Řidič, který měl způsobit tragickou nehodu v Krkonoších, se u soudu omluvil. Jel skoro 160 kilometrů v hodině

Události: Řidič se omluvil za tragickou nehodu (zdroj: ČT24)

Řidič Vojtěch Chaura, který loni v září podle obžaloby způsobil tragickou nehodu mezi Vrchlabím a Špindlerovým Mlýnem, ve čtvrtek u Okresního soudu v Trutnově přiznal vinu. Chaura řídil sportovní vůz Ford Mustang a srazil se v protisměru s protijedoucím autem, v němž zahynul zástupce ředitele Vojenského zpravodajství, brigádní generál Milan Jakubů. Jeho manželka byla těžce zraněna. Podle státní zástupkyně Dagmar Čevelové jel Chaura s mustangem před nehodou rychlostí až 158 kilometrů v hodině.

Nehoda se stala loni 21. září. Chaura jel od Vrchlabí směrem na Špindlerův Mlýn a v pravotočivé zatáčce se v protisměru čelně střetl se Škodou Rapid, kterou řídil generál Jakubů. Chaura vezl dvanáctileté dítě. Oba skončili s lehkými zraněními v nemocnici.

Chaura se v den nehody účastnil setkání majitelů aut Ford Mustang. Speciálně upravený vůz měl půjčený od pardubického dealera značky. Podle obžaloby se Chaura při cestě z Benecka přes Vrchlabí do Špindlerova Mlýna snažil dojet jiný mustang před sebou.

Podle státní zástupkyně Čevelové jel Chaura riskantním způsobem rychlostí nejméně 140 kilometrů v hodině. „Při nájezdu do pravotočivé zatáčky zvyšoval rychlost na nejméně 158 kilometrů v hodině ve snaze dojet jiný Ford Mustang,“ uvedla s tím, že následným brzděním před srážkou snížil rychlost na 121 kilometrů v hodině. „Nechoval se ohleduplně a ukázněně. Hrubě porušil zákony o bezpečnosti,“ řekla.

Znalec z oboru dopravy Jaroslav Slavík řekl, že podle dat z elektronické řídicí jednotky jel mustang v okamžiku srážky rychlostí 121 kilometrů v hodině. Rychlost rapidu odhadl na 75 kilometrů v hodině. Technický stav obou aut před srážkou byl podle něj v pořádku, šlo o zánovní vozy.

Když se mustang dostal do protisměru, řidič rapidu nebyl podle znalce schopen na situaci zareagovat, protože vše se odehrálo v jedné vteřině. Chaura jel zřejmě agresivním stylem brzda a plyn, protože brzdový kotouč mustangu byl tak rozpálený, že do asfaltu silnice po nehodě vytavil díru.

Řidič činu lituje, rodině se omluvil

Chaura vyjádřil lítost a poškozené rodině se omluvil. „Události lituji, jsem si vědom své chyby. Jsem připraven nést trest,“ řekl před soudem.

Na vlastní nehodu si příliš nevzpomíná. „Pamatuji si dokončené předjíždění, pak jen záblesky. Vědomí jsem nabyl až po příjezdu záchranné služby,“ řekl. Vypověděl, že jel svižně, ale ne až tak rychle, jak uvádí obžaloba.

V minulosti se řidič účastnil amatérských automobilových závodů. Pomýšlel i na profesionální závody na okruhu. V době nehody byl zaměstnaný v pardubické společnosti Auto In, odkud měl upravený Mustang půjčený.

Chaura je obžalován z trestných činů usmrcení z nedbalosti a z těžkého ublížení na zdraví a hrozí mu až osm let vězení. Pozůstalí a další poškození po něm požadují zaplacení 2,3 milionu korun. Podle svých slov udělá, co bude v jeho silách. Letos v lednu se prý vzdal řízení aut a rodině poškozených poslal půl milionu korun z prodeje svého vozu.

Překvalifikování na obecné ohrožení a vyšší trest

Bratr zemřelého Luboš Jakubů u soudu jako svědek uvedl, že celou rodinu událost těžce zasáhla. Jeho švagrová zatím podstoupila několik operací a další ji čeká.

Zmocněnec poškozených Martin Pelikán navrhl, aby soud Chaurovo jednání překvalifikoval na obecné ohrožení, protože pří jízdě údajně ohrožoval i jiné účastníky silničního provozu. V tom případě by mu podle Pelikána hrozila sazba až 15 let vězení. „Byla to agresivní zběsilá jízda,“ řekl Pelikán

Někteří svědci u soudu uvedli, že riskantně řídil i šofér mustangu, který jel do Špindlerova Mlýna těsně před Chaurou. Tento řidič u soudu vypovídal a řekl, že jel podle předpisů. Kvůli výslechu dalších svědků a dalšímu dokazování soudkyně jednání odročila na 8. října.