Peugeot Citroën utrpěl historicky největší ztrátu 5 miliard eur

Paříž - Francouzskému výrobci automobilů PSA Peugeot Citroën se loni nedařilo, ohlásil ztrátu 5 miliard eur (asi 126,6 miliardy korun). Jde zároveň o největší ztrátu v historii firmy. Hlavním důvodem byl pokles odbytu na evropském trhu. Automobilka chce navíc do roku 2014 zavřít jednu ze svých továren ve Francii. O práci tak přijde kolem tří tisíc lidí.

Firma odepsala majetek za 4,74 miliardy eur, management automobilky ale slíbil, že v letošním roce sníží spotřebu volné hotovosti na polovinu. A to i v případě, že situace na evropském trhu se ještě zhorší. Management zároveň uvedl, že plán zotavení podniku, jehož cílem je mimo jiné snížit výrobní náklady, zajistil úspory 1,18 miliardy eur. „Výsledky plánu snižování nákladů a prodeje majetku překonaly stanovený cíl,“ řekl šéf automobilky Philippe Varin. „Položili jsme tak základy pro zotavení firmy,“ dodal.

Obří ztráta automobilky zneklidňuje nejen její zaměstnance, ale i francouzskou vládu. Ta už musela firmě podat pomocnou ruku loni v říjnu. „Dá se očekávat, že Francie bude chtít podpořit své automobilky, takže jim pomůže překlenout ty kritické úrovně. Do budoucna ale musí přijít společnost s něčím, co bude hodně konkurenceschopné – především ve srovnání třeba s Volkswagenem,“ prohlásil Jan Korb, makléř Patria Direct.

Peugeot
Zdroj: ISIFA/EPA/LAWRENCE LOOI

Automobilka se podle analytiků příliš soustřeďuje na domácí trh

Za špatné výsledky může hlavně nezájem o nová auta ze strany zákazníků, a to nejen na domácím francouzském trhu, ale v celé Evropě. „Mohlo se stát, že Peugeot zainvestoval do vývoje na nové modely, což je nákladově poměrně značná částka,“ podotkl Vratislav Kulhánek z Industrial Advisors. „Oproti německým výrobcům je největší nevýhoda v tom, že se koncentruje na domácí trh, kdežto němečtí výrobci dokážou generovat tržby i z asijských trhů nebo z trhů Severní Ameriky,“ dodal analytik společnosti Cyrrus Jiří Šimara.

Šéfredaktor Automakers Erich Handl:

„Je to zčásti způsobeno takzvaným zaspáním globalizace. Francouzská automobilka prakticky není zastoupena na americkém trhu, pozadu je i v Číně. Až letos se tam otvírá závod. Jejím hlavním odbytištěm je navíc Středomoří, které se potýká s krizí. Velkou ztrátu způsobily koncernu také přidané organizace.“

Podle Handla by měla automobilka zlevnit výrobu. Špatné ekonomické výsledky jsou podle něj způsobeny tím, že Francouzi vyrábějí oproti Korejcům, Japoncům nebo Němcům draze. „Musejí šetřit náklady, přesunout část výroby mimo Evropu, což se jim zatím moc nedaří, protože pořád víc než polovina výroby je v Evropě. To jsou přitom hlavní předpoklady zisku,“ podotkl Handl.

Ani letošní rok přitom nebude podle odhadů pro automobilový průmysl příliš úspěšný. „Ten letošek by se podle mého názoru měl pohybovat mírně pod loňským rokem, který byl dost dobrý, a k dalšímu nárůstu by mělo dojít v roce 2014,“ konstatoval Kulhánek. Podle analytiků už totiž automobilový trh příliš růst nemůže. Lidé mají aut dost a další si nepořizují - jen mění zhruba každé čtyři roky stará auta za nová.

Francouzská automobilka působí i v České republice, kde vyrábí auta ve společném podniku TPCA s japonskou Toyotou. Ten loni vyrobil 215 tisíc vozů, což je o pětinu méně než v roce 2011. Továrna u Kolína vyrábí miniauta Peugeot, Toyota a Citroën.

Vydáno pod