Francouzská firma PSA, která vyrábí vozy Peugeot a Citroën, jedná s americkou automobilkou General Motors o převzetí její evropské divize Opel. Případné spojení by vytvořilo druhou největší automobilovou skupinu v Evropě a vyvinulo silnější konkurenční tlak na největší evropskou automobilku Volkswagen.
Automobilka PSA jedná s General Motors o převzetí jeho divize Opel
„PSA potvrzuje, že zkoumá řadu strategických iniciativ s GM s cílem zvýšit ziskovost a provozní výkonnost, včetně případného převzetí Opelu,“ uvedl mluvčí PSA Bertrand Blaise. Podle zdrojů agentury Reuters se rozhovory o spojení Opelu s PSA nacházejí v pokročilé fázi a dohoda by mohla být oznámena už v příštích dnech. Mluvčí PSA ale sdělil, že zatím žádná dohoda není jistá.
Spojením PSA s Opelem a jeho sesterskou britskou značkou Vauxhall by vznikla skupina se zhruba 16procentním podílem na evropském automobilovém trhu, která by vystřídala francouzský Renault na pozici druhé největší evropské automobilky za německou skupinou Volkswagen, která má na evropském trhu podíl 24 procent.
Naopak pro GM by prodej Opelu znamenal, že se vzdá boje o prvenství na světovém automobilovém trhu. GM na něm loni skončila třetí za Volkswagenem a Toyotou. PSA loni zvýšila odbyt o šest procent na 3,15 milionu vozů a vykázala nejsilnější růst prodeje od roku 2010. PSA v České republice provozuje společně s japonskou společností Toyota kolínskou automobilku TPCA.
PSA podle zdroje Bloombergu zvažuje převzetí Opelu s cílem zvýšit objem prodeje, získat přístup k novým technologiím a ušetřit prostřednictvím společných nákupů. GM a PSA již spolupracují při výrobě sportovně-užitkových vozů (SUV) a dodávkových automobilů. Je to pozůstatek jejich pokusu o vytvoření aliance z roku 2012, plán spojení však GM o rok později ukončila, když prodala svůj podíl v PSA.
Může nastat problém v Německu?
Na určité problémy může případná dohoda narazit v Německu. Spolková ministryně hospodářství Brigitte Zypriesová v reakci na zprávu označila za „naprosto nepřijatelné“, aby se taková jednání vedla bez konzultací se závodní radou německé automobilky nebo místní vládou.
Francouzská vláda, která má v PSA přes 13 procent, se zatím ke zprávě oficiálně nevyjádřila, podle zdroje agentury Reuters z ministerstva hospodářství ale plán PSA na převzetí Opelu podporuje.
Závodní rada Opelu a odborový svaz IG Metall se znepokojením uvedly, že o jednáních nevědí. „Pokud je zpráva o jednáních mezi GM a PSA pravdivá, bylo by to bezprecedentní porušení všech německých a evropských práv na spolurozhodování,“ uvedly obě organizace ve společném prohlášení. Dodaly ale, že případnou dohodu posoudí nezaujatě.
Zaměstnanci velkých německých průmyslových podniků mají obvykle značná práva na spolurozhodování a zástupci zaměstnanců mohou zablokovat strategická rozhodnutí, která se jim nelíbí.
Opel zasáhla světová krize
Opel se v době světové finanční krize dostal do existenčních problémů. GM uvažovala o jeho prodeji, nakonec se ho ale rozhodla restrukturalizovat vlastními silami. Restrukturalizace zahrnovala propouštění zaměstnanců i zavírání továren.
Opel doufal, že do loňska se vymaní ze ztrát, za minulý rok ale utrpěl další ztrátu 257 milionů dolarů (6,5 miliardy korun). Firma zvýšila v loňském roce prodej na evropském trhu o zhruba čtyři procenta na 1,16 milionu vozů, což bylo maximum od roku 2011.