Projekt Skutečný dárek zahrnul také pomoc Ukrajině i potřebným v Česku

Události: Skutečný dárek (zdroj: ČT24)

Třináct let pomáhá chudým lidem charitativní projekt Skutečný dárek organizace Člověk v tísni. Také letos reaguje na aktuální situaci – certifikáty se rozšířily o témata energetické krize i podporu Ukrajiny. Zatím dárci věnovali sedm milionů korun.

Tradičně lidé z nabídky Skutečného dárku nejvíce nakupují zvířata nebo sazenice, podporují tak farmáře v Africe a dalších zemích, které jsou postiženy klimatickou změnou.

Pomoci v Česku mohou dárci například prostřednictvím certifikátu Strážní andělé. Člověk v tísni výtěžek používá na podporu dětí z chudších poměrů, kterých přibývá.

Je mezi nimi i Libor, který se chce stát kadeřníkem, a učitelé o něm už nyní mluví jako o velkém talentu – kadeřnický obor reprezentuje i na soutěžích. „Chci nástavbu a maturitu. Přemýšlím o vysoké škole, ale také bych chtěl kadeřnický salon,“ říká Libor. „Finančně mi pomáhají na různé pomůcky do školy a na dopravu,“ dodává Libor.

Podle sociálně-aktivizační pracovnice pro Člověka v tísni Veroniky Rysové nyní tímto způsobem řešili i Liborovo doučování. „Tím, že chodí na učňovský obor, mají hodně praxí, a ne vždy stihnou probrat všechno dopodrobna,“ podotýká. 

Podpora Ukrajiny nebo lidí v energetické krizi

Nově lze ale letos podpořit třeba i opravu domů na Ukrajině nebo lidi v energetické krizi. Konkrétně peníze z voucheru SOS Česko půjdou na posílení dluhové poradny, na kterou se obrátilo už 17 tisíc osob. 

„Máme také dvě stě sociálních a dluhových pracovníků přímo v terénu, kteří pomáhají lidem, kterým hrozí, že upadnou do dluhů. Nejsou schopni se znovu vyrovnat s tím nárůstem cen,“ uvedl vedoucí fundraisingu v organizaci Člověk v tísni Tomáš Vyhnálek.

V prosinci proběhne přes osmdesát procent nákupů. Zájem stoupá o elektronické certifikáty, které dárce dostane e-mailem. I proto je letos na e-shopu zrušený jejich prodej v papírové podobě.

Loni si dárci pořídili 39 tisíc certifikátů za 22 milionů korun. Za celou třináctiletou éru projektu se podařilo získat 196 milionů.