na konci roku instalovali novou linku: zaměstnanec vybere zboží z regálů a zbytek už zařídí stroje. Do lidských rukou se objednávka dostane znovu až na konci, tedy u kompletace a balení do krabic.
Zatěžkávací zkouškou nové linky se má stát právě Černý pátek, kdy firma počítá s odbavením až 75 tisíc zásilek. Až do Vánoc taky Mall posiluje počet zaměstnanců, sloužit jich bude zhruba o třetinu víc než ve zbytku roku.
Ve společnosti Zoot už zásobování na hlavní sezonu skončilo, ve skladu je tak veškeré zboží. Připraveni jsou příští pátek a sobotu odeslat 35 tisíc balíků s oblečením. „Máme posily, pojedeme samozřejmě ve třech směnách. Máme domluvené velké posily i se všemi dopravci,“ uvádí vedoucí logistiky Luboš Hudeček.
Ve skladu firmy Parfums teď mají přes 240 tisíc krabic plných parfémů. Místo současných čtyř stovek zaměstnanců je brzy bude z regálu vyndávat a balit hned tisíc lidí. I jim se však lidi na výpomoc shánějí rok od roku hůře a potřebují jich stále víc.
„Spoléháme se na studenty, na lidi z okolí a na dobré jméno společnosti. Pevně věříme, že tento rok bude lidí dostatek, ale je to samozřejmě obtížnější a obtížnější,“ potvrzuje ředitel logistiky firmy Notino Tomáš Hofer. Nábory brigádníků tam proto letos ještě neskončily. A to i přesto, že první lidi začali shánět už na začátku roku.
Rekordní tržby e-shopů: podle odhadů vzrostou na 115 miliard
Prodeje v e-shopech se za posledních pět let téměř zdvojnásobily. Zatímco ještě v roce 2012 si lidé na internetu koupili zboží za zhruba 51 miliard korun, loni to už bylo 98 miliard. A podle odhadů internetových prodejců se tržby mohou letos zvýšit meziročně o pětinu, na zhruba 115 miliard. Jen o Vánocích mohou utržit až 38 miliard.
Obchodníci se ovšem snaží nalákat zákazníky už teď a není to jen Black Friday. Tento týden probíhala třídenní akce Dny dopravy zdarma, během kterých utratili lidé ve 1400 e-shopech skoro 600 milionů korun. Nejvíce objednávali lidé knihy, parfémy, doplňky stravy, stolní hry či stavebnice.
Podle údajů platební brány PayU se tržby e-shopů zvedly zhruba o polovinu ve srovnání se stejným obdobím v minulém týdnu. Některé menší zaznamenaly ale nárůsty až o 300 procent. „Největší nárůst zaznamenaly menší e-shopy, které standardně mívají za dopravu poplatek vyšší nebo vůbec nemají dopravu zdarma od určité výše objednávky,“ uvedla Barbora Tyllová z PayU.
Na Black Friday, který letos připadá na 24. listopad, zase navazuje Cyber Monday 27. listopadu. A pak už se e-shopy nezastaví až do Vánoc.