Správa železnic získala pravomocné stavební povolení k modernizaci Masarykova nádraží v Praze, oznámila ve středu mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová. Na jaře vypíše organizace výběrové řízení na zhotovitele, během letošního roku by pak měly začít i stavební práce. Hotovo má být v roce 2026. Odhadované náklady byly v prosinci stanoveny na 2,5 miliardy korun. Součástí projektu je rozšíření stávajícího počtu kolejí ze sedmi na devět, rekonstrukce všech nástupišť a vybudování nové platformy, která odstraní bariéry v území, umožní přístupy na jednotlivá nástupiště a nabídne přímý přestup na linku metra B.
Modernizace pražského Masarykova nádraží může začít, dopravní uzel čekají velké změny
Ve stanici bude šest bezbariérových nástupišť. Rekonstrukcí projde kolejiště, veškeré technologie, trakční vedení a napájení. Stavbaři budou pracovat za provozu, nutná budou pouze dílčí omezení spojů odpovídající jednotlivým etapám realizace projektu.
Masarykovo nádraží leží přímo v centru Prahy a je třetí nejfrekventovanější stanicí na české železnici. Cílem rozsáhlých úprav, které Správa železnic chystá, je přinést cestujícím komfort odpovídající dnešní době. Zejména se zvýší počet nástupišť a kolejí a nádraží se urbanisticky začlení do okolí. Nové nástupiště využijí zejména budoucí vlaky na letiště.
Zásadní částí modernizace je nová platforma nad kolejištěm. Propojí nejen Florenc s Hybernskou ulicí a Masarykovo nádraží s nádražím hlavním, ale nabídne i nový vestibul pro čekající cestující. Z něj povedou eskalátory, schodiště a výtahy rovnou na jednotlivá nástupiště. Část platformy se osadí zelení, vznikne tak klidová oáza přímo v centru metropole.
Přestavba Masarykova nádraží je součástí modernizace železnice z centra Prahy do Kladna. Je rozdělena na několik etap. V loňském roce začaly práce na dvou úsecích, konkrétně z Kladna do Kladna-Ostrovce a na trati mezi stanicí Praha-Bubny a budoucí novou zastávkou Praha-Výstaviště.