Učitelé mají etický kodex. Pomůže při řešení konfliktních situací nebo sociálních problémů

V Česku vznikl první profesní etický kodex pro pedagogické pracovníky, jehož vytvoření iniciovali sami učitelé. Reaguje na výzvy, kterým pedagogové a ředitelé škol v současnosti čelí, jako například aktivita na sociálních sítích, změna sexuální identity žáka nebo využití technologií ve výuce. Dokument představili zástupci učitelů, ministerstva školství a dalších organizací, kteří se na něm podíleli.

Etický kodex připravuje školy na složité situace, které mohou vzniknout na pracovišti nebo ve vztazích mezi učiteli, žáky i rodiči, ale které nejsou nijak definovány zákonem. Podle ministra školství Vladimíra Balaše (STAN) vyjadřuje kodex základní hodnoty pro všechny, kteří pracují s dětmi a mládeží. Je také v souladu s připravovaným profilem absolventa studia učitelství.

„Kodex upravuje etický rámec práce učitele a dává najevo jeho postavení, přístup a postoje. Řediteli může pomoci v jeho práci při řešení různých školních situací, kdy se bude moci na něj odvolat,“ vysvětlil ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. Jedná se například o názorové spory mezi učiteli a rodiči nebo stížnosti na pedagogy, kteří v rámci výuky šíří dezinformace.

Sociální problémy

Kodex se zabývá i sociálními tématy, kterým by se měli pedagogové aktivně věnovat. Jde mimo jiné o odstraňování předsudků vůči lidem různých etnických skupin nebo sexuální orientace či o problematiku klimatických změn.

Etický kodex vznikl na popud učitelek a učitelů, kteří na dokumentu spolupracovali se zástupci ministerstva školství, České školní inspekce, Asociace děkanů pedagogických fakult, Unie rodičů, se školským ombudsmanem Ladislavem Hrzalem a dalšími institucemi a odborníky. Výsledná podoba kodexu je kompromisem patnácti organizací a několika osobností.

Kodex není hotovým dokumentem, bude se dál rozvíjet a aktualizovat. I když není právně závazným dokumentem, jeho autoři věří, že výrazně přispěje k vytváření dobrého prostředí na českých školách.